תפריט ראשי עליון

תפריט עמוד

תפריט עמוד

תוכן עניינים

מאת: פרופ' ישראל דודקביץ', מנהל מחלקת שיקום

שיקום הוא תהליך המיועד להחזיר אדם אשר בריאותו נפגעה מסיבה כלשהי למצב הקודם או להביא לשיפור מקסימלי בתפקודו הפיזי, הנפשי, המקצועי והחברתי. כיצד הוא מתבצע? באלו סוגי פגיעות נדרש השיקום, ומה הוא כולל?

מהו שיקום?

שיקום הוא תהליך המיועד להחזיר אדם אשר בריאותו נפגעה מסיבה כלשהי, למצבו הקודם או לשיפור מקסימלי בתפקוד הפיזי, הנפשי, המקצועי והחברתי.

השיקום מתבצע בשל הנסיבות הבאות:

  • חבלות
  • שברים
  • פגיעות ראש לאחר תאונות דרכים או אחרות
  • קטיעות גפיים מסיבות שונות
  • אירועים מוחיים
  • פגיעות עמוד שדרה
  • מחלות כמו פרקינסון, טרשת נפוצה, ועוד.

גורמים אלה, מביאים את החולה לירידה זמנית או קבועה ביכולותיו, ומחייבים תהליך שיקום. תהליך השיקום יכול להמשך זמן ארוך של חודשים ויותר או קצר יחסית (שבועות בודדים), זאת בהתאם לחומרת הפגיעה וליעדי השיקום הסופיים המתאימים לאותו אדם. הטיפולים ניתנים ע"י צוות רב תחומי משולב באשפוז או במסגרת אמבולטורית – מרפאה או אשפוז יום. הצוות כולל, בין השאר, רופאים, אחיות, פיזיותרפיסטים, מרפאים בעיסוק, פסיכולוגים, קלינאי תקשורת ועובדים סוציאליים.

חולים לאחר אירוע מוחי או פגיעת ראש

אירוע מוחי או חבלת ראש עלולים לעיתים קרובות לגרום לליקויים בתפקוד הפיזי  ולהתבטא בחולשת שרירים עד שיתוק, טונוס לא תקין או כאבים, ליקויים קוגניטיביים, המתבטאים בירידה בטווח הקשב והריכוז וירידה בתפקודים ניהוליים (ארגון, תכנון ובקרת ביצוע) ובקשיי שפה המתבטאים בקשיי דיבור, שליפת מילים, ארגון משפט וליקויים נוספים (נפשיים ועוד...).

פגיעה כזו עלולה לגרום להפרעה בתפקוד יומיומי (לנהל משק בית, לארגן סדר יום, להשתתף בעיסוקי פנאי, עבודה, ניידות, ועוד). בתהליך השיקומי הטיפול הוא משולב - מוטורי וקוגניטיבי.

הטיפול המוטורי כולל טיפול תפקודי-מוטורי שמטרתו לתרגל שימוש בגפה החלשה לצרכים תפקודים, שיפור ניידות תוך שימוש באמצעי עזר והגעה לניידות עצמאית ככל הניתן וכן התאמת אביזרי הליכה לפי הצורך (סדים, הליכון, כסא גלגלים), לימוד מעברים, שיווי משקל ומניעת נפילות וגרייה מוטורית,  הכוללת הפעלה של הגפה העליונה ו/או התחתונה שנפגעו בעקבות האירוע המוחי.

הטיפול הקוגניטיבי כולל תרגול מיומנויות קוגניטיביות בתחום הזיכרון, השליפה, הקשב והתכנון למשל בעזרת תרגילי מחשב או משימות דף ועיפרון. כמו כן, תרגול תפקודים שונים כמו בישול, סידור שולחן, שטיפת כלים ועוד, וכן טיפול שפתי ושיפור מיומנויות הבליעה, בעזרת קלינאי תקשורת לשיפור המיומנות השפתית והחזרת יכולת התקשורת.


חולים לאחר חבלות מרובות

בעקבות פציעות מרובות, כולל שברים ופגיעות בגפיים, עלולים חולים לסבול מהפרעה תפקודית ,פגיעה מקצועית, חברתית ונפשית, חולשה, הפרעה בתפקוד מוטורי, כולל פגיעה ביכולת הניידות בגלל איסור דריכה בשל שברים, הפרעה בטווח תנועה במפרקים, מגבלת שימוש בידיים ופגיעות אסתטיות בשל צלקות.

שיפור יכולת התנועה נעשה ע"י טיפול משולב של פיזיותרפיה וריפוי בעיסוק, הכולל הפעלה מדורגת פסיבית ואקטיבית ליד וחיזוק ממוקד של שרירים חלשים, שיפור טווחי התנועה, תוך חיזוק חגורת כתפיים ושרירי גב ובניית סדים רלבנטיים, לימוד ותרגול יכולת ההליכה תוך שימוש בעזרים ומעבר הדרגתי לדריכה מלאה.

כן נעזרים בטיפול הידרותרפי בבריכה למוגבלי הליכה, ובלימוד ותרגול שיווי משקל והתאמת אביזרי הליכה לפי הצורך (סדים, הליכון, כסא גלגלים).


חולים לאחר קטיעות

קטיעה היא מצב בו נגרם אובדן של גפה או יותר (גפיים עליונות או תחתונות) המביא לפגיעה ביכולת התנועה, בתפקוד היומיומי ואף לפגיעה נפשית כתוצאה מאובדן דימוי הגוף. אם המצב לא מטופל עלול הדבר לגרום לפגיעה ביכולת התפקודית, לפגיעה בהשתלבות החברתית ולפגיעה תעסוקתית.

הטיפול הניתן כולל העברת התפקוד הדומיננטי לפי הצורך. במקרה של אובדן גפה עליונה דומיננטית, נעשה טיפול בגדם עד התאמתו לתותבת, חיזוק שרירים ושימור של טווחי התנועה, ולבסוף - התאמת תותבת מתאימה (פסיבית, מונעת גוף, חשמלית), התאמת אופי התלייה ואביזר הקצה (וו, כף יד וכפפה וכו').

לאחר התאמת התותבת הדרכת המטופל באשר ללבישת התותבת, הטיפול בגדם והשימוש בתותבת עד לקבלת מיומנות מקסימלית.

במקרה של קטיעת גפה תחתונה נעשה טיפול בגדם עד התאמתו לתותבת, חיזוק שרירים ושימור של טווחי התנועה ולבסוף - התאמת תותבת על פי הצורך בהתאם לגובה הקטיעה, דרישות האדם מבחינת הפעילות הגופנית ויכולתו לשלוט בתותבת וביכולת ההרכבה (בהתאם לגיל, קוגניציה ומצב גופני), לימוד השימוש בתותבת עד חזרה להליכה מקסימלית, כולל ספורט במידת האפשר, תוך שימוש באמצעי עזר לפי הצורך (מקלות הליכה, הליכונים, כסאות בעת עייפות). 


חולים לאחר פגיעות עמוד שדרה

פגיעה בעמוד השדרה הגורמת לנזק עצבי (מוטורי, תחושתי או אוטונומי) שכיחה בצעירים ובחלקה הגדול מתרחשת בעקבות תאונות דרכים, עבודה, ספורט ועוד. הפגיעה יכולה להיות צווארית ועלולה לגרום לשיתוק מלא או חלקי בארבע הגפיים, או מותנית ועלולה לגרום לשיתוק מלא או חלקי ברגליים.

הפגיעה עלולה להיות חלקית או מלאה ויכולה להתבטא בשיתוק רפה או ער (ספסטי), בחוסר תחושה, באי שליטה על סוגרים, בעיות בהזעה, הפרעות בויסות לחץ דם או חום הגוף, והפרעות בתפקוד מיני.

השיקום נועד להקנות מיוניות לימוד, שליטה וטיפול בפעולות הבסיסיות כמו מתן שתן ויציאות, אכילה עצמאית, לימוד מעברים, כולל קימה עצמאית במידת האפשר, לבוש, שימוש במטבח, חזרה לתנועה ולימוד השימוש בכיסאות מותאמים, כולל בתנאי שטח שונים, מניעת סיבוכים, כמו פצעי לחץ וזיהומים בדרכי השתן, ועוד.

מעבר לטיפול הספציפי בתחלואה הרלבנטית נעשית גם התאמה תעסוקתית, ייעוץ וסיוע בתחום התאמות דיור, כמו הרחבת פתחי דלתות על מנת שאפשר יהיה לעבור בכיסא גלגלים, התקנת ידיות אחיזה ליד השירותים לשם עזרה בקימה, התאמת אמבטיה (החלפת אמבטיה במקלחון), התקנת מעלית חיצונית או פנימית לאדם נייד בכיסא גלגלים או התקנת שיפוע במקום מדרגות, התאמת עמדת עבודה נוחה ונגישה במקום העבודה, ועוד.

יחידות ומרפאות

תפריט ניווט תחתון