תפריט ראשי עליון

תפריט עמוד

תפריט עמוד

תוכן עניינים

אינדקס המצבים הרפואיים

עקמת היא עיוות של עמוד השדרה ונמדדת במעלות. העיוותים יכולים להיות קשים  או קלים. רוב העקמות הינן עיוות "קל" של עמוד השדרה (עד 10 מעלות) ויש אותן לבין 3-5% מהאוכלוסיה. בין 0.3.-0.4% מהאוכלוסיה סובלים מעיוותים קשים, מעל- 10 מעלות.

מה גורם לעקמת?

רוב הסיבות לעקמת אינן ידועות. מדובר בכ- 80% מהמקרים – מה שמכונה "עקמת אידיופטית". היתר עלולות להגרם כתוצאה ממחלות עצב, שריר וגידולים בעמוד השדרה ולכן האבחון כאן הוא חשוב מאוד.
סוג העקמת השכחיה היא עקמת המתבגרים, עקמת המופיעה בגיל 9-10, אצל בנים ובנות וסיבתה אינה ידועה.

אבחון

את האבחון הראשוני מבצע ההורה ברוב המקרים, המתבונן בילד המתבגר ורואה כי ישנה אסימטריה בבית החזה, או בקו המותניים, אגן אלכסוני או חשד לאי שוויון ברגליים. מכאן מגיעים לרופא שעורך בירור מקיף.

טיפול

ישנן שלוש דרכי טיפול עיקריות בעקמת. הבחירה בדרך תלויה בחומרת העקמת:

  1. מעקב פשוט -  לאחר האבחון מגיעים למעקב מדי תקופה מסוימת כדי לראות את אופי העקמת, אם היא מידרדרת או נשארת באותם  מימדים.
  2. חגורה/ מחוך חיצוני - כשהעקמת מתפתחת ומתדרדרת, הטיפול המומלץ, שהוכח כיעיל הוא טיפול בחגורה או מחוך חיצוני שמפעיל לחץ על עמוד השדרהו מנסה לתקןב אופן חיצוני את העמוד כך שהגוף יגדל בכיוון הנכון ולא בכיוון שהטבע רוצה.
  3. התערבות ניתוחית -  במקרים נדירים, שהעקמת ממשיכה ומתדרדרת למימדים חמורים מאוד, הטיפול המוצע הוא טיפול ניתוחי בו מבצעים איזון עמוד השדרה מחדש דרך קיבועים פנימיים מתחת לעור. 

תפריט ניווט תחתון