צוות מרכז "מראות" משיב על שאלות נפוצות בנושא קשיים חברתיים ורגשיים:

כיצד לקות למידה משפיעה על כישורי חברה?

ילדים עם לקויות למידה מתקשים "ללמוד" התנהגויות חברתיות נכונות, כמו שהם מתקשים בלימוד נושאים שונים בגן או בביה"ס. חלקם מגלים קשיים בהבנה של מסרים מילוליים החיוניים לניהול דו-שיח ולהבנת האחר, חלקם סובלים מדימוי עצמי נמוך בגלל הקושי בלימודים ולכן מתקשים לתפקד כשווים בקבוצה החברתית.

הילד שלי אינו לקוי למידה או בעל הפרעת קשב - האם הוא יכול להצטרף לטיפול פסיכולוגי קבוצתי?

בהחלט כן. ילדים רבים מגלים קושי בתפקוד חברתי מסיבות רבות אחרות, כפי שמפורט בפסקה שלעיל, ויש הכרח לסייע להם לשפר את תפקודם.

מיהם הילדים המשתתפים בפעילות הקבוצתית?

ילדים עם קשיים בתיפקוד חברתי, שהם בעלי יכולת כללית תקינה, מותאמים זה לזה מבחינת גיל וסוג הקושי. בדרך כלל, הקבוצות מותאמות לבני אותה שכבת גיל. חלק מהקבוצות כוללות גם בנות וגם בנים. ההרכב של הקבוצה נקבע ע"י המטפלים המקצועיים, בהתאם לקושי ולצורך של ילדי הקבוצה.

מה יקרה אם הילד לא יסתדר בקבוצה, כפי שקורה לו במסגרות אחרות?

בניגוד למה שמתרחש במסגרות אחרות, דוגמת בית הספר, בקבוצה המטפל המקצועי יזהה במהירות התפתחות של קושי, ויסייע לילד "לעצור" בזמן ולשנות את התנהגותו באופן שיקדם את הילד ו/או הילדה באופן חיובי להצלחה חברתית.

כיצד ניתן להיות בטוחים כי הצלחת הטיפול הקבוצתי, תסייע לילד גם מחוץ לקבוצה?

אין בטחון מלא בכך, אך ברוב המקרים חל שיפור ברור תוך כדי הטיפול. לעיתים, יהיה צורך בטיפול קבוצתי ממושך, או אף בטיפול פרטני–אישי בילד/ה, על מנת להשיג התקדמות ושמירה על ההישגים.

האם הטיפול הקבוצתי מהווה תחליף לטיפול תרופתי?

הטיפול הקבוצתי מיועד לשיפור וקידום היכולות החברתיות של המטופל, אינו מכוון לשיפור יכולת הקשב והריכוז, ולכן אינו מחלף את הטיפול התרופתי. אין צורך להפסיק או לשנות מהלך טיפול שגרתי, לצורך ההשתתפות בקבוצה.

מה ניתן לעשות אם הילד אינו רוצה לבוא לטיפול הקבוצתי / רוצה לעזוב במהלך הטיפול?

הצוות במכון "מראות" יעשה מאמץ משותף עם ההורים, לשכנע את הילד להגיע. לעיתים, יהיה צורך בטיפול פסיכולוגי פרטני בילד או במתבגר, לפני שיהיה "בשל" להשתתפות בטיפול קבוצתי. במידה שהילד ירצה לעזוב במהלך התהליך הטיפולי, יעשה הצוות - בשיתוף פעולה עם ההורים, מאמץ לשכנע את הילד/ה בחשיבות ההתמדה וההישארות בטיפול.

האם ניתן להירשם רק לחלק מן המפגשים בטיפול הקבוצתי?

על מנת להשיג יעילות מקסימלית בטיפול הקבוצתי, יש להתמיד ולהקפיד על השתתפות בכל המפגשים. היעדר רצף טיפולי, ימנע בנייה נכונה של הקשר עם הילדים האחרים ויחבל בהיכרות של הצוות עם המשתתף, וביכולת לכוון את הטיפול לצרכיו.

ליצירת קשר עם מרכז "מראות":

טלפון: 03-6972516 | פקס: 03-6947535 | דוא"ל: marot@tlvmc.gov.il

תפריט ניווט תחתון