תפריט ראשי עליון

תפריט עמוד

תוכן עניינים

אינדקס המצבים הרפואיים

מאת: ד"ר ליאן רבינוביץ

מחלת כבד הנגרמת מאלכוהול (Alcohol related liver disease), מתייחסת לנזק כבדי משתיית אלכוהול מרובה. קיים מגוון רחב מבחינת חומרת המחלה, השלבים שלה והתסמינים אותם החולה יכול להרגיש.

אנו יכולים לזהות 3 שלבים במחלת כבד על רקע אלכוהול:

כבד שומני- שתיית אלכוהול מרובה יכולה לגרום להצטברות של שומן בכבד. זה השלב הראשון במחלת הכבד. מחלת הכבד השומני יכלה להיגרם גם על ידי גורמים הקשורים לתזונה ולסינדרום מטבולי. פעמים רבות קשה להפריד בין הסיבות לכבד שומני והוא יכול להיגרם גם משילוב של גורמים. לרוב בשלב זה המטופל לא ירגיש חולה ומחלת הכבד יכולה להתגלות גם במקרה, אולם היא סימן חשוב שיש לבחון את כמות החשיפה לאלכוהול . שלב זה הינו הפיך ובהפסקת שתיית אלכוהול ניתן לשפר מאד את תפקוד הכבד, כמות השומן בכבד ולמנוע סיבוכים של מחלת כבד מתקדמת.

דלקת כבד (הפטיטיס) על רקע אלכוהול (Alcoholic hepatitis)- דלקת של הכבד (הפטיטיס) יכולה להיגרם ממגוון סיבות, כגון: וירוסים ומחלות אוטואימוניות. מצב זה יכול להיגרם גם משתיית אלכוהול מרובה לאורך זמן או משתייה של כמות גדולה חד פעמית (binge drinking). עבור מטופלים רבים זו הפעם הראשונה שהם מגלים שיש להם מחלת כבד בכלל ופגיעה קודמת בכבד משתיית אלכוהול. הדלקת יכולה להתאפיין בעלייה של אנזימי הכבד בדם, צהבת, תחושה רעה, בלבול, בחילות והקאות, בצקות והופעה של מים בבטן. הדלקת החריפה דורשת לפעמים אשפוז בבית חולים. כאשר הדלקת היא קלה יש סיכוי טוב לשיקום של הכבד והחלמה בהפסקת שתייה. במצבים של פגיעה קשה בכבד, מצב זה יכול להיות מסכן חיים.

שחמת הכבד- שחמת היא השלב המתקדם ביותר של מחלת כבד ונגרמת מהצטלקות משמעותית של הכבד ואיבוד תפקודו. בשלבים ראשוניים השחמת עדיין יכולה להופיע ללא תסמינים. בשלבים מתקדמים יותר הכבד כושל ומתחילים להופיע סימנים של אי ספיקה כבדית. סיבוכי השחמת בשלב זה דומים מאד לאלו שניתן לראות אצל מטופלי שחמת מסיבות אחרות ויכולים לכלול הצטברות של מים בבטן (מיימת), בצקות, בלבול הנובע מהצטברות רעלים במוח (אנצפלופתיה), דימום מדליות בוושט, פגיעה בתפקוד הכליות וסיכון מוגבר להתפתחות סרטן הכבד. למרות שבשלב זה מחלת הכבד כבר אינה הפיכה, לרוב, הפסקת שתיית אלכוהול יכולה בהחלט לייצב אותה, למנוע נזק נוסף ולשפר את איכות החיים. אצל מטופל הממשיך לשתות הסיכון לתמותה מסיבוכי מחלת הכבד גבוהים.

טיפול ומניעה של מחלת כבד על רקע אלכוהול

הטיפול היעיל ביותר הוא הפסקת שתיית אלכוהול.  בכל שלב של המחלה- הפסקת שתייה או אפילו ירידה בכמות השתייה יכולה לשפר את מחלת הכבד או לייצב אותה, לשפר את איכות החיים ולמנוע סיבוכים ומחלה קשה יותר בעתיד. ברור לנו שהפסקת שתייה היא תהליך מורכב, הן פיזית והן נפשית, הדורש ליווי ותמיכה. במסגרת מרפאת הכבד נוכל להציע תמיכה וליווי מן הפן הרפואי, וכן יעוץ של גורמי מקצוע לצורך הפנייה למסגרות המתאימות לכך, תוך בחינת האפשרויות המתאימות ביותר לחולה, לצד תמיכה בתהליך.

לא קיימים היום טיפולים ספציפיים למחלת כבד על רקע אלכוהול. לעיתים במצבים של דלקת כבד (הפטיטיס) ניתן לתת טיפולים במסגרת אשפוז שיכולים להביא לשיפור מסוים בדלקת וזאת בהתאם למקובל בעולם ועל פי הספרות המדעית העדכנית.

פעמים רבות מדובר בשילוב של מחלת כבד ממספר גורמים- מחלות ויראליות (הפטיטיס B, הפטיטיס C), כבד שומני על רקע השמנת יתר. במקרים כאלו אנו משלבים גם טיפולים ספציפיים למצבים אילו כמו תרופות לריפוי הפטיטיס C, שליטה בהפטיטיס B וכן יעוץ דיאטנית כבד.

במצבים בהם התפתחה שחמת של הכבד נדרש מעקב וטיפול שהינו מעבר להתייחסות הספציפית לנושא האלכוהול. בדומה לחולי שחמת מסיבות אחרות נדרש איזון תרופתי, שינוי בתזונה, מעקב אנדוסקופי והדמייתי- כל זאת לצורך איזון סיבוכי המחלה. במידת הצורך כאשר יש מחלה מתקדמת ואי ספיקה כבדית, בחולים שנגמלו משתיית אלכוהול, ניתן להפנות גם ליעוץ מרפאת השתלות כבד.

תפריט ניווט תחתון