תפריט ראשי עליון

תפריט עמוד

תפריט עמוד

תוכן עניינים

Wide range CRP
CRP ברמות הגבוהות שלו (מעל 5 mg/l) הוא סמן דלקת. מעקב אחרי הערך שלו בסרום או בפלסמה יכול להעיד על התגברות או החלשות הדלקת. CRP ברמות הנמוכות שלו (hs-CRP) (מתחת ל-5 mg/l) נחשב כיום כאחד מגורמי הסיכון למחלות קרדיווסקולריות יחד עם HDL וכו'. אנשים להם ערך עד 1.0 mg/l נמצאים בסכון נמוך ללקות במחלות אלו.
בערכים 1.0-3.0 mg/l- הנבדקים נמצאים בסיכון בינוני. ערכים הגבוהים מ-3.0 mg/l הנבדקים נמצאים בסיכון גבוה למחלות קרדיווסקולריות. הבדיקה הנעשית בנעבדה שלנו מכסה את כל התחום - מהערכים הנמוכים ביותר לצורך חזוי מחלות קרדיווסקולריות (hs-CRP), עד לרמות הגבוהות מאד (מעל 200 mg/l) לצורך ניטור דלקת (CRP). בצורה כזו אין צורך לקחת שתי דגימות נפרדות ולבצע שתי בדיקות שונות לאדם.
תדירות הביצוע: הבדיקה מבוצעת בכל יום.

HDL
HDL נחשב כאחד מן האמצעים לחזוי מחלות קרדיווסקולריות. בדיקה זו מבוצעת במעבדות רבות. היחוד שלנו הוא בכך שבאותה דגימה ניתן לבדוק מספר גורמי סכון-Total Cholesterol, HDL, Triglycerides ו-hs-CRP. הבדיקה מבוצעת בכל יום.

בדיקת רמות למוטריג'ין בסרום (או פלסמה)
למוטריג'ין היא תרופה אנטיאפליפטית מן הדור החדש, המאופינת על ידי פחות תופעות לוואי מן התרופות הותיקות. בארץ מבצעים בדיקה זו בבית חולים הדסה עין כרם ובבית חולים רמב"ם בחיפה. המעבדה שלנו היא היחידה באזור המרכז בה מבצעים בדיקה זו.
תדירות הביצוע: אחת לשבוע. במקרים דחופים ניתן לתת תשובה בו ביום.

בדיקת חומצה הידרוקסיאינדול אצטית בשתן
בדיקה זו משמשת לאישור או שלילת הימצאות קרצינואיד. ביצוע הבדיקה דורש מכשור (HPLC-ECD) וידע מיוחדים. באזור המרכז המעבדה שלנו הינה בין הבודדים המבצעים בדיקה זו. 
תדירות הביצוע: 3-2 פעמים בשבוע. במקרים דחופים, ניתן לקבל תשובה בן ביום.

HVA-בדיקת חומצה הומוונילית בשתן
הבדיקה משמשת לאיתור גידול הנקרא נוירובלסטומה. גידול זה נחשב כגידול יחודי לתינוקות. הבדיקה דורשת מכשור וידע יחודיים המצויים אצלנו.
תדירות הביצוע: בהתאם לדרישה. במקרים דחופים ניתן לקבל תוצאות בו ביום.

קטכולאמינים בפלסמה ובשתן
בדיקה זו משמשת לאתור גידול הנקרא בשם פאוכרומוציטומה וכמו כן לאישור האבחנה של נוירובלסטומה. הבדיקה מבוצעת על אותו סוג מכשור ודורשת אותה מימנות גבוהה כמו שתי הבדיקות הקודמות. היות ופאוכרומוציטומה גורמת לעליות לחץ דם בפולסים, יש לשלול קיום גדול זה אצל אנשים הסובלים מיתר לחץ דם בלתי ניתן לאזון הבא בפולסים.
תדירות הביצוע: 3-2 פעמים בשבוע.

סרוטונין בפלסמה
בדיקה זו משמשת לגילוי ולאישור של הגידול הנקרא קרצינואיד. יש לה גם שימוש מוגבל בפסיכיאטריה. היא מבוצעת על אותה מערכת מכשור יחודית כמו שלוש הבדיקות. באזור המרכז המעבדה שלנו היא המקום היחידי בו מבצעים בדיקה זו.

בדיקת CoQ10 בפלסמה
קואנזים Q10 מיוצר בכבד. הוא משמש בקואנזים בשרשרת מעבר האלקטרונים שהיא מכונת יצור האנרגיה בגוף. בצעד הראשון ביצורו משתתף האנזים HMG-CoA reductase. יכולה להיות ירידה ברמה של קואנזים זה בקרב:
קשישים- יצור קואנזים זה יורד עם הגיל. כיום נהוג לתת לאנשים קשישים CoQ10 כתוסף מזון. היות והספיגה של קואנזים זה תלויה בסוג התכשיר, יש לעקוב אחר הרמה בפלסמה לפחות פעם עד פעמיים לאחר תחילת נטילתו.
ספורטאים תחרותיים- אצל אנשים אלו הרמה יורדת בשל הפעילות הגופנית המאומצת. יש לעקוב אחר הרמה בפלסמה וכמו אצל הקשישים יש לוודא כי התוסף נספג.
אנשים המקבלים סטטינים לצורך הורדת הכולסטרול - הסטטינים מעכבים את יצור הכולסטרול על ידי עכוב האנזים HMG-CoA reductase. היות ואנזים זה הוא אנזים המפתח בסינתיזת CoQ10, עכובו מוריד גם את כמות הקואנזים המיוצרת בכבד.
כדי למנוע נזק שרירי, יש לעקוב אחרי הרמה בדם. לא מספיק לתת אותו כתוסף מזון, בגלל שיש בעיות בספיגתו מן המעי וכדי לוודא שאכן יש כמות מספקת יש לנטר אותה.
בדיקה זו מבוצעת כיום רק במעבדה המרכזית של המרכז הרפואי תל-אביב.
תדירות הביצוע: בהתאם לצורך.

 

לפרטים נוספים, ניתן לפנות למזכירות המשותפת למעבדה המרכזית ולמעבדה לביוכימיה קלינית בטלפון: 03-6973213.

יחידות ומרפאות

תפריט ניווט תחתון