תוכן עניינים

ככל שאנו מזדקנים, רובנו מגלים כי הזיכרון לטווח קצר והיכולת לעבד מידע חדש נחלשו "ואינם כפי שהיו תמול שלשום". תופעה זו שוות ערך לברכיים חורקות, גם הן מזכירות לנו את התקדמות הגיל, אך דמנציה הינה עניין אחר לגמרי, מאחר ותחומי חשיבה רבים נפגעים ובדרך כלל המצב מחמיר במהלך הזמן.
על פי ההגדרה המשמעות של דמנציה הינה הידרדרות של הזיכרון ושל יכולות קוגניטיביות אחרות עד כדי קשיים ואפילו חוסר יכולת בתפקוד היום יומי ובקבלת החלטות. הסיבות להתפתחות של דמנציה מורכבות וישנם מספר סוגים של דמנציה. בארה"ב בין 60% ל-80% מכלל המקרים נובעים מאלצהיימר.
כיום אין עדיין טיפול תרופתי או תזונתי למניעת אלצהיימר או ירידה קוגניטיבית בכלל. למרות שחברות שונות מציעים תוספי מזון, צמחי מרפא, או דיאטות מסוימות, אין הוכחות מדעיות מוצקות שמאשרות את יעילותם. אך ישנם צעדים בהם ניתן לנקוט כדי לעקב את הירידה הקוגניטיבית: פעילות גופנית ו"מעורבות" קוגניטיבית.
כדאי להתחיל להפעיל את הגוף ואת המוח לפני שמאבחנים דמנציה, מאחר ואפילו השלבים המוקדמים של המחלה מעידים על נזק בלתי הפיך שנגרם במוח ופעילות מכל סוג אינה מסוגלת לתקן אותו.

על פי מחקרים אחדים, קיים קשר בין דיכאון לבין ירידה קוגניטיבית מתונה. טיפול מוצלח בדיכאון אינו משפר את מצב האלצהיימר, אך היבטי חשיבה מסוימים עשויים להשתפר כשמפזרים את ענן הדיכאון.
שכל בריא מסתמך על גוף בריא. יתר לחץ דם, כולסטרול גבוה, סוכרת, עודף משקל, עישון, ואורח חיים ללא פעילות גופנית, כל אלה תורמים לירידה קוגניטיבית. כדאי להתאמץ ולשמור על הבריאות, על מנת לשמר את חדות המוח:

הפסיקו לעשן

משרד הבריאות האמריקאי קבע בשנת 2010 כי למעשנים נטייה מוגברת ב-41% לפתח ירידה קוגניטיבית, לעומת מעשנים לשעבר או אנשים שלא עישנו אף פעם.

אתגרו את המוח

כדאי לעסוק במשחקי לוח מאתגרים, בקריאת ספרים, תשבצים, נגינה, או בלימוד של תחום חדש כל שהוא, על מנת לשמור על כושר שכלי. מחקרים שונים הראו כי פעילויות אלה מרחיבות את רשת קשרי הנוירונים במוח ושומרות על תפקודם וזריזותם.

אתגרו את הגוף

תאי המוח זקוקים לאספקה מתמדת של חמצן. אנשים שפעילים מבחינה גופנית מצמצמים את סיכונם לפתח דמנציה ומגבירים את הסבירות לשמור על יכולתם הקוגניטיבית.

הקפידו על מנוחה

שעות שינה מעטות מדי עלולות להשפיע על תפקוד הזיכרון. שש שעות הינן המינימום הנחוץ, למרות שמחקרים בקרב סטודנטים הראו, כי מי שמקפיד על שמונה שעות שינה הראה יכולת טובה יותר ללמוד דברים חדשים.

שמרו על משקלכם

כדאי לשמור על משקל גוף בתוך הנורמה, כדי לצמצם את הסיכון לפתח מחלות כמו סוכרת, יתר לחץ דם, התסמונת המטבולית, ושבץ מוחי. כל אלה עלולים לגרום נזק למוח במידה זו או אחרת.

התייעצו עם הרופא המטפל

האם קיימים גורמים מסוימים כמו תופעות לוואי של תרופות, חוסר ויטמינים, דיכאון, או מחלות כרוניות שניתן לטפל בהם טוב יותר, כדי לשמור ככל האפשר על חדות המוח? כדאי לדון בנושאים לה עם הרופא המטפל לכם.

לדברי ד"ר אליסה אש, מנהלת המרכז להפרעות זיכרון וריכוז, במרכז רפואי תל אביב, פעילות גופנית ומנטאלית הן חלקים חשובים של סדר היום שלנו בכל גיל, כדי לשמור על הבריאות וגם על יכולות החשיבה ואף למנוע התדרדרות. פעילות גופנית מאומצת עשויה לעודד צמיחה של תאי עצב - נוירונים ולהיווצרות של קשרים חדשים בין תאים. מחקרים עדכניים מראים  כי הליכה של 6-8 ק"מ בשבוע עשויה להגביר את נפח המוח אצל אנשים מבוגרים בריאים וגם בחולי דמנציה. אפשר להתאים תוכנית של פעילות גופנית מאומצת לרוב מבוגרים. חשוב לזכור שלפני התחלת כל תוכנית של פעילות גופנית, יש להתייעץ עם הרופא המטפל על מנת ליצור תוכנית מתאימה, בריאה ובטוחה.

 

תרגום מקוצר וערוך, מקור:

Can you save your memory and stay sharp as you get older? Harvard HealthBeat, Harvard Medical School, 19/07/2011.

יחידות ומרפאות

תפריט ניווט תחתון