תפריט ראשי עליון

תפריט עמוד

תפריט עמוד

פרופ' ארבל - חדשות כאן 11

ראיון עם פרופ' ירון ארבל

תוכן עניינים

​יתר לחץ דם מופיע בקרב 30%-40% מאוכלוסיית העולם המפותח. בעיה זו מחריפה בהשפעת גיל, השמנת יתר ומחלת כליה כרונית. הקשר שבין פעילות עצבי הכליה לבין יתר לחץ דם אינו בגדר תגלית - בעבר הרחוק נהוג היה לבצע כריתה לא סלקטיבית של העצבים הסימפתטיים המובלים אל הכליה. הפעולה, שבוצעה בניתוח פתוח, נמצאה יעילה בהורדת לחץ הדם,  אך גרמה לתופעות לוואי משמעותיות בעקבות פגיעה בעצבים נוספים בבטן ובאגן, והשימוש בשיטה זו הופסק עם ההתקדמות הפרמקולוגית ופיתוח תרופות נוגדות יתר לחץ דם. ואולם, חלק מהמטופלים עדיין לא מצליחים להגיע לאיזון גם בטיפול תרופתי במינונים גבוהים ביותר. 

טיפול חדשני לסובלים מיתר לחץ דם עמיד לתרופות

בשנים האחרונות, מוצע במרכז הרפואי ת"א, בי"ח איכילוב, צינתור כליות מיוחד לטיפול ביתר לחץ דם עמיד לתרופות באמצעות דנרבציה של עורקי הכליה (Renal Denervation). הטיפול מבוסס על נטרול העצבים הסימפתטיים הסובבים את עורקי הכליה, ואשר שולחים למוח אותות עצביים אשר גורמים ללחץ דם מוגבר. 

כיצד מבוצע הטיפול לצריבת עורקי הכליה (Renal Denervation)?

במהלך הפעולה מוחדר צינורית קטנה (2 מ"מ) לעורק הכליה דרך עורק הירך (בדומה לצנתור לב). באמצעות גלי radiofrequency באנרגיה נמוכה המועברים מקצה הצנתר, מתבצעות כ-20 צריבות בכל עורק הכליה. הצריבה מנטרלת את פעילות העצבים הסימפתטיים ללא פגיעה בעורקים עצמם, וכך מווסתת את הפעלת היתר של מערכת העצבים הסימפתטית, התורמת להיווצרות יתר לחץ דם כרוני.
צריבת העצבים מתבצעת בהנחיית מערכת ממוחשבת אשר מבקרת את מיקום הצנתר, הטמפרטורה שלו והלחץ שהוא מפעיל על דפנות העורק באופן שמצמצם סיכון לסיבוכים ולפגיעות בסביבתו. הפעולה מבוצעת בטשטוש עמוק. 
מדובר בפעולה טיפולית פשוטה למדי, שנמשכת בדרך כלל פחות משעה ומאפשרת לטפל בשני העורקים ביחד. ההליך אינו כרוך בהשתלת שתל קבוע. לפעולה אין תופעות לוואי משמעותיות למעט כאב קל במפשעה כמו לאחר כל צינתור, ולמחרת המטופל כבר משתחרר לביתו.
* הפעולה מבוצעת תחת טשטוש ונמשכת כ- 40 דקות.

מהי רמת היעילות של הטיפול?

בשנים האחרונות, פורסמו מספר רב של מחקרים כפוליי סמיות אשר הדגימו את יעילות הצינתור בהורדת לחץ דם בחולים עם לחץ דם מוגבר בדרגות חומרה שונות. בשנים האחרונות, חלה קפיצה מדעית עם הבנה מעמיקה יותר של פעילות העצבים ולכן בוצע תכנון של קטטר מתקדם אשר גם יעיל יותר (SPYRAL) וכן ישנו ניסיון רב יותר אשר מוביל להצלחה מרובה יותר. בחמש השנים האחרונות בוצעו כבר כ-5,000 טיפולים באמצעות מערכת זו ברחבי העולם. מחקרים מדגימים ירידה של 5-10 ממ"כ תוך 3 חודשים ולאחר 3 שנים, ירידה של 15-20 ממ"כ בלחץ דם.  מחקרים הדגימו שירידה כזו של לחץ דם יכולה לתרום להורדת השכיחות של אי ספיקת לב, שבץ מוחי ומוות.
הניסיון שהצטבר ביחידת הצנתורים של המרכז הרפואי ת"א, בי"ח איכילוב מצביע על ממצאים דומים: בחודשים שלאחר הפעולה נרשמה ירידה הדרגתית בלחץ הדם, שמאפשרת הפחתה של מספר התרופות הנחוצות לאיזונו. הפעולה מאוד בטוחה ולא נצפו סיבוכים משמעותיים עד כה בספרות או אצלנו. 

למי מיועד טיפול לצריבת עורקי הכליה?

הטיפול בדנרבציה של עורק הכליה מיועד לגברים ונשים הסובלים מיתר לחץ דם עמיד לטיפול רגיל או למטופלים שלא יכולים/רוצים ליטול תרופות. בשנת 2023, יצאו קווי הנחיה אירופאים אשר ממליצים על הפעולה הזו למי שלא מצליח לאזן את לחץ הדם שלו לאחר שנוטל לפחות 3 תרופות נגד לחץ דם. קווי ההנחיה מאפשרים לעבור את הפעולה למטופלים שלא יכולים לקחת תרופות (תופעות לוואי) או לא רוצים. כל מטופל עובר סדרה של בדיקות לפני הצנתור כדי לשלול גורמים הורמונליים או מבניים אשר יוצרים את לחץ הדם. 
התוויות הנגד מוגבלות למטופלים עם היצרות בעורק הכליה , עם טרשת עורקים קשה בעורקי הרגליים וחולים עם אי ספיקת כליות קשה (דיאליזה). 

*השירות החדש מנוהל ע"י פרופ' ירון ארבל, מצנתר בכיר ומנהל המרכז למחקר קרדיווסקולרי, כתובת דוא"ל: yarona@tlvmc.gov.il






יחידות ומרפאות

תפריט ניווט תחתון