תפריט ראשי עליון

תפריט עמוד

תוכן עניינים

חולים בהפרעות תפקודיות של מערכת העיכול, חווים סבל גופני ובנוסף לכך היעדר הבנה לתלונותיהם על-ידי אחרים ("לא מאמינים לי").
מטרת הטיפול, היא לחזק את כישורי ההתמודדות של החולה, על-ידי התמקדות בתהליכי החשיבה ותפיסת מצבו, וכן בדיקת הקשרים בין רגשות, מחשבות והתנהגות.

עיקר תשומת הלב של הסובלים מתסמונת המעי הרגיש, מופנית לסימנים של חוסר אמונה מצד אחרים בחומרת הסבל הגופני ולעוצמת המגבלות התפקודיות שסבל זה מביא על החולה. המצוקה בעקבות האפשרות ש"לא מאמינים לי" מצטרפת לסבל הגופני שאותו חווה החולה.

טיפול התנהגותי-קוגניטבי (Cognitive Behavioral Therap)

הטיפול הפסיכולוגי שמתמקד בקוגניציה (תהליכי חשיבה), מתייחס ברצינות מרובה לתהליכי תשומת הלב. מטרת הטיפול הפסיכולוגי בחולים אלו הנה להקל על ההתמודדות עם הסימפטומים הגופניים והמצוקה הרגשית. הטיפול הפסיכולוגי הקוגניטיבי מחבר שני מומחים, את החולה ואת המטפל, ושניהם ביחד בודקים את הקשרים בין רגשות (AFFECT), מחשבות (COGNITION) והתנהגות (BEHAVIOR) - מודל ABC. 

כיוון שהקשרים בין רגשות, מחשבות והתנהגות הם מורכבים, יש צורך בחשיפתם ובאיתור ההשפעות ההדדיות שלהם. מחקרים וניסיון קליני של מטפלים קוגניטיביים שונים, מראים שיש בכוחו של הטיפול הקוגניטיבי לקדם הקלה בסימפטומים ולחזק את יכולות ההתמודדות של החולים שנעזרו בו.

תפריט ניווט תחתון