תפריט עמוד

תוכן עניינים

רקע

קרישיות יתר היא עלייה ביכולת הקרישה של הדם להפוך ממצב נוזלי למוצק, אשר עלולה לגרום לחסימת כלי דם באברים חיוניים כמו המוח, הלב והריאות ולגרום לפגיעה משמעותית בבריאות ואף לסכנת חיים. הסיכון גבוה פי 6 לאירוע של קרישיות יתר בנשים הנוטלות גלולות. לפי דו"ח של סוכנות התרופות האירופאית מ-2013 הסיכון של נשים שלא נוטלות גלולות עומד על 2 מקרים לכל 10,000 נשים בשנה לעומת 5-12 מקרים לכל 10,000 נשים בשנה באלו שכן משתמשות בגלולות. מכאן מגיע המספר המפחיד של פי 2.5-6 מקרים של קרישיות יתר בנשים הנוטלות גלולות. במילים אחרות- הסיכון עולה מ- 0.02% ל- 0.05-0.12% באלו הנוטלות גלולות. מהמספר רואים שהסיכון עדיין מאוד קטן. חלק לא מבוטל מהנשים המפתחות סיבוך זה יאובחנו עם מחלה המעלה קרישיות של הדם שלא הייתה ידועה לפני כן, וחלק אכן נחשפו לתופעת לוואי נדירה ביותר של גלולות משולבות.

 

אבחנה

לפני שמתחילים ליטול את הגלולות, יש לוודא כי אין היסטוריה אישית או משפחתית של קרישיות יתר,  במקרה של חוסר תנועה ממושך, כמו לאחר ניתוח, יש להפסיק טיפול בגלולות עד לחזרה לניוד מלא.

במקרה ומופיעים סימנים מדאיגים כמו קוצר נשימה פתאומי, חולשה בצד אחד של הגוף או הפרעות בדיבור - כל תופעה חריגה שהיא - לפנות מיידית למיון.

תפריט ניווט תחתון