תפריט ראשי עליון

תפריט עמוד

תפריט עמוד

תוכן עניינים

אינדקס המצבים הרפואיים

כאב ראש כרוני יומי

כאב ראש המופיע במרבית ימי החודש ועלול להופיע גם כל יום ואפילו כל היום ללא הפסקה. ילדים ומבוגרים עשויים לסבול מצורה זו של כאב ראש שיכול להימשך שנים רבות. כאב ראש כרוני יומי עלול להתפתח באנשים הסובלים מיגרנה או מכאב ראש תעוקתי, אך גם שימוש יתר בתרופות וגורמים אחרים יוצרים כאב קשה זה. הטיפול מושתת על זיהוי הגורם לכאב ומתן טיפול מונע קבוע שיעילותו רבה מאוד.

 

כאב ראש תעוקתי

כאב ראש המופיע בצורת לחץ או כובד, ומורגש כחגורה, בצד אחד או בכל הראש. כאב ראש תעוקתי יכול להופיע בילדים ומבוגרים. זהו כאב חלש יותר ממיגרנה ואינו מלווה על פי רוב בתופעות נוספות ונמשך חצי שעה עד מספר ימים.

כאב ראש תעוקתי עלול להיגרם ממתח שרירי הצוואר, ממפרקי הצוואר, על רקע מתח נפשי ומסיבות אחרות. הטיפול תלוי בגורם לכאב ובתדירותו ובנוי על טיפול נוגד כאב שמשולב בטיפול מונע.

 

כאב ראש מקבצי

זהו אחד מכאבי הראש הקשים ביותר והוא תוקף בפתאומיות, מופיע תמיד באותו צד ומרוכז עמוק בתוך העין, שיכולה להפוך לאדומה ודומעת. באותו צד של הכאב תהיה גם נזילה מהאף או נחיר סתום. הכאב נמשך בממוצע כשעה, ונוטה להופיע כל יום במשך חודש אחד בשנה, בעיקר בעונות המעבר. כאב ראש זה קורה יותר בגברים צעירים.

הטיפול יעיל מאוד וכולל מתן עזרה בעת התקף וטיפול שמונע את הופעת התקפים נוספים. טיפול חדש בכאב זה הוא החדרת קוצב מוח הנעשה במקרים של כאב כרוני ועמיד לתרופות.

 

כאב משרירים ומפרקים

כאבי ראש הנגרמים ממתח בשרירי הצוואר והשכמות, או מפגיעה במפרקי הצוואר. הכאב עצמו מוקרן כלפי מעלה אל הראש ויכול להגיע עד למצח או לפנים. בעת ביצוע האבחנה נעשה זיהוי של מקור הכאב והטיפול נעשה במתיחות, עיסוי או הזרקה לשריר או למפרק. במקרים מורכבים נשעת הזרקה טיפולית בהנחיית CT.

כאב פנים כרוני

זהו כאב המורגש כלחץ או שריפה בצד אחד או באזור מסוים בפנים ונמשך בצורה קבועה או לסירוגין במהלך היום. כאבים אלו נגרמים מסיבות שונות ולאחר בדיקה ואבחנה ניתן להציע טיפול הולם.


מיגרנה

מיגרנה היא אחת מהצורות השכיחות ביותר של כאב ראש. תוקפת ילדים בכל גיל ומבוגרים, יותר נשים. זהו כאב ראש חזק מאוד עם אופי פועם, המפריע לתפקד. הכאב מופיע בצד אחד או בכל הראש, מלווה בבחילה ועד הקאה ורגישות לגירויים מהסביבה ונמשך בלי טיפול עד יממה.

למיגרנה יש פנים רבות והיא יכולה להיות קשורה למחזור הוסת ולשינוי הורמונלי אחר. יש צורות מיוחדות של מיגרנה המופיעות עם הפרעה בראיה, תחושת נימול ועוד.

למיגרנה יש טיפול תרופתי שיכול להפסיק התקף כאב תוך פחות משעה וכאשר יש תדירות גבוהה של התקפי מיגרנה ניתן טיפול שביכולתו למנוע הופעה של התקפים חדשים.


טריגמינל נוירלגיה

כאב חזק מאוד, קצר, כמו מכת חשמל חזקה, המורגש בלסת או ליד הנחיר. הכאב נמשך שניות אך עלול לחזור הרבה פעמים וגורם לסבל ניכר. זוהי צורת כאב המופיעה באנשים מעל גיל 50 שנים בדרך כלל.
לאחר אבחנה, ניתן טיפול תרופתי שיכול לעצור ביעילות כאבים אלו. לטריגמינל נוירלגיה ניתן לבצע טיפול בניתוח נוירוכירורגי שיעילותו ארוכת טווח או לבצע צריבה עצבית.


יחידות ומרפאות

תפריט ניווט תחתון