תפריט ראשי עליון

תפריט עמוד

תוכן עניינים

גברים ונשים שעברו את העשור הרביעי לחייהם וודאי מכירים את אותם כתמים חומים המופיעים באזורים חשופים לשמש, המכונים גם "כתמי גיל", "כתמי כבד" או "פיגמנטציה".
המונח הרפואי לתופעה זו הוא SOLAR LENTIGENES. התופעה מבטאת בהופעת כתמים אובאליים שטוחים בצבעי אפור-חום, ובגדלים הנעים ממילימטר ועד סנטימטר ויותר. לעתים מספר נגעים מתקבצים לשטח חום כהה בעיקר בגב היד ובאמות, אך גם על הפנים, בזרועות, בכתפיים, בשוקיים ובירכיים.

 
לפני הטיפול

 לאחר הטיפול


 

בשכבה העליונה של העור (אפידרמיס) קיים פיגמנט הנקרא מלנין, אשר מעניק לעור את צבעו. קרינת השמש מגבירה את ייצור המלנין, ובכך נוצרת הגנה על השכבות העמוקות יותר של העור מפני קרינת השמש.
עם זאת, לאחר שנים של חשיפה מצטברת לקרינת השמש נוצר פיזור לא אחיד של המלנין, שיוצר את הכתמים הכהים על העור. גם ההזדקנות הטבעית תורמת לתהליך זה, ששכיח יותר בקרב בעלי עור בהיר (אולם מופיע גם בכהי עור ברבות השנים).
במרבית המקרים מדובר בנגעים  שמשמעותם העיקרית היא אסתטית בלבד. עם זאת, חשוב להיבדק על ידי רופא עור לפני שמתחילים בטיפול אסתטי, כדי לוודא שלא מדובר בשומות חשודות כממאירות. אם הכתם הגדל במהירות, משתנה בצבעו, בעל מספר גוונים כולל ורוד ושחור, מגרד או מדמם באופן ספונטני – הטיפול בו יהיה שונה מטיפול אסתטי בכתמי גיל. במקרה כזה חשוב להיבדק בהקדם על ידי רופא עור.


טיפול בכתמי גיל

כתמי גיל שפירים קלים יחסית לטיפול, בשל מיקומם בשכבה העליונה של העור. כאשר מדובר בנגע או שניים, הקפאה עם חנקן נוזלי תגרום להעלמתם. נגעים כאלו מגיבים בחלק מן המקרים גם להבהרה באמצעות תכשירים כימיים (דוגמת התרכובות המכילות הידרוקינון). ואולם, כאשר מדובר בשטחי עור נרחבים טיפולים אלו לא יתאימו עוד, והאלטרנטיבה היא קילוף כימי או מכני או טיפול בעזרת מכשירי IPL ולייזר.
בטיפול בקרני לייזר או אור, הקרן "מתבייתת" על ריכוזי הפיגמנט, מחממת אותם והורסת אותם בתהליך שנקרא SELECTIVE PHOTOTHERMOLYSIS. התגובה לטיפול מוצלח תהיה התכהות של הנגעים, ולאחר מכן קילוף הגלדים הדקים והכהים והשבת גוון העור המקורי בהדרגה במהלך מספר שבועות או חודשים. טיפול זה יעיל בהעלמת "כתמי גיל" - בייחוד במקומות שבהם נוכחותם  מסגירה את הגיל - גב היד. חשוב לדון עם הרופא המטפל ביתרונות וחסרונות של כל טיפול, כולל תופעות לוואי אפשריות. הבחירה בטיפול המיטבי תיעשה מתוך הערכת גורמים שונים כולל גיל המטופל, מצב בריאותו, תרופות שהוא נוטל בקביעות, אורח חייו, ועוד.

לקביעת פגישת ייעוץ ובניית תוכנית טיפול בכתמי גיל, פנו למרכז המשולב לאסתטיקה, בטלפון: 03-6972424

תפריט ניווט תחתון