תוכן עניינים

איך ליהנות עם הילדים בגינות הכושר, מתי צריך לראות רופא כשיש פציעה ועד מתי צריך לעמוד ליד הקטנטנים במגלשה

ראיון עם ד"ר איילת רמון, מנהלת היחידה לרפואה דחופה (מיון) ילדים בביה"ח דנה דואק



קצת עלי: ד"ר איילת רמון, מנהלת היחידה לרפואה דחופה (מיון) ילדים, ביה"ח 'דנה דואק' לילדים כבר 12 שנים. בת 50, נשואה, אמא ל-4. מומחית ברפואת ילדים וברפואה דחופה ילדים. 

לקראת הקיץ הילדים יוצאים יותר לאוויר הפתוח, מתנתקים קצת מהמסכים ונהנים עם ההורים והחברים בפעילות בפארקים ובגינות, פעילות מבורכת שמשפרת את היכולות המוטוריות ואף החברתיות שלהם. לצד התועלת שהילדים מקבלים מהגינות יש עלייה בפניות למיון עם פציעות וחבלות. 

באילו מקרים מגיעים עם ילדים למיון בעקבות חבלות בגינות משחק?
"מאז שהעיריות הקימו מתחמי כושר ומתקני נינג'ה בפארקים ובגינות הציבוריות, אנחנו רואים עלייה במקרים של ילדים שמגיעים למיון עם נפילות מגובה. לעיתים קרובות מדובר בילדים בגילאים צעירים, שלא אמורים לטפס על המתקנים האלה, למרות שבגינות יש שלטי אזהרה שמתריעים מאיזה גיל מותר לעלות על המתקנים. למיון מגיעים ילדים מתחת לגיל המומלץ, בני 6-7 שנים, שרואים חברים או אחים יותר גדולים, וגם הם רוצים לנסות. 
"לשמחתי הריצוף בגינות מאוד השתפר, כי משטח הגומי הוא אלסטי ובולם זעזועים. כשהריצוף היה אספלט קשיח, הוא גרם לשטפי דם, שפשופים קשים ואפילו שברים בגולגולת בזמן נפילה. כתוצאה מהשינוי, אנחנו רואים היום בעקבות נפילות בגינות פחות חבלות ראש ויותר חבלות של גפיים ושברים שלעיתים, בגלל שהם שברים לא יציבים, צריך לעשות פעולה דחופה כדי להחזיר את העצם למקומה".

מה זה שבר לא יציב?
"עוצמת הנפילה ממגלשה או ממתקן גבוה יכולה לא רק לשבור את העצם, אלא גם לגרום לתזוזה שלה, ואז העצם לא עומדת בזווית הנכונה. את ההחזרה של השבר לעמדה התקינה (פעולה שנקראת רדוקציה) כדאי לעשות כמה שיותר מהר, כאשר השבר טרי ועדיין לא התחיל תהליך של ריפוי. כשהילד יגיע למיון תהיה הערכה ראשונית של רופא שיחליט אם צריך לעשות צילום רנטגן בחשד לשבר, איזה איזור צריך לצלם, ויאבחן האם יש שבר, פריקה או חבלה קהה ללא שבר. במידה ואובחן שבר בצילום, אז בהתאם לסוג השבר יוחלט על הטיפול. במקרים הקלים, כשהשבר בלי תזוזה, ישימו גבס או סד גבס, ובמקרים הקשים יותר, כשיש תזוזה עושים כבר במיון את הפרוצדורה של החזרת העצם לעמדה או שצריך ניתוח".

אילו שברים מגיעים לניתוח?
"זה קורה בדרך כלל בשברים מורכבים או בשברים עם תזוזה אצל ילדים יותר בוגרים שכבר התחילו את תהליך ההתבגרות. לעצם יש לוחית צמיחה – האזור שבו העצם מתארכת, שם פוטנציאל הצמיחה. אם לוחית הצמיחה כמעט סגורה יכולת הריפוי העצמי של השבר יורדת. יש לנו מנגנון בגוף של עיצוב מחדש של עצם (רימודלינג). אחרי שעצם נשברת יש תאים בגוף שבונים את העצם החדשה ותאים אחרים שמפרקים את העצם השבורה עד שמושג ריפוי מלא של השבר. בגיל צעיר יותר יש פוטנציאל טוב יותר לרימודלינג מהיר ובהתאם יש סיכוי שלמרות התזוזה של העצם, יהיה ריפוי טוב גם כשהעמדה של העצם השבורה לא מושלמת. ככל שהגיל עולה ובעיקר מגיל ההתבגרות, הפוטנציאל הזה מצטמצם ולכן שבר עם תזוזה קשה ידרוש טיפול בחדר ניתוח, כדי לוודא שהעמדה תקינה ולקבע אותה עם מסמר תוך לשדי (בתוך העצם). 

איך ההורים יכולים להגן על הילדים, הרי לא נרצה שלא ייצאו לגינה?
"ברור. חשוב להשתמש במתקנים לפי הגיל המתאים. אבל גם כשהילד בגיל שמתאים למתקן, חשוב לעשות לו הדרכה קצרה לפי שהוא מתחיל לבצע תרגילים יותר מסובכים. זה דומה לאיך שמלמדים צנחן להתגלגל ולנחות נכון".



אפשר ללמד ילד לנחות יותר טוב?
"אני לא מכירה מספיק טוב את עולמות פארקי הנינג'ה, אבל יודעת שכשבעלי מלמד את הילדים לעשות סנובורד, בשיעור הראשון הוא מלמד אותם איך ליפול נכון - זה משהו שצריך ללמד כדי לצמצם פציעות. אגב, אני תמיד אומרת להורים מודאגים שהגיעו למיון 'הוא נפל מגובה והיד בלמה את המכה, וזה עדיף בהרבה ממכה בראש'. יש פה אלמנט הישרדותי מאוד חשוב. יש לנו רפלקס צנחן שמתבטא בפרישת הידיים קדימה בתגובה לתחושת נפילה, וכך הידיים בולמות את הנפילה ומגינות על הפנים והראש".

ומה עם הקטנטנים?
"פעוטות וילדים בגיל הרך לא יודעים להעריך טוב תלת מימד. אז כדאי לעמוד לידם, גם במתקנים מותאמים לגיל. לכל ילד יש יציבה ומוטוריקה אחרת וכדאי לראות איך הילד מסתדר במתקן. ברגע שהילד יציב ויודע להתנהל במתקן, אפשר להתרחק ממנו ורק לתת לו דגשים למה לשים לב. 'פה יש מרווח גדול. קודם תחזיק את הצינור ואחר-כך תעביר את הרגל' וכך הלאה. בקיצור, לתת קצת הדרכה וגם להעריך את המסוגלות".

מה טוב במתקנים?
"כמובן שהאוויר הצח והפעילות הגופנית חשובים, אבל מעבר לזה יש פה גם לימוד של פתרון בעיות. גם חברתיות וגם מוטוריות. הילד לא לבד על המתקן. הוא צריך לחשוב איך מגיעים לשלב הבא, לאיזה כיוון ללכת, מה עושים כשילד אחר נתקע איתך במגלשה וכך הלאה. זה מפתח הרבה יכולות ואנחנו ממש בעד."

ובכל זאת כשהילד נופל, מתי צריך לרוץ לרופא?
"הדקות הראשונות אחרי נפילה הן הכי מלחיצות כי קשה להבין מה קרה ואיפה הילד קיבל את המכה. האם הוא קיבל מכה בראש, שבר את היד או כואבת לו הבטן. למרות הבכי, חשוב לקחת כמה דקות כדי להרגיע את הילד ולהבין ממנו איפה הוא נפגע. אפשר לקחת אותו הביתה, לרחוץ אותו, להרגיע ולתת משהו נגד כאבים. במידה ומזהים שהילד לא משתמש ביד או ברגל, צריך להגיע לבדיקת רופא. במקרים של איבוד הכרה או עיוות ברור של גפה ברור שצריך לקחת מיד למיון". 

תפריט ניווט תחתון