תפריט ראשי עליון

תפריט עמוד

תפריט עמוד

תוכן עניינים

קשיים של ילדים ונוער עם הפרעות הספקטרום האוטיסטי מאופיינים בחסרים בהדדיות חברתית רגשית, חסרים בהתנהגויות המשמשות לתקשורת בלתי  מילולית, חסרים ביכולות לפתח, לשמר ולהבין יחסים וכן דפוסי התנהגות, תחומי עניין ופעילויות מצומצמים וחזרתיים.
בתקופת משבר הקורונה, בחרתי לשתף אתכם במגוון תסריטים ( הפוכים ), אותם שמעתי השבוע מהורים וילדים עם הפרעת הספקטרום האוטיסטי וההנחיות אשר אני סבורה שיש לקיים בעת חרום זו.

ע. בן 14, אינו מרבה להתרועע עם בני גילו  בימי שיגרה ואינו מעוניין בכך . ע׳ תלמיד כיתה רגילה ומטופל  בבית הספר על ידי סייעת ומצטיין בלימודים. הנער סובל ממגוון חרדות, מקיים קשרים בעיקר עם הוריו, סבו וסבתו . עם אחיו – מקיים קשרים חלקיים ממוקדי מטלות ספציפיות.

מאוד שמח על חופש מבית הספר.

י.  בן 8 . מקיים קשרים חברתיים מועטים, מאוד נוקשה בסדר יומו, מתכנן סדר יום מדוקדק חודש מראש.

נמצא כעת במצוקה גדולה בשל היעדר מסגרת חינוכית צפויה ומוכרת, מאוד רוצה לחזור לבית הספר.

כיצד מומלץ להורים לנהוג בתקופת השהייה בבית והבידוד החברתי כפוי? 

להלן מספר הנחיות כלליות לימים ראשונים של שגרת חרום בבית :

להבין שעבורם זוהי אתנחתא טובה ומרגיעה , מנוחה מהמהומה החברתית היומיומית עמה עליהם להתמודד בבית הספר.

לתת לילדים אפשרות לעסוק בעיסוקים המרגיעים אותם, לעיתים עיסוקים ייחודיים אשר אינם חולקים עם בני גילם.

כפי שאנו עושים  גם ביום יום שאינו חרום, לשלב בפעילות שלהם נושאים נוספים.

בהדרגה, ורק בהדרגה , לחבר אותם לפעילויות חברתיות באמצעות וידאו . הצפה של פעילויות חברתיות דיגיטליות עשויה לעורר חרדה ולייצר דווקא המנעות.

לאפשר קשר באמצעות וידאו עם המטפל הפרטני המוכר להם.

ליצור סדר יום מוכר וקבוע בשיגרת הבית החדשה.

לתת לילד תפקיד מוגדר וברור בשיגרת החרום החדשה בבית.

להמשיך לחזק תקשורת בלתי מילולית ובלתי מילולית ולחזק מאוד תפקודי תקשורת יעילים.

להציע חלופה להתנהגויות תקשורת מילולית ובלתי מילולית שאינן תקינות. להציע זאת באופן מלמד וקונקרטי מלווה בהדגמה וחיזוק.

חשוב לפקח על האכילה ולווסת אותה - יש למנוע אכילת יתר ולהקפיד ככל האפשר על אכילת מאכלים מגוונים.  

 

מרכז  ״מראות״  ממשיך לתת שרות רפואה מרחוק הכולל: קו חם, פגישות פרטניות, הדרכות הורים ושיחות סכום. טל: 03-6972516

תפריט ניווט תחתון