תפריט ראשי עליון

תפריט עמוד

תפריט עמוד

ניתוח תפירת גידים בכתף

תוכן עניינים



אינדקס המצבים הרפואיים


על קרעים בגידי הכתף, חשיבות האבחון והטיפולים הקיימים


ד''ר ערן ממן, מומחה לאורתופדיה, מנהל היחידה לכירורגיה של הכתף, החטיבה האורתופדית  

מהי שכיחותם של קרעים בגידי הכתף? 

שכיחות הקרעים בגידי הכתף (השרוול המסובב- Rotator cuff) גבוהה מאד בקרב בני 70 ומעלה ועלולה להגיע לכ- 80%. חומרת הפגיעה משתנה ונעה מ"צביטה" של הגיד- שיופו כנגד התעלה בה הוא עובר, דרך קרע חלקי של הגיד ועד לקרע מלא. גידים אלו, המחברים בין השרירים לעצם הזרוע, אחראים על תנועת הכתף ומאפשרים תנועה רב-כיוונית של הכתף.

הסיבות לבעיה זו מגוונות וכוללות שחיקה, ירידה באספקת הדם, חבלה וכו'. המטופל עלול לסבול מכאב, הגבלה בתנועת הכתף וירידה בכוח. הכאב עלול להיות חזק עד כדי הפרעה בשינה ובתפקוד היום יומי. בחלק מהמקרים נזקקים הסובלים מבעיה זו למשככי כאבים חזקים כולל אופיאטים.

כיצד מאבחנים קרעים בגידי הכתף?

השלב הראשון בטיפול בבעיה הוא אבחון של המטופל על ידי מומחה כתף. האבחון יכלול תחקור לגבי תלונותיו, בדיקה גופנית ובדיקות הדמיה כגון צילומי רנטגן, אולטרה סאונד, MRI ו/או CT. יש להדגיש כי נודעת חשיבות רבה בבדיקות האבחון, לגודל הקרע וסוגו.

מהו הטיפול בקרעים בגידי הכתף?

  • הטיפול השמרני בקרעים של הגיד הוא טיפול תרופתי ופיזיותרפיה. במידה שטיפול זה נכשל, יש לשקול טיפול ניתוחי. 
  • הטיפול הניתוחי תלוי בגורמים רבים כגון גיל החולה, תפקודו, חומרת הקרע וחומרת התסמינים. במידה שניתן לתפור את הגיד/הגידים הקרועים, יבוצע ניתוח ארטרוסקופי (באמצעות מספר חורים ושימוש במצלמה) אולם לעיתים לא ניתן לבצע ניתוח מסוג זה, בד"כ בגיל מבוגר או שהקרעים אינם ברי תיקון בשל איחור באבחנה/טיפול. במקרה זה יש לשקול אופציות טיפוליות אחרות כגון החלפת כתף או שימוש ב"בלון" או אמצעים אחרים.
    ניתוח החלפת מפרק הכתף במשתל מיוחד (כתף הפוכה), הוא ניתוח בעל תוצאות מצוינות אולם לא מתאים לכולם בעיקר אינו מתאים למטופלים שמצבם הבריאותי ירוד ושאינו מאפשר ניתוח נרחב או במטופלים שאינם מעוניינים בשיקום ארוך בן מספר חודשים.


מה כולל השיקום לאחר ניתוח לטיפול בקרעים בגידים?

השיקום תלוי בסוג הניתוח:

  • תפירת גידים - הניתוח מבוצע בהרדמה כללית ובמהלכו נתפרים הגידים בחזרה לעצם. כל הפעולה מבוצעת דרך מספר נקבים של כ- 5-10 מ"מ ובאמצעות מצלמה. לאחר הניתוח ושהייה של כשעתיים במחלקת התעוררות, המטופל עובר למחלקה וברוב המקרים ישתחרר לביתו באותו היום. יש להשתמש במתלה ליד לתקופה של כ- 6 שבועות ובמהלך כל תקופת השיקום יש לבצע פיזיותרפיה. ההחלמה כרוכה בכאב ולכן ישנה חשיבות רבה לניטור הכאב ולטיפול תרופתי.
  • החלפת כתף - הניתוח מבוצע בהרדמה כללית ובמהלכו מוחלפים שני צידי המפרק (הכדור והמכתש) במשתל מיוחד. לאחר הניתוח ושהיה של כשעתיים במחלקת התעוררות, יועבר המטופל למחלקה וישתחרר לביתו לרוב יום לאחר הניתוח. יש להשתמש במתלה ליד לתקופה של כ- 6 שבועות ובמהלך כל תקופת השיקום יש לבצע פיזיותרפיה. על פי רוב כבר לאחר כחודשיים/שלושה מדווחים המטופלים כי מצבם טוב יותר מאשר לפני הניתוח.
  • השתלת בלון - טכנולוגיה ישראלית המאפשרת החדרת בלון נספג לאזור הקרע בגידים ובכך למעשה להוריד את החיכוך בין העצמות, להביא לשיפור תפקוד השרירים שאינם פגועים ולהפחתה משמעותית של הכאב.
  • החדרת הבלון מתבצעת באמצעות ארטרוסקופיה שמבוצעת בהרדמה כללית או אזורית (NERVE BLOCK). את הבלון מחדירים בעודו מגולגל לחלל התת אקרומילי, דרך חתך של כ- 5 מ"מ ובאמצעות סיב אופטי, כשהמנתח בוחן במקביל את הקרע ואת הממצאים הפתולוגיים הנוספים. לאחר ניקיון קצר של שאריות הדלקת מחדירים את הבלון דרך חתך נוסף של כ -5-10 מ"מ ומנפחים אותו בעזרת נוזל פיזיולוגי (סליין) כך שיפריד בין ראש ההומרוס לאקרומין וימנע את החיכוך ביניהם. משך הפעולה הוא קצר ועומד על כ-20 דקות בלבד, והמנותח משוחרר לביתו בו ביום. המטופל יוכל להפעיל את הכתף, בהתאם למגבלת הכאב שלו, מייד לאחר הניתוח כשכבר בפרק זמן קצר יחסית מסיום הניתוח הוא צפוי להרגיש הקלה בכאבים. במהלך השיקום יבוצע חיזוק השרירים התומכים של הכתף ושיפור טווחי התנועה של הגפה.


רופאי יחידת הכתף במרכז הרפואי תל-אביב, בי"ח איכילוב הם המובילים בעולם בשימוש בטכנולוגיה זו, אם כי כאמור היא אינה מתאימה לכל מטופל ויש לבחור את המקרה המתאים בקפידה.

תפריט ניווט תחתון