תוכן עניינים

מהו חיידק המנינגוקוק B?

חיידק המנינגוקוק B הוא חיידק אלים שמצוי בלוע של כ- 15% מהילדים ובני הנוער בישראל. לרוב הוא אינו מזיק, אולם אצל חלק מהילדים הוא עלול לפלוש לזרם הדם ולהוביל במהרה (בתוך 24 שעות) למחלה קשה ואף קטלנית, לזיהום בדם, לדלקת קרום המוח, לנזק בלתי הפיך לעיתים גם למוות. זן B הוא הנפוץ ביותר בישראל וגורם לתחלואה של כ- 70% מהמקרים. האוכלוסייה הרגישה ביותר לתחלואה מהחיידק היא פעוטות עד גיל שנתיים והסיכון של תינוקות לחלות גבוה פי עשרה מהאוכלוסייה הכללית. טיפול אנטיביוטי שניתן בזמן יכול לעצור את המחלה, אך כיוון שמדובר במחלה שמתקדמת במהירות, קשה מאוד לטפל בה בזמן.

כיצד עובר חיידק מנינגוקוק B מאדם לאדם?

מנינגוקוק B עובר מנשא לאדם אחר בהדבקה טיפתית, דרך הפרשות רוק. למשך השהות עם הנשא ולמגע רצוף יש השפעה על סיכויי ההדבקה ועל כן רוב מקרי ההדבקות מתרחשים בקרב בני משפחה או תינוקות וילדים ששוהים יחד באותה מסגרת. עיקר נשאי החיידק הם בני נוער. זו גם הסיבה שהמחלה שכיחה יותר בקרב אוכלוסיות שחיות בצפיפות גבוהה ולרוב בתנאים סוציו אקונומיים נמוכים. אחת מהסיבות שתינוקות בסיכון גבוה יותר לחלות היא שבמקרה של הדבקה, מערכת החיסון שלהם אינה בשלה דיה לייצר נוגדנים נגדו.

כיצד אפשר לזהות את חיידק המנינגוקוק B?

ברוב המקרים אין תסמינים לנשא החיידק. כשהחיידק מתפרץ, תחילה מופיעים תסמינים לא ספציפיים כדוגמת חום, תשישות, הקאות כאבי ראש ורגליים. תסמינים הדומים לרוב מחלות החום בילדים ועל כן קשה מאוד לאבחן על פיהם ולזהות את המחלה בשלביה המוקדמים. תמרור אזהרה משמעותי הוא הופעה של פריחה מפושטת של נקודות בצבע אדום-כחול, אשר בלחיצה על העור אינה נעלמת ומלבינה, פריחה זו נקראת 'פריחה פטכיאלית'. לעיתים מעידה הפריחה שהמחלה כבר במצב מתקדם. מצב החולה מתדרדר במהרה, בכל חשד חשוב לגשת מיד לרופא המטפל. 

מהו חיסון נגד חיידק המנינגוקוק B?

החיסון שרשום בישראל נגד זן B מכונה BEXSERO. החיסון מאושר ע"י ה- FDA ויעילותו ובטיחותו של החיסון הוכחה במחקרים רבים. כיום החיסון מצוי בשגרת החיסונים של מדינות רבות, כדוגמת אנגליה, איטליה אירלנד צ'כיה ופורטוגל.

למי מומלץ להתחסן?

בישראל החיסון כנגד חיידק המנינגוקוק B אינו נכלל בתוכנית החיסונים של טיפת חלב, אך הוא מומלץ על ידי משרד הבריאות ואיגוד רופאי הילדים עבור כל ילד עד גיל שנתיים לצד חיסוני השגרה האחרים. ההמלצה הכללית היא לחסן תינוקות במנה אחת בגיל חודשיים, במנה שנייה בגיל ארבעה חודשים ובמנת דחף בגיל שנה. החיסון זמין בכל קופות החולים, ויש לבקש הפנייה לחיסון מרופא או רופאת הילדים. קופת החולים משתתפות במימון החיסון בשיעור של כ- 50%.

מהי יעילות החיסון?

תוצאות המחקרים מעידות שהחיסון יעיל ובטוח. ממחקרים שנעשו עד היום נמצא כי החיסון מעניק הגנה של כ-90% נגד המחלה. באנגליה שם החיסון מצוי בשגרת החיסונים, הצליח החיסון להוריד את רמת התחלואה בשיעורים גבוהים (75%) בתוך שנתיים. בפורטוגל, נצברו נתונים על ירידה ב- 83% בתחלואה. בקנדה, הצליח החיסון להוריד את התחלואה באופן דרסטי (96%) והמחקרים הראו שהתגובה החיסונית שלו נשמרה גם שנים לאחר מכן.

האם לחיסון יש תופעות לוואי?

החיסון נחשב לחיסון בטוח ופרופיל תופעות הלוואי שלו דומה לחיסוני שגרה אחרים, כמו נפיחות ואדמומיות באזור ההזרקה וחום שיכול להופיע עד 24 שעות לאחר החיסון. כאשר החיסון ניתן יחד עם חיסוני השגרה, עלול להופיע חום גבוה ולכן ההמלצה היא להפריד בין החיסונים או לחילופין ליטול פארצטמול לפני ואחרי ההתחסנות.

יחידות ומרפאות

תפריט ניווט תחתון