תפריט ראשי עליון

תפריט עמוד

תפריט עמוד

תוכן עניינים

אינדקס המצבים הרפואיים



התקף מוגדר כאירוע פתאומי, עם התחלה וסוף מוגדרים, אשר במהלכו משתנה המצב הקליני של המטופל(ת). השינוי יכול לבוא לידי ביטוי כאחד מהמאפיינים הקליניים הבאים או כשילוב שלהם: תנועות לא רצוניות, שינויים במצב הכרה או עוררות, בילבול, הפרעה בדיבור, או הפרעות חושיות. בעוד התקפים אפילפטיים הינם סיבה שכיחה מאד לאירועים התקפיים, קיימים סוגים נוספים של אירועים התקפיים אשר אינם אפילפטיים (Non-epileptic events). להלן מספר דוגמאות:


סינקופה (Syncope)

סינקופה (Syncope) - התעלפות - משמעה המילולי - ״הפסקה״ - מהווה שינוי פתאומי במצב הכרה, בדרך כלל קודמת לו חולשה כללית ותחושת טרום-עילפון. הסיבות יכולות לכלול כאב, התייבשות, עמידה ממושכת במקום צפוף, אך גם הפרעות לבביות כגון הפרעת קצב הלב, בעיה במסתמים או אי ספיקת לב. זהו מצב רפואי המצריך בירור דחוף, אך למרות שבחלק מהמקרים יכולות להופיע מספר קפיצות בגפיים (מיוקלוניות) למספר שניות בודדות, אין מדובר בהתקף אפילפטי.


היפוגליקמיה

היפוגליקמיה - ירידה חדה ומשמעותית של ריכוז הסוכר בדם, יכולה לגרום לאיבוד הכרה ואף לפרכוסים. אם כי, פרכוסים אלו נקראים פרכוסים סימפטומטיים מאחר והם משניים לירידה ברמות הסוכר בדם ויחלפו לאחר תיקון רמות הסוכר. היפוגליקמיה יכולה גם לגרום לבלבול והפרעה במצב ההכרה ללא פרכוסים. ישנם מצבים מטבוליים או טוקסיים נוספים היכולים לגרום לפרכוסים.


אירוע מוחי חולף

אירוע מוחי חולף - Transient Ischemic Attack - TIA - הינו אירוע חולף של חוסר נוירולוגי משמעותי, אשר נמשך בדרך כלל מספר דקות לפחות. אירוע זה נובע מהפרעה זמנית בזרימת הדם לאזור מסויים במוח, אשר מכתיב לפי תפקידו את הביטוי הקליני של האירוע המוחי החולף.


אירוע קונברסיבי

אירוע קונברסיבי (Conversion) - קונברסיה משמעותה בעברית המרה. במהלך אירוע שכזה, אשר נוטה להתרחש יותר אצל אנשים הנתונים למצבי דחק ממושכים או שנחשפו לטראומות נפשיות או גופניות משמעותיות, הן במישרין או בעקיפין, מתרחשת המרה של הקונפליקט או המתח הנפשי בתת המודע, לביטוי גופני. אירועים קונברסיביים יכולים להראות כמו התקפים אפילפטיים, אירועים מוחיים, ואירועים לבביים, אך יכולים להתבטא גם ככאבי ראש או בטן עזים, ועוד. האירועים לא מודעים וקורים למטופל(ת) אשר אינם מודעים לסיבת האירועים ולא יכולים לשלוט בהם.


קיימים סוגים נוספים של אירועים התקפיים אשר אינם אפילפטיים. האבחנה המדוייקת של טיב האירועים הללו מתבצעת בבדיקת Video-EEG אשר מראה את האופי הקליני של האירוע במקביל לפעילות הלבבית והמוחית בזמן האירועים וסביבם. מחקרים הראו שכ-25% מהמטופלים אשר הופנו לבדיקת וידאו-EEG סבלו מהתקפים שאינם אפילפטיים. חשיבות הבדיקה מכרעת על מנת להתאים את הטיפול הנכון לסיבת האירועים ולהמנע מטיפול שאינו מתאים ואיננו מועיל, ויתרה מכך גורם לתופעות לוואי.

תפריט ניווט תחתון