תפריט ראשי עליון

תפריט עמוד

תפריט עמוד

תוכן עניינים

רוב מדינות העולם עדיין רואות בצמח הקנאביס ונגזרותיו תוצרים שהם מחוץ לחוק. הבסיס המקובל להחלטה זו היא התפיסה לפיה עישון קנאביס מעורר תופעות לא רצויות בבית הספר, בעבודה, ביחסים בין-אישיים וביכולת האינטלקטואלית, פוגע בבריאות המשתמשים ובסביבתם – וכתוצאה מכך גם יוצר מעמסה כספית על מערכת הבריאות והחברה.

עדויות וסימנים שהולכים ומצטברים מראים שככל שהטיפול בקנאביס נמשך זמן רב יותר, וככל שמינונו עולה – כך גוברת התלות בו. תלות זו מתרחשת במקביל לירידה ביכולת הזיכרון של פריטים חדשים, בכושר הלימוד, ובפונקציות אינטלקטואליות וקוגניטיביות. תופעות אלו מתרחשות ככל הנראה על רקע פגיעה של החומרים הפעילים בקנאביס בהיפוקמפוס. נתון נוסף שנמצא, הוא שגיל תחילת השימוש מהווה מרכיב חשוב בהופעת תופעות פסיכוטיות ובירידה ביכולת החשיבה והזיכרון. בנוסף, הוכח שבקרב נשים נרשמת ירידה חדה יותר בתוצאות של מבחן הזיכרון הוורבאלי (California Verbal Learning Test, CVLT) בעקבות שימוש בקנאביס, וזאת בהשוואה לגברים. מחקר אחר שנערך בנורבגיה ושהקיף כ-2,000 נבדקים, מצא שהשימוש בקנאביס גרם לירידה משמעותית בתחושת המחויבות של עובדים למקום עבודתם.

השפעתם של רוב החומרים הפסיכואקטיביים היא גם תלוית זמן. לא ידוע מהו סף משך השימוש בחומר כפי שלא ידועה הכמות הכוללת של הסם שתגרום לתופעות מרכזיות בלתי הפיכות. ואולם, עצם העובדה שהחומר גורם להתמכרות ולתלות בהשפעותיו הפסיכיות, לחשיבה מוטעית ולראיית מציאות מעוותת -  כל אלה גורמים לשינויים קוגניטיביים עמוקים שהבראה מהם לעתים אינה אפשרית גם לאחר הפסקת השימוש בחומר. בנוסף, נמצאה נטייה להתחיל לעשן סיגריות בקרב משתמשים לא-מעשנים, בעקבות הטיפול בקנאביס רפואי.


בדומה לעישון מוצרי טבק, עישון קנאביס לאורך זמן טומן בחובו גמילה קשה, שלחלק מהמשתמשים היא כמעט בלתי אפשרית. עישון סיגריות במקביל יוצר "תלות כפולה", שמקשה את הגמילה באופן ניכר, ומעוררת תסמיני גמילה חריפים. ניסיונות הגמילה מקנאביס מלווים באפיזודות של רוגז ואי-שקט, התפרצויות ואגרסיה, תפקוד ירוד, עצבנות ומתח רב, מיעוט בשינה (שלכשעצמה מעלה את המתח), חוסר תיאבון או ירידה במשקל (בגמילה מטבק מופיע סימפטום הפוך), חוסר שקט פסיכומוטורי, מצב רוח דיכאוני, כאבי בטן ורעד. בקרב אנשים שמעשנים קנאביס רפואי בלבד ומנסים להיגמל, תופעות הלוואי יהיו פחות קשות והגמילה צפויה להחזיק מעמד לאורך זמן ארוך יותר – בהשוואה לאלו שמעשנים גם סיגריות.

הגמילה לאלה המחליטים על כך קשה אך אפשרית. רצוי לעבור בתחילה לקנאביס רפואי שאינו טבק (כגון טיפות סאביטקס) כך שעישון יירד מהר יותר מסדר יומו של הנגמל. הפסקת השימוש תהיה יעילה ומהירה יותראם תיעשה בהשגחת צוות המורכב מפסיכולוגים ורופאים, שיידעו לתת תמיכה ותרופות הרגעה בתקופה הקריטית הראשונית והקשה בגמילה, בעיקר תרופות סדטיביות, אנטי-דיכאוניות ואנלגטיות.

יחידות ומרפאות

תפריט ניווט תחתון