תפריט עמוד

תוכן עניינים

אינדקס המצבים הרפואיים



במהלך ההריון העובר השוכן בתוך הרחם מחובר בחבל הטבור לשליה. תפקיד השליה, הממוקמת בדופן הרחם, הוא לקשר בין העובר לאם. השליה מעבירה חמצן ומזון לעובר מהאם ופסולת מהעובר אל האם. 

מהי שליית פתח?

מדובר בשליה המכסה את הפתח הפנימי של צוואר הרחם. החסימה יכולה להיות מלאה או חלקית. השכיחות למצב זה היא 0.5-1.5%. במהלך תהליך הלידה, העובר עובר דרך צוואר הרחם, על כן לידה נרתיקית איננה אפשרית במצב זה. 

מהם גורמי הסיכון לשליית פתח?

גיל אימהי מתקדם, עישון, טיפולי פוריות, ריבוי הריונות, ניתוחים רחמיים - קיסרי, שרירנים וכדומה, גרידות, הריון מרובה עוברים, שלית פתח בהריון קודם.

כיצד מאבחנים שליית פתח?

לרוב האבחון מבוצע בבדיקת אולטרה-סאונד שגרתית. לעיתים, האבחנה תעשה בשל תסמינים אופייניים כגון דימום נרתיקי בהריון שאינו מלווה בכאבים.  

מהם הסיבוכים לאם ולעובר בנוכחות שליית פתח?

הסיבוך העיקרי לאם הינו דימום. בכל מקרה של דימום עלייך לפנות לבדיקת רופא להערכה. לעיתים, יש צורך באשפוז להשגחה סביב הופעת דימום. 
בעת הבדיקה הרפואית חשוב לציין את סוג הדם שלך שכן במידה ומדובר בRH- ייתכן ויהיה עלייך לקבל זריקת אנטי D. 
הסיבוך העוברי העיקרי הינו לידה מוקדמת לרבות סיבוכי הפגות הנגזרים מכך במקרה של דימום נרתיקי המסכן את האם או העובר. לעיתים, במקרה של אירועי דמם חוזרים או משמעותיים ובהתאם לשבוע ההריון, יתכן ויומלץ לך על טיפול בזריקות סטרואידים להורדת הסיכון לסיבוכי פגות.  

מהו הטיפול בשליית פתח?

במהלך ההריון- מעקב בלבד. יש להמנע מיחסי מין שיכולים להעלות את הסיכון לדימום וכמובן שלהימנע מביצוע בדיקות וגינלית. חשוב להדגיש כי במידה ושליית הפתח אובחנה בתחילת ההריון יש צורך במעקב אולטרסאונד לצורך הדגמת מיקום השליה מאחר ועם גדילת הרחם עם התקדמות ההריון השליה יכולה "לעלות" ולהתרחק מאזור צוואר הרחם.

לידה בנוכחות שליית פתח

שלית פתח מלאה מצריכה יילוד בניתוח קיסרי סביב שבוע 37-36. במידה והשליה מכסה את הפתח במלואה (שלית פתח מלאה) או מגיעה עד 1 ס״מ מהפה הפנימי של צוואר הרחם (שלית פתח חלקית) הלידה תהיה בניתוח קיסרי. מרחק מהפתח של 2 ס״מ ומעלה מאפשר לידה נרתיקית. מרחק שבין 1-2 ס״מ מצריך הערכה פרטנית. 





תפריט ניווט תחתון