תפריט ראשי עליון

תפריט עמוד

תוכן עניינים

עייפות יכולה להיגרם ממספר רב של סיבות – בעיות שינה, בעיות עיכול וספיגה, בעיות בבלוטת התריס, בעיות בלחץ הדם, מצבים נפשיים ועוד. אחת מתופעות הלוואי הנפוצות ביותר של הטיפול הכימותרפי היא עייפות הפוגעת באיכות החיים של המטופלים.
העייפות היא גם אחד הסימפטומים הראשונים של הגידול סרטני. מטופלים המקבלים טיפולים למניעת עייפות בשלב התחלתי של טיפול כימותרפי זוכים לעבור את הטיפולים הכימותרפיים ביתר קלות. עייפות אינה בהכרח מחלה בפני עצמה אלא סימפטום אשר משפיע על תחומים נוספים בחיי האדם כגון שינויים במצב הרוח, בעיות זיכרון , ירידה בתיאבון ועוד.

בנוסף, עייפות הינה מצב סובייקטיבי – כלומר קשה מאוד לאבחן או לאמוד אותה במעבדה. אומנם נהוג היום להתייחס לרמת המוגלובין (ממרכיבי הדם) נמוכה כגורם העיקרי לעייפות ותשישות והוא אכן מדיד.
כאמור, לעייפות סיבות רבות והמטופל עלול לסבול מעייפות ותשישות עוד לפני קבלת טיפול כימותרפי. טיפול כימותרפי יחמיר כל מצב שכזה.

כ-60% מהמטופלים המקבלים כימותרפיה סובלים מעייפות ותשישות. כימותרפיה הינה שם כללי למגוון תרופות אשר פועלות בתאים המתחלקים ומתרבים במהרה
לכן הן פועלות בגידול סרטני, אך בגוף האדם ישנם מערכות או תאים רבים אשר מתחלקים מבלי להיות גידול או מחלה – הללו נפגעים מהכימותרפיה, מערכות אלו הן - עור, המעטפת הפנימית של מערכת העיכול, מח העצם (המייצר כדוריות דם לבנות ואדומות) ועוד. ולכן יש לכימותרפיה תופעות לוואי קשות.
עייפות נפוצה כל כך במטופלים אונקולוגיים מכיוון שמערכת העיכול נפגעת וכן גם מח העצם. עייפות ממקור טיפול כימותרפי הינה תופעת לוואי מטרידה אשר פוגעת באיכות החיים של המטופל ומהווה לעיתים גורם עיקרי להפסקת הטיפול הכימי מחוסר יכולת תפקוד וסבל ממשי.


סיבות לעייפות

  • בעיות שינה – כמובן שמחסור בשינה יגרום לעייפות.
  • אנמיה –. כימותרפיה וקרינה רדיו אקטיבית הניתנות כטיפול למחלת הסרטן פוגעות בייצור הדם במח העצם, ולכן נוצרת ירידה בספירת מרכיבי הדם.
  • בעיות ספיגה במעיים - כימותרפיה וקרינה רדיו אקטיבית הניתנות כטיפול למחלת הסרטן פוגעות ביכולת הספיגה של מערכת העיכול ויוצרות גם בחילות, חוסר תאבון, עצירות ושלשלולים אצל חלק מהטופלים ולכן הגוף מקבל פחות הזנה וכך מתעייף.
  • כימותרפיה יכולה גם ליצור עייפות על ידי פגיעה במאזן האלקטרו לוטים, פגיעה במערכת החיסון, פגיעה בתיאבון ובכך בכמות ההזנה ועוד.
  • כאב – ההתמודדות עם כאב והתרופות הניתנות בכדי להתמודד עם כאבים, עלולים ליצור עייפות.
  • דיכאון – לעיתים עייפות הינה סימפטום של מצב רגשי.
  • שינויים הורמונאליים – הטיפול הכימי עלול לשבש את האיזון ההורמונאלי ובכך ליצור עייפות.
  • מחסור בחמצן – פגיעה במערכת הנשימה תיצור עייפות.
  • זיהום ואנטיביוטיקה גורמים לעייפות.
  • תוצרים רעילים של תאים סרטניים.
  • קרינה (כחלק מהטיפול האונקולוגי)

היחידה לרפואה משלימה לחולי סרטן במרכז הרפואי תל-אביב

ביחידה לרפואה משלימה לחולי סרטן במרכז הרפואי תל-אביב, הצמודה לאשפוז יום אונקולוגי טופלו בשנים האחרונות מאות מטופלים שחלקם סובלים, בין היתר, מעייפות ותשישות בשלבים שונים.

היחידה לרפואה משלימה פועלת זו השנה השלישית, ומעסיקה צוות מטפלים אשר הוכשר לטיפול במחלה ובתופעות לוואי במסגרת המערך האונקולוגי, ובתאום עם הרופא האונקולוג המלווה את המטופל. הצוות מונה 15 מטפלים בתחומים שונים.

אנו עושים טיפול משולב הכולל מגע, דיקור, פורמולות צמחים סיניות, המלצות תזונה וכן גם טיפול הפונה לצד הרגשי / אנרגטי של המטופל.

הנה כמה מהמלצותינו:

  • ראשית, יש להיוועץ עם האונקולוג המטפל.
  • לרוב, הצעד הראשון הינו בדיקות דם לברר אם יש אנמיה – בה מטפלים בעזרת עירויי דם או זריקות המעודדות ייצור דם במח העצם.
  • פעילות גופנית מול מנוחה:
    ההמלצה היא פעילות מתונה ומנוחה בין פעילויות. למרות שהמטופל העייף לבטח לא ירצה לעסוק בפעילות, היא מאוד מומלצת בכדי לעורר את הסירקולציה ומצד שני יש להיזהר שלא יתיש את עצמו. פעילות כגון הליכה איטית למשך חצי שעה עד שעה ביום, יוגה, צ'י-קונג וטאי-צ'י מומלצים מכיוון שהן פעילויות עדינות המשלבות תנועה ונשימה.
  • תכנון סדר היום – מומלץ לתכנן את סדר היום בהתאם לכמות האנרגיה והצרכים של המטופל.

תזונה

על מנת לחזק את הגוף הפיזי שלנו עלינו לספק לגוף מוצרים / חומרי גלם אשר יהוו את אבני הבניין ויחזקו אותו מחדש. ויטמינים, מינראלים וכל אבות המזון – אשר יסופקו לגוף ע"י האוכל והשתייה יכולים לעזור לגוף לחזור לתפקודו התקין , אולם אם  קיים חלילה חוסר אפילו של רכיב אחד קטנטן הדבר עלול ליצור קושי בתפקוד היומיומי.

 

מה כדאי לאכול?

  • מזונות קלים לעיכול כגון – ירקות מבושלים, מרקים, דייסות, תפוח אפוי.
  • מיצי ירקות ירוקים – המיצים נספגים במהירות במערכת העיכול, מלאים בחומרי הזנה ובעיקר מספקים כלורופיל אשר תורם רבות לשיפור תמונת הדם ולחיזוק כל מערכת החיסון.
  • ירקות כתומים - הצבע הכתום הוא פיגמנט ממשפחת הקרטנואידים (בטא-קרוטן), אשר נחשב כמפקד רב כוחות במחלת הסרטן , ובתהליך הבישול אף נהפך לזמין וקל יותר לעיכול. לדוגמא – גזר, בטטה, דלעת, דלורית.
  • פירות יער – הצבע האדום / סגול הוא פיגמנט ממשפחת האנתוציאנינים אשר מהווים כוח להילחם בתאים הסרטניים ומחזקים את מערכת חיסון.

איך רצוי לאכול?

  • לאכול ארוחות קטנות ולא גדולות המכבידות על מערכת העיכול ומעייפות את הגוף.
  • להקפיד על ארוחת בוקר אשר מספקת את האנרגיה לכל היום.
  • ללעוס את האוכל היטב לפני הבליעה וזאת כדי להקל את העבודה בהמשך הדרך.

מזונות אשר ראוי להימנע מהם, כמה שניתן:

  • מזונות מעובדים / מתועשים. המזונות הללו אינם מכילים את כל רכיבי המזון להם הגוף זקוק, כל עיבוד גורם לאיבוד, שניצלים, קציצות וכל מיני מאכלים מתועשים אינם מכילים את כל הויטמינים והמינרלים הנחוצים  לחיזוק הגוף.
  • מזונות מטוגנים, משומרים, מעושנים. המזונות הללו מכילים חומרים כימיים, צבעי מאכל וחומרי שימור, אשר הופכים בגוף לחומרים מחמצנים וגורמים לגוף לעבוד קשה ולהתאמץ כדי לסלקם מהגוף, עיקר הנטל נופל על הכבד.
  • בשר בקר. זהו בשר קשה לעיכול , אשר הקיבה והמעי עובדים שעות רבות לפירוקו ועיכולו.
  • סוכר לבן. הסוכר הלבן הוא פחמימה ריקה אשר אינה מספקת ויטמינים או מינרלים לגוף, כשרמות הסוכר בדם עולות הלבלב מפריש כמויות גדולות של הורמון האינסולין על מנת להכניס את הסוכר לתאים, עלייה גבוהה של סוכר בדם תגרור אחריה ירידה גדולה ותלולה של הסוכר בדם, תנודות אלו גורמות לעייפות רבה ולירידה באנרגיה הגופנית והנפשית של האדם. בנוסף, עלינו לזכור שהתאים הסרטניים "אוהבים" סוכר והוא משמש ועוזר להם לגדול ולצמוח במהירות מסוכנת!

צמחי מרפא

צמחי מרפא המחזקים גוף ונפש:

  • שיבולת שועל AVENA SATIVA – הצמח נחשב כמחזק כללי ותומך בכל המערכות העצביות והגופניות של הגוף בעיקר במצבי מחלה וסטרס.
  • וורבנה  VERBENA – הצמח נחשב כמזין מרגיע ומשפר מצב הרוח.
  • סרפד URTICA  - הצמח מכיל "מחסן" של ויטמינים ומינראלים ולכן נחשב כמחזק ומזין מערכות רבות בגוף.
  • מאקה  MACA – בשל היותו עשיר בחומצות אמינו ובחלבונים נחשב כמזין וכמחזק את הגוף.
  • פטריות "כוח" יפניות – ריישי + מאיטאקי + שיטאקי – נחשבות כמעלות אנרגיה ומחזקות מערכות רבות בגוף.

טיפולי המגע – עיסוי, שיאצו ועוד

הטיפולים הללו עוזרים לרקמות הגוף הבריאות להתחדש וממריצים את הסירקולציה בגוף.

אך יש לאלו גם פן נפשי / רגשי - חולי סרטן נמצאים במקום קשה מבחינה רגשית מסיבות רבות – הגוף חולה, התרופות בעלות תופעות לוואי קשות, חברים ומשפחה יראים ולא יודעים איך להתנהג אפילו אם כוונתם טובה.

כל אלה פוגעים באיכות החיים, פוגעים באיכות השינה ויוצרים מצוקה רגשית על המטופל אשר נמצא במצב קשה בכל מקרה. הרבה פעמים חולי סרטן מדווחים שאנשים מפסיקים לגעת, לחבק אותם לכן טיפולי מגע חשובים כל כך.


דיקור סיני

הדיקור הסיני מחבר ויוצר הרמוניה בין המערך הרגשי למערך הגופני של האדם בעזרת השימוש בערוצים אנרגטיים הזורמים לאורך ולרוחב הגוף המכונים מרדיאנים.

בערוצים נע הצ'י Qi – אנרגיה או חיות האדם עליו אנו משפיעים.
על 12 ערוצים אלו נמצאות  365 נקודות הדיקור בעזרתן אנו מטפלים בהתייחס למצבו הרפואי ולתרופות שהוא צורך כאשר את האבחנה עושים בעזרת לשון ודופק.

בעזרת הרפואה הסינית, אפשר לשפר את השינה, לשפר את התיאבון וגם את הספיגה במעיים ואת הנשימה ובכך לשפר את מצב ההזנה, לחזק את מערכת החיסון ובכך למנוע זיהומים.

אם נתמקד יותר בנושא האונקולוגי - הרפואה הסינית עוזרת להתמודד עם תופעות הלוואי של כימותרפיה והקרנות באופן כללי ועייפות עומדת בראשן.

ברפואה הסינית רואים את הגוף והנפש כמקשה אחת ולכן אפשר לטפל דרך הגוף (בעזרת מחטים כאמור) בבעיות רגשיות, כגון דיכאון העלול לפקוד את החולים במחלת הסרטן (ובכל מחלה שהיא).

חשוב לציין, שכל ההצעות הללו הן כלליות ולכל מטופל יש להכין ולתת טיפול פרטני ואישי מאת איש מקצוע מומחה לאונקולוגיה.


הצלחתי לשטוף כלים - סיפור מקרה

חיה, בת 33 סבלה מגידול בשד לפני כשנתיים, היא באה ליחידה לרפואה משלימה לחולי סרטן במוסד הרפואי תל-אביב (איכילוב) תשושה, שפופה, עם "שקיות" מתחת לעיניים.

"כל 3 שבועות אני בבית החולים לקבל טיפול כימותרפי, לאחר כל טיפול אני מושבתת לשלושה ימים – לא הולכת לעבוד, לא יכולה לקום אל הילדים, אפילו לא לשטוף כלים".

לאחר טיפול הדיקור ומגע הראשון העייפות הייתה "נסבלת" אך ארכה 5 ימים ולא 3.
המשכנו לטפל אחת לשבוע, ותחושותיה השתפרו בהדרגתיות עד שאת הטיפול הכימי האחרון היא עברה ללא תחושת העייפות שהפריעה לה. "הצלחתי לשטוף כלים" התגאתה חיה.

(אולי זה הזמן לספר שהיא לא שטפה כלים גם לפני המחלה?).


הערה - לרוב, תופעות הלוואי של הכימותרפיה הן מצטברות, כך שהטיפול הכימי האחרון הוא הקשה מכולם.
הטיפולים המוצעים במרכז הרפואי מאפשרים למטופל לעבור את מסע הטיפולים הכימותרפיים ביתר קלות, ומאפשרים לרפואה הקונבנציונלית להשלים את מחזור הטיפולים הכימיים עד למקסימום הנדרש.
מטופלים אשר מקבלים טיפולים למניעת עייפות ותשישות בשלב התחלתי של טיפול כימותרפי, זוכים לעבור את הטיפולים הכימותרפיים ביתר קלות, ובאופן חלקי או מלא, אינם מפתחים עייפות ותשישות כתוצאה מהטיפול הכימי.
ניתן לטפל בעייפות ותשישות גם במטופלים אשר סובלים מתופעה זו זמן ממושך, תהליך ההחלמה דורש טיפולים אינטנסיביים של עד שלושה טיפולים שבועיים לשיפור בעייפות ובתשישות, ולירידה מדורגת בתדירות הטיפולים במקביל, זמן ההחלמה ארוך ודורש שיתוף פעולה מלא מהמטופל.
רצוי ומומלץ להתחיל בטיפולי מגע לפני ובמקביל להתחלת הטיפול הכימי על מנת לקבל את האפקט המרבי ולמנוע עייפות ותשישות, ולהמשיך עד שלושה חודשים אחרי גמר הטיפולים הכימיים. 


היחידה לרפואה משלימה אינטגרטיבית מתמחה במכלול תופעות הלוואי הנגרמות כתוצאה מטיפולים כימותרפיים, ניתוחים והקרנות, הדרושים כדי להלחם במחלת הסרטן. הטיפול ביחידה הינו אישי ומותאם לכל מטופל על פי צרכיו. הטיפול ניתן ע"י צוות מטפלים מובחר מוכשר ורגיש, שעבר התמחות אונקולוגית, התומך במטופל בכל שלב ושלב.


מאת: נמרוד נהרדעא מומחה לרפואה סינית ושיאצו, מירי פרלמוטר מומחית לתזונה, תוספי מזון וצמחי מרפא, היחידה לרפואה משלימה לחולי סרטן 

תפריט ניווט תחתון