תפריט ראשי עליון

תפריט עמוד

תוכן עניינים


בשיתוף פעולה בין היחידה למחלות מעי דלקתיות והיחידה לכירורגיה קולו-רקטלית, הושק בחודש אוגוסט 2020, טיפול חדשני בפיסטולות בעזרת תאי גזע - טיפול המיועד לחולי קרוהן.
מהן פיסטולות במחלת קרוהן?

מחלת קרוהן ( Crohn’s Disease) עלולה לגרום להיווצרות של פיסטולות באזור סביב פי הטבעת בכ- 30% מהחולים. סיבוך זה גורם לכאבים, אבצסים, הכתמה של התחתון, וצורך בהתערבויות כירורגיות ולפגיעה משמעותית באיכות החיים. הטיפולים שהיו קיימים עד כה הם בעלי יעילות מוגבלת של עד כ- 25% בסגירת הפיסטולה. 

למי מיועד הטיפול החדש? 

בעת האחרונה, פותח תכשיר חדשני בשם ( Alofisel (darvadstrocel, אשר נועד להתמודד עם בעיה זו. מדובר בתרחיף המורכב מתאי גזע שמקורם ברקמת שומן. התכשיר קיבל את אישור משרד הבריאות ונמצא בסל התרופות עבור טיפול בפיסטולות מורכבות אשר לא הגיבו לטיפול הרגיל והינם עם סיטון.

כיצד מתבצע הטיפול? 
לאחר שהמטופל עובר הערכת כירורג ורופא גסטרו מומחה במחלות מעי דלקתיות, מוזמנים התאים מספרד למועד הניתוח. ההזרקה של התאים לדופן הפיסטולה מבוצעת בהרדמה מלאה בחדר ניתוח ע"י כירורג. בשלב הראשון הכירורג מכין את הפיסטולה להזרקה על ידי איתור נתיב הפיסטולה, ניקויה וזיהוי הפתחים החיצוניים והפנימיים שלה. בהמשך, מוזרק התכשיר לרקמה שמסביב לנתיב הפיסטולה ולאחר מכן הפתח החיצוני מכוסה באמצעות תחבושת סטרילית. כמו בכל טיפול, גם לטיפול זה עלולות להיות מספר תופעות לוואי בשכיחות נמוכה יחסית, אשר כוללות התפתחות של אבצס בפי הטבעת, היווצרות של פיסטולה חדשה וכאבים בפי הטבעת. 

מהי מידת יעילות ובטיחות הטיפול?

יעילותו ובטיחותו של Alofisel הוכחה במספר מחקרים קליניים שבוצעו בעת האחרונה ואשר הדגימו כי חולים עם מחלה פיסטולרית קשה שלא הגיבו לטיפולים ביולוגיים מתקדמים חוו שיפור משמעותי בסגירת פיסטולות פרי-אנאליות תחת טיפול זה עם הצלחה תקדימית המגיעה ל- 56%.

טיפול זה זמין בבית החולים איכילוב. פרטים ניתן למצוא ביחידה למחלות מעי דלקתיות, במכון הגסטרו או ביחידה הקולורקטלית באגף הכירורגי.

יחידות ומרפאות

תפריט ניווט תחתון