תוכן עניינים

מאת: ד''ר אולגה רז; לשעבר מנהלת היחידה לתזונה ודיאטה; המרכז הרפואי ת"א

בעונת החורף רבים מאתנו מתלוננים על תחושת רעב מתמדת, מה שבסוף העונה מוסיף לנו צמיג בבטן ומידה במכנסיים. מסתבר שהתופעה אינה מופרכת ויש לה סיבות מדעיות.

אפילו בחורף הישראלי הלא-מאוד-קשה, הנטיה הטבעית שלנו היא להיות פחות אקטיביים, ולרבוץ בבית מול מפזר החום, עם כוס שוקו חמה (ואולי איזו עוגה עשירה בצד). חוסר המעש וזמינות המזון, בצירוף העובדה שאפשר להסתיר את השומנים מתחת לשכבות הביגוד, גורמים לנו לשחרר את הרסן בכל הקשור לצריכת מזון מכל הסוגים. אה, וכן - אנחנו כל הזמן מרגישים רעבים!

מסתבר שיש לכך סיבה פשוטה למדי: בעונת החורף, ישנה ירידה ברמות הסרוטונין במוח, עקב העובדה ששעות היום הינן קצרות יותר לעומת הקיץ. ירידה זו ברמת הסרוטונין, עלולה להביא לצורך מוגבר בפחמימות בכלל ובדברי מתיקה בפרט, עייפות, דכדוך, מצב-רוח ירוד, ירידה בזכרון ובריכוז, רגישות גבוהה יותר לכאב, הפרעות שינה בלילה וישנוניות ביום.

 

להלן מספר עצות שימושיות, כדי 'להערים' על המוח ולשמר את הגיזרה:

  1. איכלו פחמימות מורכבות – בחורף במיוחד, חשוב לספק את הצורך בפחמימות מורכבות, כגון: לחם, גריסים, פסטה, חמין (לא עתיר שומן), מרק קטניות וכדומה. זאת כיוון שצריכת פחמימות מורכבות שומרת על רמות סרוטונין גבוהות ויציבות למשך כל שעות הערות. דיאטת הלחם היא אידיאלית לשמירה על המשקל בתקופת החורף ולפיה יש לאכול כל 3-4 שעות כריכים, מרקים ונזידים, תבשילי ירקות, פשטידות מירקות ועוד. כל אלה מהווים מזון טעים, חם ומשביע, שמסייע לתחושת שובע ורוגע, להפחתת החשק למתוק, ובניגוד לדיאטות אחרות - לשמירה על מצב הרוח טוב.
  2. איכלו בצורה מסודרת – לא מול הטלוויזיה או המחשב, אלא ליד השולחן, עירכו שולחן עם כלים יפים והגישו מנות קטנות. 
  3. אל תתפתו להשאיר סירי אוכל מלאים על הכיריים, או כל מזון אחר בקופסה על השולחן - שימו על השולחן רק את צלחת עם האוכל שאתם מתכוונים לאכול.
  4. אור, והרבה. חשיפה מוגברת לאור תסייע בשמירה על רמות הסרוטונין, ולכן נסו להגביר את התאורה, להשתמש בנורות חזקות יותר (100 וואט לפחות). בשוודיה, למשל, ישנו טיפול מיוחד לדיכאון בחדרים שטופי אור.
  5. צרו אווירה נעימה בבית – הדליקו נרות, שתו כוס יין טוב, צפו בסרט או קראו ספר מעניין (רצוי לא מפחיד או מגעיל), האזינו למוזיקה טובה.
  6. ערכו מסיבות ומפגשים חברתיים – נסו לארגן מסיבות, ימי הולדת, מפגשים עם חברים או משפחה, בקיצור – צאו מהשגרה ועשו דברים משמחים.
  7. הכניסו "אביב פרחוני" הביתה – קשטו את הבית באגרטלי פרחים או עלים.
  8. צבעוני = שמח  – ציבעו את הקירות בבית, ריכשו חפצים בצבעים משמחים כמו צהוב/כתום, ליבשו בגדים בהירים (לא שחור וחום).
  9. בצעו פעילות גופנית מחוץ לבית – צאו להליכות, טיולים, רכיבה על אופניים – החורף בישראל לרוב אינו קשה ומאפשר בילוי ספורטיבי מחוץ לבית.
  10. מידדו את בגדי הקיץ שלכם – פעולה פשוטה שתלמד אתכם על מצב הגיזרה וכמה הגזמתם עם הפחמימות והמתוקים.
  11. התרגלו לראות את עצמכם בערום לאחר אמבטיה – כדי לקבל פרופורציות על מצבכם.

שיהיה חורף קל ונעים!

יחידות ומרפאות

תפריט ניווט תחתון