ניתוחים לפרוסקופיים בילדים הינם ניתוחים בשיטה חדשנית, המיועדים לילדים הסובלים מבעיה בטנית, הדורשת התערבות ניתוחית. בעבר, ילדים רבים שסבלו מבעיה/מחלה שדרשה התערבות כירורגית, נותחו תוך ביצוע פתיחה כירורגית של הבטן, שגרמה לנזק לדופן הבטן ושרירי הבטן. מהלך ההחלמה מניתוח כזה לווה בכאבים והרגשה כללית רעה, כלל ימי אשפוז רבים, ולא פעם נוצרו בעיות בצלקת הניתוחית עצמה. הסיבוך השכיח ביותר בשיטת ניתוח זו הוא הדבקויות בחלל הבטן שגורמות לחסימות מעיים וצורך בהתערבות כירורגית נוספת. סיבוך זה מהווה את הגורם השכיח ביותר לניתוח חוזר אצל כל החולים.

 

כיצד מתבצע הניתוח?
בשיטת הניתוח הלפרוסקופי, מבוצע הניתוח מבלי לבצע חתך בדופן הבטן. הניתוח מבוצע ע”י מספר מכשירים ייחודיים המוכנסים לחלל הבטן דרך חורים זעירים בדופן הקדמי של הבטן. מכשירים אלה מסוגלים לבצע כל פעולה כירורגית, כמו חיתוך, הפרדה, צריבה של כלי דם, תפירה של רקמות וכו'. הניתוח עצמו מבוצע תוך כדי בקרה של מכשיר אופטי המקרין את שדה הניתוח על צג של מכשיר טלוויזיה. התמונה המתקבלת היא באיכות גבוהה מאוד ובהגדלה, מה שמאפשר למנתח לבצע את הניתוח בדיוק מירבי וללא פגיעה באברים ורקמות שאין צורך כירורגי לפגוע בהם.
שיטה זו נחשבת כיום לשיטה המועדפת בכירורגיה שכן אין הניתוח מלווה ביצירת הדבקויות, הכאבים פחותים וכך גם ההרגשה הכללית לאחר הניתוח, ימי האשפוז מינימליים והסכנה של חסימת מעיים שלאחר הניתוח, בשיטה זו, לא קיימת.
לאחרונה, הותאמה השיטה לניתוחים בילדים וזאת ע”י מערכת מכשירים, בעלי קטרים קטנים יותר ומכשירים שהותאמו במיוחד לניתוחי ילדים.

 

אילו ניתוחים מתבצעים בלפרוסקופיה?
כיום, כמעט כל הניתוחים הדורשים פתיחת בטן ניתנים לביצוע בלפרוסקופיה. ניתוחים אלה כוללים: ניתוחי קיבה, ניתוחי לתיקון רפלוקס קיבתי וושטי, ניתוחי כיס מרה, כריתה של הטחול, כריתה של התוספתן, כריתה של כיסיות (ציסטות) של השחלות, אשך טמיר שממוקם בחלל הבטן, וזו רק רשימה חלקית.

 

מי יכול להיות מטופל בשיטה?
גם תינוקות קטנים הסובלים מבעיה הדורשת התערבות כירורגית מסוגלים להיות מטופלים בשיטה הלפרוסקופית. הניסיון שהצטבר במחלקה הוכיח ששיטה זו מיטיבה באופן חד משמעי עם הילדים, וזאת מבלי לפגוע ברמת הניתוח. גם לאחר ניתוח מורכב המבוצע במשך מספר שעות, התאוששות הילדים היא מיידית. ילדים אלה משוחררים לרוב יום או יומיים לאחר הניתוח. הניתוח כמעט שאיננו מלווה בכאבים לאחר הניתוח והחזרה לתפקוד מלא ופעילות רגילה הרבה יותר מהירה.

 

כיצד ערוך ביה"ח לביצוע הניתוחים?
בית החולים רכש ציוד מיוחד שיאפשר לבצע את אותם הניתוחים דרך פתח קטן עוד יותר בבטן וזאת מבלי לפגוע באיכות הניתוח. צוות המחלקה עבר הכשרה מיוחדת, כולל ניתוח ואימון בביצוע הניתוחים בחיות מעבדה, ואחרי כן יישום השיטה בבני אדם. כיום יש לשתי המחלקות - כירורגית ילדים וכירורגית ילדים מוגברת, ניסיון של עשרות ניתוחים, חלקם מסובכים ביותר.

 

מה צריך לעשות לפני הניתוח?
בכל מקרה של ילד המועמד לניתוח לפרוסקופי, ניתן הסבר מלא למשפחות על המשמעות והיתרונות של הניתוח. צוות המחלקה מתכנן לכל חולה את הניתוח לכל פרטיו ומבוצעת הכנה של כל הציוד הנדרש. עם זאת, קיים תמיד חשש שלא ניתן יהיה לבצע את הניתוח, ולכן בכל מקרה של ניתוח לפרוסקופי, ההורים מוחתמים על גיליון הסכמה לפתיחה של הבטן במידה ונגיע למסקנה שמצבו של החולה דורש זאת. לשמחתנו, עד היום, בעשרות ניתוחים לא נדרשנו לכך.

תפריט ניווט תחתון