תוכן עניינים

מאת: דנית כץ שטרן; מטפלת בשירות לרפואה משלימה בהריון ולאחר לידה ''מאמי ליס"

אחד הסימנים הראשונים לכך שאת בהריון, עשוי להיות העייפות שאת חשה. אם בכל זמן אחר, עבדת במשך כל היום והצלחת 'לסחוב' עד לשעות הלילה המאוחרות, הרי שבזמן ההיריון השעה 19:00 נראית מאוחרת מספיק, ואת פשוט "נזרקת" למיטה ללא שום הסבר הגיוני. זה חזק מאיתנו, אנחנו לא מתכוננות לכך או רוצות בכך, זה פשוט קורה! אני עדיין זוכרת, או נכון יותר מתקשה לשכוח, איך בתחילת הריוני, מצאתי את עצמי "נמרחת" על הספה בשעות שבזמנים כתיקונם הייתי עדיין בשיא המרץ. קשה להאמין איך "משהו כל כך קטן" גורם לעייפות כזאת גדולה.

אז למה אנחנו כל כך עייפות בהריון?

ההיריון מחולל שינויים רבים בגופנו, בהם שינויים הורמונאליים, ובעיקר בהורמון הפרוגסטרון. זאת ועוד, כמות הדם בגופנו הולכת וגדלה, והלב עובד בעומסים שלא היה מורגל אליהם. לתזונה של האם יכולה גם כן להיות השפעה על מצב העייפות.
גופך עובד קשה מאוד על מנת להתרגל לשינויים המתחוללים בו, אשר כולם יחד גורמים לעייפות מוגברת. צריך לזכור, שבשבועות הראשונים קורה מעט בחוץ והרבה בפנים: העבודה של יצירת אדם שלם.

התייחסות הרפואה הסינית לעייפות בהריון

לפי הרפואה הסינית, לאיברי הגוף השונים תפקידים אנרגטיים חשובים רבים בהריון, כאשר כל האנרגיה והדם מוזרמים לרחם להזנת החיים החדשים. כך למשל: הכבד מזין את הרחם ואת העובר בדם ושולט על הריקמה הרירית והשיליה; הטחול והלבלב שולטים על ספיגת המזון ויצור האנרגיה בגוף; הכליות שולטות על מי השפיר, התפתחות העובר ואיחסון העובר ברחם - ולמעשה הן שולטות על ההריון. חולשה או חוסר איזון באחד מאיברים אלה, עלולים לגרום למחסור בדם או באנרגיה - דבר אשר יגרום לעייפות מוגברת.

דרכי ההתמודדות עם העייפות

הטיפול בעייפות בהריון כרוך במנוחה מרובה ובשעות שינה מרובות; בהפחתת הפעילות שהיית מורגלת אליה; תזונה מאוזנת, מזינה ועשירה בחלבון עשויה אף היא לסייע; הפחתה בצריכת סוכרים, שוקולד וקפה, וכמובן - שתייה מרובה. עוד מומלץ לבצע תרגילי נשימה, יוגה המותאמת להריון ופעילות גופנית מתונה – כל אלה יתרמו מאוד לבריאות האם והעובר.

הטיפול לפי הרפואה הסינית

הרפואה הסינית יכולה לסייע להתמודד עם העייפות בהריון במספר דרכים, וביניהן: דיקור, חימום במוקסה, שיאצו ותזונה.

  • דיקור -  הדיקור מתבצע באמצעות מחטים עדינות הממוקמות בנקודות מסויימות בידיים וברגליים, המסייעות לחיזוק האם והעובר. השפעת המחטים ניכרת מהר מאוד בגוף, והתחושה היא של רוגע ונינוחות עמוקה.
  • מוקסה - שיטת חימום ברפואה הסינית, המשמשת גם להנעה ולחיזוק. המוקסה עשויה מצמח הלענה המצויה, ודחוסה לצורה של סיגר. החימום מתבצע מעל הנקודות בגוף שצויינו לעיל. המוקסה יעילה במצבים של חולשה, חוסר ברזל (אנמיה), חוסר אנרגיה וצורך בחיזוק. הטיפול במוקסה יכול להינתן במקביל לטיפול במחטים, או בפני עצמו.
  • שיאצו וטיפולי מגע - במהלך ההריון אנו חוות שינויים פיזיים ורגשיים רבים. שינויים אלה עלולים לגרום לתופעות רבות, ביניהן חולשה ועייפות. בעזרת לחיצות על נקודות מסוימות, אפשר לחזק את החולשה, לגרום לתחושת הרגעה, הקלה ולחזק את האנרגיה בגוף. טיפולי השיאצו הם תומכים, מהנים, נעימים מאוד, מרגיעים ומאפשריים לאישה להתאים את עצמה לשינויים שהיא חווה במהלך ההריון.
  • תזונה - במהלך ההריון, גופך יעבוד קשה יותר מבכל זמן אחר, לכן חשוב במיוחד לשמור על תזונה מאוזנת ובריאה:
    • דאגי לאכול מזון מגוון, שמכיל את כל אבות המזון. 
    • ודאי שיש במזונך כמות מספקת של חלבונים (בשר, דגים, ביצים, חלב) ופחמימות (דגנים, קטניות). החלבונים יספקו מרכיבים תזונתיים חיוניים להתפתחות התינוק והפחמימות ישמשו אותך כשתצטרכי אנרגיה. 
    • הקפידי על שתיית מים מרובה - לפחות שמונה כוסות נוזלים ביום. התייבשות גורמת לירידה משמעותית באנרגיה ומלווה בתחושת עייפות קשה וחולשה. 
    • הימנעי מצריכה מופרזת של סוכרים ושומנים ומשתיית משקאות המכילים קפאין: קפה, תה, קולה ועוד. 
    • הימנעי מאלכוהול, חומרים משמרים ומזונות העלולים לגרום לזיהום. 
    • הקשיבי לגופך ואכלי כשאת רעבה, עדיף ארוחות קטנות ותכופות. תזונה נכונה תעזור לצמצם את העייפות ואת התנודות במצבך רוחך.
    • טיפ: החזיקי בתיקך חטיפים מחיטה מלאה, שקית עם פירות יבשים, אגוזים וגרעינים, שבשעת הצורך תוכלי לנשנש ויספקו לך את האנרגיה הדרושה.

לסיכום

העייפות בזמן ההריון היא נורמלית ותקינה. לכן, למדי לקבל את מצבך החדש והאחר, אל תילחמי בעייפות, אם תרגישי שאת "מוכרחה לישון" - עשי זאת, למענך ולמען תינוקך. נסי לישון לפחות 8 שעות בלילה, השתדלי לעבוד פחות ולנוח יותר, היעזרי באחרים, גם אם זה "רק" לנקות או לבשל. התנחמי בכך שלרוב, העייפות הקשה תחלוף עד השבוע ה-14, אם כי היא יכולה להימשך עוד מספר שבועות וגם זה בסדר. תרגול יוגה ונשימות יכולים לסייע לך מנטאלית, פיזית ונפשית וגם יעזרו לך להתגבר על העייפות. לאחר שנשללו בבדיקות דם סיבות רפואיות לעייפות, קיימת אפשרות להעזר ברפואה המשלימה ולקבל טיפולים אלטרנטיביים. תופתעי להרגיש את השינוי ואת התחושה הטובה שיכולים הטיפולים לעשות.
העייפות עלולה לחזור בשלבים האחרונים של ההריון, זה כבר הסוף וכבד לך, את גם לא ישנה כמו שצריך וגם קצת מודאגת - גם זה נורמלי. יש לזכור, שהעייפות היא חלק מתהליך ההריון ומהווה תגובה של הגוף לשינויים המתחוללים בו. לאחר הלידה היא חולפת, אך אז כמובן מגיעה עייפות מסוג אחר.

תפריט ניווט תחתון