תפריט עמוד

תוכן עניינים

הגלולה למניעת היריון גרמה למהפך בחייהן של הנשים בעולם ובתכנון המשפחה. היום כבר יודעים שלגלולה יתרונות רבים נוספים ביניהם הפחתה של כ-50 אחוז בשכיחות למחלות סרטן רירית הרחם והשחלות.

הגלולה למניעת היריון הומצאה בשנות ה-50 של המאה הקודמת ואושרה לשימוש בחודש מאי 1960. ממציאה, פרופ' גרגורי פינקוס, מרצה לביולוגיה באוניברסיטת הרווארד, קיווה למצוא טיפול לבעיות פריון. פרופ' פינקוס החל לשתף פעולה עם חוקרים שהצליחו ליצור לראשונה במעבדה את הורמון הפרוגסטרון. הטיפול בפרוגסטרון, נמצא יעיל  דווקא במניעת ביוץ. כאמור, בשנת 1960, אישר מנהל התרופות האמריקאי (FDA) את השימוש בגלולה למניעת היריון, ופני החברה האנושית השתנו. מאז יכולה האישה לשלוט על תכנון משפחתה ומספר הריונותיה.

פתרונות העבר

הרבה לפני פעילותו של פרופ' פינקוס ועמיתיו, מעידה ההיסטוריה של המין האנושי על חיפוש פתרונות למניעת הריון כבר בעת העתיקה. היו שיצרו פתיליות מחומרים שונים, שילבו תמרים, צואת בעלי חיים ודבש, והחדירו אותם לנרתיק כקוטלי זרע. בהמשך הופיעו ה'קונדומים' עשויים בד, משי, מעיים וחלקים אחרים של בעלי חיים, חלקם טבולים בתרכובות שונות, וקשורים בשרוכים.

בואה של הגלולה

הגלולה למניעת הריון מוכרת לעולם כבר כ-50 שנה, מיליוני נשים ברחבי העולם השתמשו ומשתמשות בה והידע שנצבר אודותיה רב, במיוחד בהקשר לבטיחותה. הגלולה הינה תרופה בטוחה יעילה לכל קבוצות הגיל, ולכל שנות הפריון של הנשים. הסיבות הרפואיות המצדיקות את אי נטילתה מועטות. יחד עם זאת, השימוש בגלולה אינו רחב דיו, זאת מסיבות שונות, בעיקר חברתיות ותרבותיות.

מפחיתה תחלואה

הגלולה למניעת היריון מפחיתה תחלואה. היא מפחיתה בכ-50 אחוז את הסיכוי לחלות בסרטן הרחם ובסרטן השחלות, זאת במידה שנוטלים אותה ברציפות לפחות כ-3 שנים ונטילתה מתחילה בגיל צעיר. לנשים בעלות נטייה גנטית לחלות בסרטן השחלות, מומלץ ליטול גלולות למניעת היריון. הסברה היא שהתפתחות סרטן השחלות מתרחשת בעקבות הביוץ החודשי הגורם לפצע בשחלה. נטילת גלולות למניעת היריון, מונעת את הביוץ החודשי ועקב כך את הפצע העלול להתפתח.

יתרונה של הגלולה גם במניעת סרטן הרחם. עם נטילתה, נמנעת התעבותה ושגשוגה של רירית הרחם, לפיכך הרירית נשארת דקה. כידוע, עובי הרירית קשור בהתפתחות סרטן הרחם ולכן, ככל שהרירית דקה יותר, כך הסיכוי להתפתחות מחלת הסרטן פוחתת. נטילתה של הגלולה מונעת גם את התפתחותן של ציסטות שחלתיות, מפחיתה את שכיחות התפתחותם של שרירני הרחם, ואת כמות הזיהומים באגן הקטן. ייחודה במניעת ביוץ ולכן היא מעלימה את כאבי אמצע המחזור וכמות הדימום הווסתי. עקב כך הנשים אינן מפתחות אנמיה. במקרים רבים, יכולה הגלולה לפתור את בעיית התסמונת הקדם וסתית.

ומה היא לא?

לגלולה למניעת היריון אין ערך קלורי ולכן היא אינה גורמת להשמנה. יחד עם זאת, אצל אחוז קטן מהנשים נמצאה עלייה מסוימת בתיאבון. האמירה כי הגלולה פוגעת במצב הרוח נכונה רק באופן חלקי, במקרים בהם מרגישים בשינויים, ניתן להתאים תכשיר אחר. בגלולה למניעת היריון ניתן להשתמש לאורך כל שנות הפריון, עד גיל 50. אין צורך לחדול את נטילת הגלולה בגיל 35, אלא אם האישה מעשנת. בקרב נשים מעשנות הנוטלות גלולות, נצפתה לאחר גיל 35 עלייה משמעותית בהתפתחות אירועי לב, תסחיפים ובעיות במוח, לכן במקרים אלו מומלץ להפסיק ליטול את הגלולה. הגלולה למניעת היריון אינה גורמת לשיעור יתר ולפצעי בגרות, להיפך. הגלולות המצויות כיום בשוק יעילות כנגד תופעות אלו.

הגלולה והחשק

 האם הגלולה משפיעה על החשק המיני? לעיתים ובאופן חלקי בלבד. במקרים אלה ניתן להתאים  תכשיר אחר. את הגלולה יש ליטול בשעות קבועות. במקרים של שכחה, עלול להופיע דמם ובאחוז מזערי עלול להיגרם אובדן יעילותה. חשוב לזכור: הגלולה היא התכשיר היעיל ביותר למניעת הריון. יש למצוא סיבות מובהקות כדי לא לרשום אותה. הריון בלתי רצוי שמופסק, נזקו גדול הרבה יותר מנטילת הגלולה, שנזקיה מינימאליים ומופיעים לעיתים רחוקות.

תפריט ניווט תחתון