ארוחת בוקר עשירה בביצים מסייעת באופן חיובי לאנשים עם תסמונת מטבולית ותורמת לשובע בקרב בנות בגיל ההתבגרות, כך עולה משני פרסומים חדשים; אחד עוסק בהשפעה של צריכת ביצים על התסמונת המטבולית והוצג לאחרונה בכנס השנתי של ביולוגיה ניסיונית שנערך בסן דיאגו שבארה"ב והשני, נערך באוניברסיטת מיזורי בארה"ב.

לפי המחקר הראשון, שנערך באוניברסיטת קונטיקט, יש לאכילת ביצים השפעה חיובית על המטבוליזם של כולסטרול מסוג HDL בקרב גברים ונשים עם התסמונת המטבולית. המשתתפים במחקר צרכו דיאטה מופחתת פחמימות. חלק מהמשתתפים אכלו עד שלוש ביצים שלמות ביום ואחרים אכלו את אותה הכמות של תחליף לביצים. אחרי 12 שבועות הראתה הקבוצה שצרכה ביצים שיפור בערכי ה-HDL, כאשר בדם נמצא מספר רב של חלקיקי HDL וכל חלקיק היה גדול יותר.

HDL הינו סוג הכולסטרול "הטוב" שמנקה את השומן הנמצא בדם ומחזיר אותו לכבד. כך יורדת הסבירות ששכבה שומנית תצטבר בכלי הדם, תהליך שגורם לטרשת עורקים. החוקרים הציגו גם נתונים לפיהם צריכת ביצים כחלק מדיאטת מופחתת פחמימות עשויה לשפר מרקרים מסוימים בדם המצביעים על דלקתיות אצל אנשים עם התסמונת המטבולית.

בכנס הוצג מחקר נוסף שנערך באוניברסיטת מיזורי, לפיו בנות בגיל ההתבגרות חשו שבעות יותר אחרי ארוחת בוקר עשירה בחלבונים והן חוו תגובות הורמונליות משופרות הקשורות לרעב ולשובע. ארוחת הבוקר שלהן כללה 35 גרם חלבונים בצורת ביצה או בשר בקר. במשך היום הבנות צרכו פחות חטיפים ובמיוחד פחות חטיפים עתירי שומן. ממצאים אלה מצביעים על ההשפעה החיובית שיש לחלבונים באיכות גבוהה על תחושת השובע. לדברי החוקרים תוצאות המחקר תומכות באופן מדעי בבחירה של ביצים לארוחת הבוקר כבחירה מספקת במיוחד.

אנשים רבים נמנעים מצריכת ביצים בגלל הכולסטרול שהוא מכיל ומפחד שהוא עלול לגרום למחלת לב. עם זאת, מעל 40 שנות מחקר הראו כי אנשים מבוגרים בריאים יכולים ליהנות מצריכת ביצים מבלי לדאוג שהן יעלו את סיכונם למחלת לב. בנוסף מציינים החוקרים, כי בדיקות עדכניות לגבי כמות הכולסטרול בביצה הראו כי היא מכילה 14% פחות לעומת תוצאות קודמות (185 במקום 215 מ"ג).

בנוסף כדאי לציין כי מחקרים שונים הראו כי סביר יותר שצריכת שומן רווי תגרום לעליית הכולסטרול בדם, מאשר צריכת כולסטרול תזונתי. ביחס למוצרי מזון אחרים ביצים מכילות מעט שומן רווי. מתוך כלל הממצאים שהוצגו בהקשר זה בכנס, ניתן להסיק את המסקנה כי מומלץ לכלול ביצים בדיאטה בריאה.

לדברי ד"ר ירון ארבל, מנהל תחום עודף שומנים וכולסטרול ב-beWell, בשנים האחרונות יש יותר ויותר מחקרים אשר מדגימים את בטיחות ויתרונות של צריכה קבועה של ביצים. לכן, בשנים האחרונות, יותר גורמים מקצועיים ממליצים על אכילה קבועה של ביצים.

תרגום ערוך ומקוצר, מקור:

Positive Impact on Metabolic Syndrome And Satiety Offered By Eggs; Experimental Biology Congress 2012, San Diego, Medical News Today May 2012.

תפריט ניווט תחתון