אבחון הפרעות הספקטרום האוטיסטי (אוטיזם ASD) בילדים ונוער

על מנת לאבחן אוטיזם או הפרעות בספקטרום האוטיסטי, יש צורך במדדים רגישים ומיוחדים לבדיקת הבנת רגשות, הבנת מצבים חברתיים והתייחסות לזולת.

ניתן לאבחן הפרעות בספקטרום האוטיסטי באמצעות:

  • תצפית קלינית ושיחה עם הילד והוריו שמטרתם להעריך את תפקודו והבנתו החברתית.
  • איסוף אינפורמציה אודות התפתחותו בעבר ובמיוחד על תפקודו החברתי מגיל ינקות, המנותחת באמצעות שאלונים שונים.
  • קבלת הערכה וחוות דעת אודות התפקוד החברתי והרגשי מהצוות החינוכי.
  • שימוש בשאלוני הורים הממפים תסמיני אוטיזם.
  • שימוש בספר האבחנות  פסיכיאטרי  5 DSM.

בילדים בעלי קשיים חברתיים בולטים וברורים, שיטת האבחון והכלים שהוזכרו לעיל עשויים להתאים. כאשר מתעורר צורך להעריך ילדים אשר מצבם מורכב יותר, או כאשר קיימת התלבטות לגבי אבחנתם, מומלץ להשתמש במבחן האדוס הידוע כמבחן ה-GOLD STANDARD לאבחון אוטיזם בעולם (פותח על ידי Lord, Rutter and DiLavore 1996).

ישנם ילדים אשר "זכו" לשלל אבחנות מגוונות מהלך השנים (הפרעות קשב וריכוז, הפרעות חרדה, לקויות למידה, קשיים רגשיים ועוד) וקיבלו טיפולים בהתאם לאבחנות אלו. השאלה מתעוררת, האם האבחנה שקיבל הילד יכולה להסביר את מגוון קשייו, כאשר ניכר כי הטיפולים במסגרת האבחנות לא שיפרו את תפקודו החברתי של הילד. במקרים אלו מומלץ להיעזר במבחן ה-ADOS 2. 
מבחן ה-ADOS כולל גרסאות שונות המותאמות לגיל הילד ולרמתו השפתית. הפסיכולוג מעביר לילד סדרת משימות מהנות הבודקות הבנה חברתית, הבנת רגשות, התייחסות לאדם אחר בחדר, שימוש בשפת גוף לתקשורת בלתי מילולית, שימוש בתקשורת מילולית, יכולת משחק ושימוש בדמיון.
האבחון מתבצע ע"י פסיכולוג מוסמך, וכולל: פגישה עם ההורים, פגישה בת כשעתיים עם הילד, ושיחת סיכום עם ההורים. במקביל, נערך לילד אבחון רפואי נפרד ע"י נוירולוג התפתחותי או פסיכיאטר ילדים.
בסוף התהליך, מופק דו"ח מפורט הכולל המלצות טיפוליות ושיבוץ במידת הצורך בשירותי המרכז השונים.


הטיפול בילדים ונוער בעלי הפרעות בספקטרום האוטיסטי

  • טיפול פסיכולוגי אישי  - מטרתו לסייע למטופל להתמודד עם קשיים ומצוקה ולשפר את הרגשתו ואת תפקודו היומיומי. הטיפול מתייחס גם לליקויים הנוירולוגים הנמצאים בבסיס ההפרעה האוטיסטית. המטפל מאפשר לילד להביא את עולמו הפנימי לחדר הטיפולים, אך בשונה מטיפול דינאמי בילדים ללא אוטיזם, בטיפול זה המטפל הוא אקטיבי, מעודד את הילד ליצור קשר, לצמצם התנהגויות חזרתיות ולהרחיב את עולמו. המטפל במרכז ״מראות ״ הוא מומחה בהפרעות הספקטרום האוטיסטי ויודע לאבחן אלו מהתנהגויות הילד בחדר הן תקשורתיות ומשמעותיות ויש להרחיבן, ואלו מהן חזרתיות הנובעות מעצם הליקוי הנוירו-התפתחותי ואותן יש לצמצם. הטיפול ניתן במסגרת קבועה אחת לשבוע ונמשך כ- 50  דקות. בתום תקופה שתוגדר תיעשה הערכה מחודשת של מצבו של הילד ותתקבל החלטה לגבי המשך הטיפול.
  • הדרכת הורים פרטנית - ייעוץ להורים המתבצע ללא נוכחות הילדים, שאורכו כ-50 דקות. במסגרת ההדרכה, ההורים מקבלים כלים אשר יסייעו להם בהתמודדות שלהם כהורים ובהתמודדות עם הקשיים שילדם חווה. קיימת חשיבות רבה להשתתפות ההורה בטיפול בילד הלוקה בהפרעות הספקטרום האוטיסטי בתפקוד גבוה היות וחלק ניכר מהתקדמותו של הילד בתחום התקשורת החברתית מושגת באמצעות תיווך ההורה. ההורה הוא זה שחשוף להתנהגויות חברתיות מגוונות של ילדו וככזה ביכולתו לשנות ולשפר התנהגויות אלו ולהפכן בהדרגה להתנהגויות תקשורתיות יותר ותואמות חברתית. חלק מהטיפול בילד נעשה באמצעות הטיפול הפרטני והקבוצתי וחלק עיקרי וחשוב נעשה בבית באמצעות תיווך ההורים. מומלצת השתתפות שני ההורים בהדרכה, אך ניתן לקיימה גם בהשתתפות הורה אחד.

    הדרכת ההורים במרכז "מראות" היא חלק בלתי נפרד מהטיפול הפרטני והקבוצתי וכוללת הכוונה והדרכה: 
    • כיצד להרחיב התנהגויות תקשורתיות יעילות של הילד.
    • כיצד לצמצם התנהגויות חזרתיות שאינן יעילות חברתית.
    • כיצד לחיות חיי משפחה מספקים במקביל לגידולו של הילד הלוקה באוטיזם.
    • כיצד לשתף את המשפחה המורחבת.
    • כיצד לשתף חברים ומכרים ולהימנע מבידוד חברתי בשל הליקוי.
  • הדרכה לצוותים חינוכיים - תפקיד הצוות החינוכי בקידום התפקוד החברתי של ילדים הלוקים בהפרעות הספקטרום האוטיסטי בכל הרמות הוא משמעותי ביותר.
    הדרכת הצוותים החינוכיים כוללת:
    • מתן הסבר על הפרעות הספקטרום האוטיסטי, תוך שימת דגש על קשייו של הילד מחד ועל יכולותיו הייחודיות מאידך.
    • בירור ההתמודדות היומיומית הנוכחית עם קשייו של הילד.
    • מתן כלים לשילוב הילד בפעילויות הקיימות במסגרת החינוכית: כיצד ניתן לתווך את הסיטואציה החברתית לילד וליצור קשר בינו לבין התלמידים האחרים, כיצד ניתן למצוא נקודת חוזק של הילד, שבאמצעותה יוכל לשפר את מעמדו החברתי ועוד.
    • הכוונה באיתור "איש הקשר" שסייע לילד באופן פרטני אך סמוי. אותו אדם ישמש כ"לחשן חברתי" וידריך את הילד כיצד לפנות לילדים אחרים, כיצד להשתלב במשחק או בשיחה וילמדו לזהות ״רמזים חברתיים״ שכיחים.
    • מתן כלים להרחבת תחומי העניין של הילד ומיתון העיסוק בתחומי ענין מצומצמים.
    • הדרכה לסייעת/משלבת - הסייעת לילדים בעלי קשיים חברתיים נועדה לצורך שילוב חברתי ולא לעזרה לימודית עבור כל הכיתה, מכיוון שהמטרה מפוספסת וקשייו החברתיים של הילד הולכים ומתעצמים ומצוקתו גוברת.
  • טיפול קבוצתי לפיתוח כישורי חברה ותקשורת - הקבוצה מדגימה מצבים חברתיים "אמיתיים", אך בתנאים מוגנים ומודרכים. זהו מקום בטוח המכוון לתהליכי שינוי מתוך הכלה ורגשות הזדהות. בקבוצה כל משתתף יכול להתבונן ברגשות שלו, בתחושות של האחר, בהשלכות שיש להתנהגות שלו על עצמו ועל חבריו וכל זאת בסביבה אוהדת ומכוונת.
    הקבוצה מאפשרת עבודה בזמן אמיתי מול מצבים חברתיים העולים תוך כדי המפגש ביוזמת המטפלים והמשתתפים כאחד. מערכת היחסים החברתית המתהווה באופן דינמי בין חברי הקבוצה מאפשרת למטופלים "לתרגל" ולשכלל את יכולותיהם החברתיות, ומאפשרת לצוות המטפלים המקצועי להתבונן במשתתפי הקבוצה כדי להבין את קשייהם ולכוון את הטיפול בהתאם לכך. 

    מרכיבי הטיפול הקבוצתי: 

    • הגברת המודעות להתנהגויות פרו חברתיות. 
    • זיהוי רגשות אישיים ושל אחרים באמצעות הדמיות. 
    • מתן חיזוקים ממוקדים להתנהגויות חברתיות מתאימות.
      העבודה בקבוצה מעודדת את הילדים לשוחח, לתקשר זה עם זה הן באופן מילולי והן באופן בלתי מילולי.  כמו כן הטיפול מסייע לילדים לבטא תכנים מגוונים רגשיים ואישיים המעסיקים אותם, לתרגל משחק משותף ופיתרון בעיות חברתיות שכיחות. לעיתים משתמשים גם במשחקי קופסה, בחומרי יצירה, בתחפושות, במחשב או IPED לצורך שיתוף חברתי וצפייה בסרטונים שונים הקשורים לתוכן השיחה.
      בקבוצה משתתפים בין 2-8 ילדים בגילאים קרובים ובעלי יכולות קוגניטיביות מותאמות. הפגישות מתקיימות אחת לשבוע. 
  • הדרכת הורים קבוצתית - הדרכה קבוצתית להורים לילדים הלוקים בהפרעות על הספקטרום האוטיסטי היא חלק בלתי נפרד מהטיפול בילד וכוללת הכוונה והדרכה: 
    • כיצד להרחיב התנהגויות תקשורתיות יעילות של ילדם.
    • כיצד לצמצם התנהגויות שאינן יעילות חברתית.
    • כיצד לחיות חיי משפחה מספקים במקביל לגידולו של הילד.
    • כיצד לשתף את המשפחה המורחבת והסביבה הקרובה בקשיים ובהתמודדות עימם.
      המשתתפים בקבוצה מקבלים כלים להתמודדות יומיומית עם הקשיים הנובעים מהפרעות הספקטרום ולשיפור היכולות התקשורתיות של ילדיהם. במקביל, ניתנת הכוונה והדרכה לצמצום ההתנהגויות החזרתיות, האובססיביות והלא תואמות חברתית של ילדיהם.
      הדינאמיקה הקבוצתית וההפריה ההדדית בין חברי הקבוצה מאפשרים למשתתפים ללמוד מניסיונם של ההורים האחרים. המנחים גם הם מחזקים ומעודדים שיטות התמודדות קיימות של ההורים ומקנים להם שיטות התמודדות חדשות.  הדרכת הורים מתבצעת ללא נוכחות הילדים. מומלצת השתתפות שני ההורים בהדרכה, אך ניתן לקיימה גם בהשתתפות הורה אחד. הפגישות מתקיימות אחת לשבוע.
  • טיפול באמנות / דרמה - טיפול באמנות הוא טיפול פרה–רפואי העוסק בתהליכי יצירה והבעה בתחום האמנויות, לטיפול בקשיים חברתיים ומצוקה רגשית. זהו טיפול המגייס את כוחן המרפא של האמנויות על מנת להגמיש דפוסי הגנה, לטפח כוחות נפשיים, לחזק את כושר ההסתגלות של הפרט, דרך שיפור בדימוי עצמי, שיפור המיומנויות החברתיות, ומציאת דרכים חדשות לביטוי עצמי. הטיפול באמנות ניתן הן במסגרת פרטנית (אחד על אחד) והן במסגרת קבוצתית. הטיפול בדרמה הוא טיפול רגשי המגייס את כוחה של הדרמה והיצירתיות על מנת להגמיש דפוסי הגנה, לטפח כוחות נפשיים, לבטא רגשות ולהתנסות בפתרון מצבים חברתיים מגוונים. בילדים עם הפרעות הספקטרום האוטיסטי, השימוש במשחק מאפשר להם להתבונן הן בעצמם, והן בילדים האחרים בקבוצה הטיפולית ולפתח את הכישור המורכב ביותר מבחינתם והוא הבנת הזולת. המטפל/ת מעודד/ת את הילד להביא את עולמו הרגשי והחוויתי על כל גווניו. היצירה, המשחק וההתחפשות הם כלי עזר להכרת עולמו הרגשי של הילד והרחבתו. בדומה לטיפול הפסיכולוגי, המטפל יסייע לילד להרחיב התנהגויות חברתיות ותקשורתיות ולצמצם התנהגויות חזרתיות ושאינן יעילות חברתית. בטיפול זה משתמשים במשחקי תפקידים, סיפורים, אמנות פלסטית, מוסיקה, משחקי בובות ועוד. היכולת לגלם דמויות שונות ולהתרחק מעט מהמציאות דרך משחק, מאפשרת עיבוד מוגן של התכנים הרגשיים והעולם הפנימי.
    הטיפולים בדרמה פועלים במספר רמות: 
    • למידה: התנסויות שונות ואימון בפעולות יום יומיות בעזרת משחק תפקידים.

    • יצירה: ההבעה בעזרת יצירה היא ביסודה מרפאה, מחזקת ומחברת בין הכוחות של הפרט, עולם הדמיון שלו והחלקים הלא מודעים שבו, לבין התפקוד היום יומי.

    • תקשורת בין אישית: בעזרת משחקי תפקידים ושיתוף פעולה בקבוצה או עם המטפל בטיפול הפרטני, ניתן לשפר את המיומנויות החברתיות והתקשורת הבינאישית. 

    • ניתן להמחיז באמצעות הדרמה תרפיה מצבים חברתיים מורכבים ולהציע פתרונות יעילים שונים דרך הערוץ הדרמטי. 
    • אין צורך בכישרון אמנותי, או ניסיון קודם על מנת להשתתף בטיפול זה. 
    • הטיפול בדרמה במרכז מראות מועבר על ידי פסיכותרפיסטים מיומנים המתמחים בעבודה עם ילדים ונוער בעלי הפרעות הספקטרום האוטיסטי (אוטיזם) והפרעות תקשורתיות חברתיות. 
    • הטיפול בדרמה מתקיים באופן פרטני או קבוצתי, הקבוצה כוללת 2-8 משתתפים. 
    • הטיפול בדרמה הפרטני והקבוצתי ילווה בהדרכת הורים קבועה. הדרכת ההורים תקנה להורים הבנה של ילדם וכלים נוספים לעבוד עמו בבית על התקשורת החברתית. 
    • הטיפול נמשך כ- 50 דקות.

ייעוץ ראשוני לפונים למרכז "מראות"

פגישת הייעוץ הראשונה במרכז "מראות" מטרתה פגישת היכרות עם הילד והוריו ונועדה להעריך את מצבו של הילד. 
פסיכולוג / עו"ס קליני פוגש את הילד והוריו, אוסף את כל המידע הרפואי, החינוכי, ההתנהגותי והריגשי בעבר ובהווה. איש הצוות עובר עם ההורים על שאלונים שמילאו מראש להערכת הקשיים החברתיים. בהמשך אל מול הילד עורך איש הצוות בדיקה קצרה, המתמקדת בהבנתו החברתית-תפקודית-תקשורתית. בתום הפגישה מופק דו"ח מסכם והמלצה במידת הצורך לשיבוץ לשירותים השונים במרכז.

פרטים ליצירת קשר:

טלפון: 03-6972516 | פקס: 03-6947535 | דוא"ל: marot@tlvmc.gov.il

תפריט ניווט תחתון