תוכן עניינים

מאת: ד''ר עירית ברגר; מומחית ברפואת ילדים וניאונטולוגיה; סגנית מנהל מחלקת ילודים ופגים; ביה"ח "ליס" ליולדות

החורף מביא איתו עלייה ניכרת בשכיחות מחלות חום חלקן מלוות נזלת או שיעול. קיימת עלייה בשכיחות מחלות אחרות של דרכי הנשימה, כגון דלקות גרון, דלקות אוזניים, דלקות ריאה ונצפים גם יותר מקרים של שלשולים הנגרמים על ידי נגיפים שונים האופיינים לחורף.
הסיבה לעליה בשיעור התחלואה דווקא בחורף לא לגמרי ברורה, אולם אין ספק כי שהיה בחדרים סגורים ופחות מאווררים מעלה מאוד את שכיחות המחלות. ילדים, וגם מבוגרים, נדבקים במרבית המחלות באמצעות טיפות באוויר בזמן שיעול או עיטוש. אך צורת ההדבקה העיקרית היא הדבקה על ידי מגע עם הפרשות של הילד שנושא עימו את הנגיף. ילד חולה מדביק בהפרשותיו צעצועים, כלים, שולחנות ואת כל סביבתו. כל מגע עם העצמים האלו עלול לגרום להדבקה.

מהן מחלות החורף?

הנגיפים הם הגורם למחלות החורף. חלקם מוכרים וקרויים בשמות כמו נגיף השפעת הנגרמת על ידי וירוס ה-Influenza, נגיף ה־RSV הפוגע בעיקר בתינוקות מתחת לגיל שנה או פגים לשעבר ועלול לגרום למחלה בדרכי הנשימה, נגיף ה- Rhinorrhea הגורם לנזלת ושיעול, נגיף הרוטה גורם בעונת החורף לשלשולים, להקאות ולחום. נגיפים רבים אחרים עלולים לגרום לתופעות דומות.

בשפעת, בניגוד לצינון, התסמינים האופייניים הם חום, כאב גרון, כאב ראש, כאבי שרירים, גודש ושיעול. תסמינים אלו נוטים להופיע בצורה פתאומית ואינטנסיבית יותר מאשר בצינון. תסמיני השפעת משתפרים בדרך כלל תוך 2-5 ימים, אך החולה עלול להרגיש חלש ותשוש לאורך כשבוע ואף מעט יותר. תסמיני צינון מתפתחים בהדרגה, וחולפים לאחר כשבוע. למרבית המחלות הנגרמות ע"י נגיף אין טיפול תרופתי והן חולפות מעצמן לאחר מנוחה. קיימות תרופות שנועדו להקל על הילד החולה, אך הן אינן פועלות נגד הנגיף עצמו. אנטיביוטיקה אינה יעילה בטיפול במחלות נגיפיות, להיפך טיפול אנטיביוטי עלול לגרום לתופעות לוואי ולעמידות של חיידקים לטיפול אנטיביוטי בעתיד. יעילותן של תרופות טבעיות שונות במניעת המחלות האלה ובטיפול בהן מוטלת בספק ונראה כי קרוב לודאי שלתרופות אלו אין השפעה על תהליך ההבראה. 

רוב הילדים בגיל הרך יסבלו בחורף ממספר אירועים של נזלת ושל שיעול. מחלות אלו עלולות לגרום לילדים אי נוחות גדולה בעיקר בלילה. כל אירוע כזה עלול להימשך כעשרה ימים ומסתיים ברוב הגדול של המקרים ללא טיפול ספציפי וללא כל סיבוכים מיוחדים. לעיתים רחוקות מתפתחת דלקת אוזניים בעקבות הצטננות. ונדיר עוד יותר- דלקת ריאות. מאחר שאין טיפול כנגד נזלת ושיעול, ומאחר שאלה עוברים גם ללא טיפול - אין צורך במתן תרופות.

קיימים תכשירים שונים המתיימרים לטפל בנזלת ושיעול, אולם אף אחד מכל התכשירים האלו אינו מרפא את המחלה או מקצר את משכה. מחקרים מצאו שגם השפעתם בהקלה על סימפטומים היא מועטה, אם בכלל. לעומת זאת, קיימות לא מעט תופעות לוואי לתרופות אלו. לפני מספר שנים, אף נאסרה על ידי רשות התרופות האמריקאית מכירת תרופות מסוג זה לילדים מתחת לגיל 6. ניתן להקל על התסמינים על ידי הזלפת מי מלח לאף, הרמת הראש והרבה סבלנות. 
יש לציין, כי חום הוא בעצם סימפטום למחלה זיהומית ואינו מעיד על מחולל המחלה, ומצבו הכללי של הילד חשוב יותר מטמפרטורת גופו. יש לשים לב האם הילד חיוני; האם כאשר יורד החום הוא משחק  ויוצר קשר עם הסובבים אותו והאם קיימות תופעות אחרות כגון הקאות, שלשולים או פריחות. אם הילד אינו מגיב, יש לפנות מיד לרופא. למרות הויכוח בנושא, נראה כי יש להוריד את החום הגבוה בילדים בעיקר בילדים קטנים, בעזרת תרופות להורדת חום. אם המחלה נמשכת מספר ימים, יש לפנות לרופא על מנת להיבדק. ובכל מקרה של תינוק צעיר עד גיל 3 חודשים עם חום, יש לפנות מיד לבדיקה רפואית.

אז מה עושים?

יש לנקוט במספר צעדים פשוטים אשר יורידו באופן משמעותי את שיעור ההדבקה והתחלואה:

  • רחיצת ידיים קפדנית לאחר טיפול בילד מנוזל או מצונן, ולפני טיפול בילד אחר.
  • ניקוי יסודי ותכוף של צעצועים, שולחנות ורהיטים אחרים. 
  • הקפדה על אוורור החדרים.
  • הקפדה על מתן חיסוני השיגרה כגון: שעלת וחיסוני החורף כמו השפעת, ווירוסים נוספים.
  • חשוב לזכור, כי אין לשלוח ילד חולה לגן או לבית הספר.
  • יש לציין, כי מחלות החורף לא נגרמות כתוצאה מקור ואין צורך בהלבשה עודפת. 

בואו ונעבור את החורף בשלום. הקפידו לחסן את ילדכם ואת עצמכם נגד השפעת!

תפריט ניווט תחתון