תפריט ראשי עליון

תפריט עמוד

תוכן עניינים

אינדקס המצבים הרפואיים

גידולי ראש-צוואר, הם קבוצת גידולים ממאירים המופיעים בריריות מערכת הנשימה והעיכול העליונה. גידולים אלה צומחים בחלל הפה (לשון, שפה, רירית, חניכיים, חך), בלוע (בסיס הלשון והשקדים), בגרון (מיתרי הקול), בלוע האף (נזופרינקס), בחלל האף ובסינוסים. מרבית הגידולים (יותר מ-90%) דומים ביולוגית ומבטאים היסטולוגיה מסוג קרצינומה של תאי קשקש. גידולים נוספים באזור זה, הם גידולים של בלוטות הרוק וגידולי עור מסוגים שונים. 


אפידמיולוגיה

ישנם כחצי מיליון מקרים של גידולי ראש צוואר בשנה ברחבי העולם. גברים חולים בגידולים אלו יותר מנשים. קיימים הבדלים בין תתי הסוגים של  גידולי ראש הצוואר בחלקים שונים בעולם, וזאת כנראה עקב שוני בגורמי הסיכון.


גורמי הסיכון

גורם הסיכון העיקרי לגידולי ראש צוואר באזורנו הוא העישון ואחריו השימוש באלכוהול או השילוב של השניים. בשנים האחרונות נמצא קשר בין הידבקות בוירוס הפפילומה האנושי (HPV) לסרטן תאי קשקש של הלוע (בסיס הלשון והשקדים). גורם סיכון זה הופך לגורם הסיכון העיקרי לסרטן זה בארצות המערב. וירוס נוסף, וירוס אפשטיין בר (EBV), קשור לסרטן לוע האף באוכלוסייה אסייתית.


מניעה

יש להמנע מחשיפה לגורמי הסיכון הידועים, ובעיקר להימנע מעישון. בדיקת שיניים רוטינית יכולה לעזור בגילוי מוקדם של נגעים בחלל הפה.


תסמינים

נפיחות או גוש בצוואר, פצע או כיב בחלל הפה שאינו נרפא, דמם מחלל מהפה, צרידות, קושי בבליעה, הפרעה בדיבור, ירידה במשקל.


אבחון

נדרשת בדיקה מלאה של רופא אאג, כולל בדיקה אנדוסקופית (באמצעות סיב אופטי). לעתים נדרשת גם בדיקה בהרדמה מלאה בחדר ניתוח. האבחנה נעשית ע"י ביופסיה מהגידול הראשוני או מגרורה בצוואר. לצורך קביעת שלב המחלה תבוצע גם הדמייה, ע"י CT,PET-CT או MRI, בהתאם לאתר המחלה.


טיפול

בשלבי מחלה מוקדמים ניתן, בדרך כלל, לטפל ע"י ניתוח מקומי מוגבל או ע"י קרינה מקומית. בגידולים בשלב מתקדם מקומית, נדרש בדרך כלל שילוב של לפחות שני אמצעי טיפול מבין הבאים: ניתוח, קרינה, כימותרפיה וטיפולים ביולוגים. ההחלטה על הטיפול הנדרש מתקבלת בדיון צוות רב תחומי הכולל מנתחי ראש-צוואר, אונקולוגים קרינתיים ורפואיים, כירורגים פלסטים, רופאי פה ולסת ובעלי מקצועות פארא-רפואיים השותפים אף הם לטיפול בחולה. הטיפול בגידולי ראש-צוואר מתקדמים מקומית כרוך בתופעות לוואי משמעותיות במהלך הטיפול ובסיכון לסיבוכים ארוכי טווח. יש חשיבות עליונה לפרוטוקול הטיפול הנבחר ולאופן ביצועו – סוג הניתוח, אופן השחזור, הדיוק בטיפול הקרינתי - הן מבחינת סיכויי ההצלחה בטיפול והן מבחינת ההשפעה על איכות החיים לאחר הטיפול. יש חשיבות רבה גם לטיפול התומך ולליווי הניתן לאורך הטיפול. במקרים של הישנות מחלה מקומית, ניתן לשקול ניתוח או הקרנה חוזרת במקרים מסוימים, אך ברוב המקרים וכן באלה עם פיזור גרורתי מרוחק, הטיפול הוא טיפול סיסטמי פליאטיבי באמצעות כימותרפיה ותרופות ביולוגיות. במצבים הללו ישנה עדיפות לטיפול במסגרת מחקר, ככל שהדבר ניתן.


מעקב

מטרת המעקב היא גילוי מוקדם של חזרת מחלה מקומית עם פוטנציאל לריפוי. המעקב יהיה בעזרת בדיקה פיזיקלית והדמיות בהתאם לצורך.

תפריט ניווט תחתון