תוכן עניינים

אינדקס המצבים הרפואיים

ההיריון והלידה הינם אירוע מכונן בחיי האישה. תהליכי ההיריון והלידה מלווים, לא אחת, בחששות ופחדים טבעיים מהכאב והשינוי הצפויים. הבעיה מתחילה כאשר הפחדים משתקים ומונעים התמודדות עם פחדים מההיריון או מהלידה, ומחמירה כאשר האישה אינה פונה לעזרה ולטיפול בשל בושה, חוסר מודעות וחוסר הבנה שהיא לא היחידה שמרגישה כך...

ליאת, בת 32, בעלת מקצוע חופשי, נשואה שבע שנים ללא ילדים. לאחרונה פנתה לטיפול עקב פחד מלידה. "סך הכל החיים מחייכים אלי", פתחה. "אני בריאה – טפו טפו, הזוגיות שלי טובה מאוד, אני מרוצה מאוד מהמקצוע שבחרתי. רק עננה אחת מרחפת מעל ראשי שנים רבות, ועכשיו היא נעשתה שחורה וכבדה. מאז ומתמיד ידעתי שאני פוחדת ללדת. הלידה נראית לי כמו סיוט – חתכים בגוף, דם, כאבים, חוסר שליטה - זה מתקשר אצלי לפציעה ולמוות. כשהתחתנו בעלי ידע על כך, אבל היה בטוח שאלה שטויות שיחלפו לבסוף. אבל מה לעשות, כל הפחדים האלה רק התחזקו עם הזמן. אני בעיקר שומעת על נשים שהיו אצלן שיבושים בלידה. לא מרגיע אותי בכלל לשמוע על אלה שאצלן הכל עבר בשלום. מי יכול לערוב לי שלא אהיה אחת מאותם מקרים שמשתבשים? בעלי מבוגר ממני בחמש שנים, ומבחינתו הדחיינות שלי כבר לא סבירה. למרות הזוגיות הטובה שלנו, הוא הציב לי אולטימטום: הריון או פרידה. הצעתי לו שנאמץ ילד. אני אוהבת ילדים ובטוחה שאהיה אם טובה - אבל הוא מסרב לשמוע על כך".

גם ליבי, בת 25, פנתה לטיפול בגלל פחד מלידה. בניגוד לליאת, היא כבר בחודש השישי להריונה, אחרי שנה של נישואים. "ההריון היה מתוכנן, ובהתחלה מאוד שמחנו", סיפרה. "ככל שהתקדם ההריון, שמתי לב שעולות אצלי יותר ויותר מחשבות ודאגות לקראת הלידה. מה אם לא אעמוד בכאבים, מה אם לא אוכל לשתף פעולה והתינוק ייתקע ויינזק... החלטתי לפנות לטיפול אחרי שגם בלילה התחילו לעלות אצלי סיוטים. אחרי שני לילות של בכי ממושך, בעלי ממש לחץ שאפנה לקבל עזרה מקצועית".

שתיהן, כמו נשים אחרות שפונות ליחידה לפריון במעגל החיים של האשה במרכז הרפואי תל אביב, זקוקות לעזרה בהתמודדות עם פחד מהריון ומלידה. חלק מהנשים פוחדות מלידה ונמנעות מהריון, או שהפחד עולה אצלן במהלך ההריון. פחד מלידה יכול להופיע גם בלידות שאינן ראשונות, אם לאחר לידה טראומטית, בעקבות דיכאון בהריון או מסיבות אחרות כגון לידה שהסתבכה במעגל הקרוב וכו'.
נשים רבות חשות בושה ומעדיפות להסתיר את הפחד, אף על פי שבמחקרים שנערכו בחו"ל התברר כי עד 20% מהנשים שעוברות הריון תקין מדווחות על פחד לידה חמור. חששות קלים מהלידה הם תופעה טבעית, שמאפיינת נשים רבות, ואינה פוגעת בשגרת חייהן. אצל נשים הסובלות מפחד לידה משמעותי, ההיריון והלידה נתפשים כחוויות שליליות, לעתים עד כדי ויתור על הריון רצוי: חגית, בת 34, הופיעה שבוע לאחר הפלה יזומה. "כבר שנים שבעלי ואני מדברים על הריון. שנינו יודעים שאני פוחדת מההיריון ומהלידה, אבל חשבתי שאם כולן עוברות את זה, איכשהו גם אני אסתדר. כשגילינו לפני חודשיים שאני בהיריון היינו באופוריה שנמשכה 3 ימים. אחר כך, ככל שהימים חלפו, הרגשתי איך החרדה עולה ומתגברת עד שהגעתי למצב שהפסקתי לישון ולאכול, ולא הפסקתי לבכות. הרגשתי לכודה וללא מוצא. שנינו הרגשנו שאין מנוס מהפלה, ועכשיו אני כאן. אני יודעת שלאור גילי כדאי לפתור את הבעיה עכשיו."

מה גורם לפחד מלידה?

לפחד מלידה הרבה אספקטים; יש נשים הפוחדות מהריון בהקשר של פחד להזיק לתינוק, כגון חשש שהן עובדות קשה מדי, לא אוכלות בריא וכו'; יש החוששות מהשינויים החלים בגוף בזמן ההיריון, מתחושת חוסר שליטה על הגוף, מהעובדה שאין דרך אחרת לסיים את ההיריון חוץ מהלידה, ומאספקטים פיזיים בהריון כגון עליה במשקל, תחושת כובד, חשש מאובדן אטרקטיביות פיזית וחשש שלא יחזרו למשקל או לצורה הקודמת לאחר הלידה. יש נשים הפוחדות בעיקר מהלידה עצמה: מחוסר השליטה בסיטואציה, מהכאבים, מסיבוכים אפשריים בלידה; יש הפוחדות ממוות שלהן או של התינוק, פחד מפרוצדורות רפואיות כגון זריקות ומחטים שנמצא בשיאו בלידה ועוד. כמו כן עולה חשש שמא הצוות הרפואי לא יהיה מספיק אמפתי וקשוב במהלך הלידה. ישנן גם נשים שפוחדות מאמהות: משינויים שיקרו בעקבות כניסת התינוק לחייהן ומכך שלא תהיינה אמהות מספיק טובות, כשהלידה נחווית כ"שער הכניסה לאימהות".
חלק מהנשים חוות פחד לידה עקב היותן עדות לחוויות לידה לא מוצלחות של נשים מסביבן (חברות קרובות, אמהות, אחיות) או סיפורים ששמעו במעגל הקרוב או באמצעי התקשורת.

נשים רבות הנאלצות להתמודד עם הפחד בטוחות שהתופעה היא ייחודית להן ושכל יתר הנשים חוות את הלידה כדבר חיובי ונעים. מלבד הבושה ותחושת הפגימות שמעורר בהן פחד הלידה, הן גם סובלות מקשיי ריכוז ותפקוד, לוקות בכאבים גופניים, מוטרדות מסיוטי לילה ונאבקות בהפרעות במצב הרוח. הן נוטות להעדיף ניתוח קיסרי על פני לידה רגילה גם ללא צורך רפואי, מתקשות לשתף פעולה בלידה עצמה, נזקקות למינון גבוה יותר של משככי כאבים ועלולות לחוות יותר סיבוכים בלידה.
הנשים נבדלות באופן בו הן מנסות להתמודד בעצמן עם החרדה. חלקן מחפש באופן מתמיד אחר מידע בנושא הלידה ושיבושים אפשריים בה באינטרנט, או קשוב לכל סיפור בעיתון או בסביבה. לעומת זאת, אחרות נמנעות באופן מכוון מלשמוע או לדבר על נושא לידה. לדברן, רק השיחה על הנושא גורמת להם לתחושות חרדה, "אני מתעלמת מזה שעוד חודשיים אני אמורה ללדת". לעיתים הן אפילו מזניחות בדיקות רפואיות חיוניות כדי "לא להתחבר לזה שאני בהריון".
בגלל המתח הגבוה שהן חוות בהריון, נשים אלה נוטות להפרשה מוגברת של הורמוני דחק, שאינה תורמת לבריאות העובר. במקרים שבהם הפחד תורם לחוויות הלידה כאירוע טראומטי, עולה ההסתברות לסיבוכים אחריה, כגון דיכאון לאחר לידה, זמן החיבור הרגשי לתינוק עלול להיות ארוך יותר וכו'. ידוע כי כאשר הלידה טראומטית ההסתברות לקשיים ביצירת הקשר הראשוני בין האם לתינוק עולה.
הפחד גרם למיכל, בת 36, לוותר על הריון ואף על זוגיות. "תמיד היו לי מחזרים", סיפרה, "אבל בכל פעם שהקשר הזוגי נעשה רציני יותר, חתכתי. ידעתי שלעולם לא ארצה ללדת. היום אני מבינה ששילמתי מחיר גבוה, שאני לא באמת רוצה לוותר על זוגיות ואמהות. אני מקווה שלא איחרתי".

לאחרונה, עולה שכיחות ההשתתפות של נשים אלה בקורסי הכנה ללידה, אבל הן זקוקות לעזרה מקצועית ואינטנסיבית יותר. הטיפול בנשים הסובלות מפחד מלידה מותאם לסיבה שגרמה להפרעה. לדוגמה, אם הפחד נובע מחוסר אינפורמציה יש היום דרכים רבות ללמוד על הצפוי במהלך הלידה (באמצעות האינטרנט, קורס הכנה ללידה, חברות שילדו ועוד). אם החשש הינו מפני תחושת בדידות ורצון לתמיכה ול"תיווך" הקשר עם הצוות, אפשר להיעזר בנוכחות של אדם קרוב בלידה. אם האישה אינה מצליחה להתמודד בכוחות עצמה היא מוזמנת לפנות ליחידה לפריון במעגל החיים של האישה שם תוכל לקבל טיפול מצוות רב מקצועי, המיומן בטיפול פסיכולוגי בתחום.

* כל השמות המופיעים בכתבה בדויים, כמו כן שונו פרטים כדי לא לאפשר זיהוי.

תפריט ניווט תחתון