תוכן עניינים

מאת: ד''ר שרון מסלוביץ; מנהל מיון נשים ויולדות, בית החולים "ליס" ליולדות ונשים.

עם חגי תשרי ו"הצום הגדול" של יום כיפור, נשים הרות רבות, נתקלות בשאלה: האם מותר לנשים בהריון לצום? התשובה לשאלה זו, מסובכת הרבה מעבר לצפוי. למרות שנשים הרות רבות צמות (צום ממניעים דתיים בעיקר) במהלך הריונן, הרי שאין הרבה מחקרים בנושא, ומכאן שהעובדות מועטות. מרבית המידע שפורסם בספרות הרפואית מתייחס דווקא לצום הרמאדאן, עם תגליות די מפתיעות ומעודדות באשר לבטיחות הצום בהריון, אך צריך לזכור כי צום הרמאדאן אינו צום של יום מלא, וכי ההשלכות של צום בן יממה עלולות להיות משמעותיות יותר. 


מהו החשש בצום לאשה ההרה?

השינויים המטבוליים החלים תוך כדי ההריון, מובילים לכך שאפילו במהלך שעות ספורות של צום, גוף ההרה נכנס למצב של "רעב" ומתחיל להשתמש בתחליפי אנרגיה לפחמימות החסרות. המקור העיקרי לאנרגיה הופך להיות השומן, שתוצרי הפירוק שלו - הנקראים גופיפי קטו - משמשים כמקור אנרגיה. לרוע המזל, לגופיפי קטו תופעות לוואי לא רצויות בעובר, ומכאן ההמלצה הגורפת של רופאים רבים שלא להיכנס למצב של רעב במהלך ההריון. זוהי אינה הבעיה היחידה בצום. בחלק מן הנשים, הצום גורם לתחושת עלפון העלולה להוביל לנפילה. חבלת בטן במחצית השניה של ההריון, עלולה להסתבך ולגרום היפרדות שליה ומצוקה עוברית. 

האם מותר להמנע משתיה?

גם בשאלה זו, אין מחקרים חד משמעיים, אך להתייבשות במהלך ההריון ישנן שתי תוצאות לא רצויות: העובר תלוי בזרימת הדם דרך השלייה לצורך אספקת חמצן ומזון. זרימת דם זו תלויה בזרימת הדם האימהית, וזו תלויה בנפח הדם. במהלך צום, ייתכן שנפח הדם האימהי ירד מתחת לסף קריטי, אשר מתחתיו העובר יקבל פחות דם מהשליה. תופעה נוספת שמקושרת עם התייבשות, הינה צירים מוקדמים.

ההסבר התיאורטי נעוץ בהפרשת הורמונים מבלוטת יותרת המוח בעת מחסור בנוזלים. מטרתם של הורמונים אלה הינה למנוע השתנה של נוזלים, ובכך לצמצם את מימדי הנזק לגוף, אך בד בבד חומרים אלה משפיעים על הרחם וגורמים להתכווצויות רחמיות הנמושות לעיתים כצירים.

למי אסור לצום?

צום אסור בתכלית לנשים עם סיבוך הריוני כסוכרת הריונית או קדם הריונית, רעלת הריון, צירים מוקדמים, עובר קטן, או אי ספיקת שליה. גם לנשים עם נטייה להתעלפויות ולקושי במהלך צום ללא קשר להריונן, מומלץ להימנע מצום.
בכל מקרה בו אינך בטוחה - פני לרופא הנשים המטפל לקבלת עצה.

בברכת צום קל וחתימה טובה!

תפריט ניווט תחתון