תפריט ראשי עליון

תפריט עמוד

תוכן עניינים

מאת ד״ר אמיר שטרנהיים, מנהל המחלקה הארצית לאורתופדיה אונקולוגית במרכז הרפואי תל-אביב


מה זה גידול עצב מסוג שוואנומה? על האבחון וטיפול בגידולי עצב

שוואנומה הוא גידול של רקמה רכה שמקורו מסיב עצב בודד (fasicle). מדובר בגידול בעצב שאינו הופך לסרטני. שוואנומה מתבטא כגוש רקמה רכה אשר על פי רוב ניתן למשש אותו בבדיקת הבירור והוא רגיש למגע - נקישה עדינה מייצרת תחושת זרמי חשמל לאורך הגפה. מרבית השוואנומות הן קטנות וממוקמות על עצבים קטנים ולכן אינן מתגלות כלל. כאשר שוואנומה גדלה וממוקמת על עצב מרכזי, המטופל יכול לחוש כאב ורגישות בעת מישוש הגוש. בנוסף- גידולי עצב מסוג שוואנומה ממשיכים לגדול, להפעיל לחץ מקומי על העצב וכך לגרום להפרעה בפעילות התקינה של העצב מבחינת הפעלת השרירים (שיתוק מקומי) ומבחינת ירידה בתחושה באזור בעור המעוצבב על ידי אותו העצב. המתנה ממושכת מידי עלולה להוביל לנזק בלתי הפיך לעצב.

כיצד מאבחנים שוואנומה?

מאחר שעל פי רוב שוואנומה כואבת, המטופל מודע לקיומה ופונה לבירור. הבדיקה הנכונה ביותר במצב זה היא בדיקת Mri. ניתן לראות ב- Mri מאפיינים טיפוסיים לשוואנומה כמו סימן מטרה, היקף בהיר, מרכז כהה יותר ובאמצע עיגול בהיר נוסף. ניתן לראות את המשכיות העצב וכיצד הגוש מחובר לעצב מרכזי. כל אלה ביחד עם כאב בעת הבדיקה מכוונים לגידול זה. היות שיש מאפיינים כל כך טיפוסיים, האבחנה של שוואנומה מופיעה לרוב בפענוח הרדיולוגי של בדיקת ה- Mri. חשוב שהמשך הטיפול יהיה במרכז מצויינות.

מה הוא גידול עצב מסוג סרקומה של עצבים פריפריים?

קיים גידול נוסף מסוג סרקומה של עצב פריפרי (MPNST) וחשוב להבדיל בינו ובין שוואנומה, היות שהגישה הטיפולית בין השניים שונה בתכלית. 
סרקומה של עצב פריפרי היא סוג של סרקומה של רקמה רכה שמקורה מתאי מיילין של מעטפת העצב. הגידול גדל במהירות ברקמה הרכה, יש לו פוטנציאל לשלוח גרורות לריאות וכך לסכן את חיי המטופל. 

כיצד מאבחנים סרקומה של עצבים פריפריים? 

אבחון מדויק וטיפול מהיר חשובים מאוד במקרים של MPNST. מרבית המקרים מופיעים אצל חולים בנוירופיברומטוזיס. במחלה זו לעיתים, למטופלים יש אלפי גידולי עצב. הדבר מגדיל את הסיכוי לסרקומה בודדת של תאי עצב. הסרקומה גדלה בקצב מהיר. המראה שלה ב- Mri מתאפיין כגידול שגודלו מעל 5 ס"מ, מיקומו עמוק בין השרירים ולא בתת עור. המראה שלו ב- Mri הוא הטרוגני, כלומר לא אחיד וכך גם תבנית ההאדרה שלו ב- Mri עם הזרקת הגדוליניום.  

במצבים בהם יש חשד לסרקומה של העצב, ביופסיה חשובה ביותר. אבחנה מדויקת ומוקדמת מובילה לטיפול נכון. 


מה כולל הטיפול בסרקומה של עצבים פריפריים?

הטיפול כולל קרינה מקומית לגידול לפני הניתוח. בסיום הקרינה מתבצע ניתוח הכולל כריתה רחבה ושלמה של הגידול, כולל כריתת העצב ממנו הוא צומח. יש חשיבות גדולה להקרבה של העצב בגידולים אלה כדי להשיג גבולות חופשיים וכריתה שלמה של הסרקומה, אחרת המחלה תחזור.  

מה כולל הטיפול בגידול עצב מסוג שוואנומה?

בגידולי שוואנומה, הטיפול זהיר ושמרני בהרבה ביחס לסרקומה של עצבים פריפריים והמטרה העיקרית של הטיפול היא שימור של תפקוד העצב. כאשר הבדיקה במרפאה ותוצאות Mri מדגימים מאפיינים טיפוסיים לשוואנומה, ההחלטה היא לרוב להימנע מביופסית מחט. הסיבה קשורה לקרבה לסיבי עצב תקינים ולכך שקיים סיכון גבוה לפגיעה בהם בעת הביופסיה. הדבר עלול לגרום לכאבים ממושכים. ניתוח שוואנומה בעצב פריפרי מתבצע בצוות יחד עם מנתח עצב פריפרי. היתרון הוא בגישה מדויקת לגידול והעצב. בשלב השני, תחת מיקרוסקופ, פתיחה עדינה של מעטפת העצב וזיהוי סיב העצב הבודד ממנו נובע הגידול. שימוש בניטור חשמלי מאפשר דיוק רב בפתיחת המעטפות בצורה שממזערת את הסיכון לפגיעה עצבית. לצוות הרפואי שלנו ניסיון רב בניתוח משולב מסוג זה, עם תוצאות מעולות המביאות לכריתה של הגידול ושימור תפקוד העצב.


דרכי התקשרות

  • ניתן לשלוח הפנייה גם בפקס: 03-6974690
  • טלפונים: משרדים זיוה - 03-6974688 , משרדים פנינה 03-6947565 
  • זימון תור למרפאת מעקב – 03-6974000
  • מזכירות מאושפזים (חלי) 03-6973291 
  • מחלקה - 03-6973291

תפריט ניווט תחתון