תוכן עניינים

אינדקס המצבים הרפואיים


מאת: ד''ר אורית קלוק בן-בסט; מומחית ברפואה פנימית

יתר לחץ דם כרוני בנשים הרות, מוגדר כאשר לפני ההיריון היה ידוע על ערכי לחץ דם של מעל 140/90, או שיתר לחץ דם התגלה באישה הנמצאת בהריון, עד השבוע ה-20 להריונה. לרוב מדובר בנשים צעירות, שאינן מבצעות מעקב לחץ דם בשגרה, ולכן לחץ הדם הגבוה אינו מתגלה קודם. שכיחות התופעה עולה עם השנים, הן בשל מגמת השמנת היתר באוכלוסיה והן בשל עליה בגיל הילודה.

במרבית הנשים עם יתר לחץ דם, ההריון יגרום דווקא לירידה בערכי לחץ הדם, כפי שמתרחש באוכלוסיה הכללית. עם זאת, ב- 7%-20% מהנשים ההרות עם יתר לחץ דם, תהיה עליה בערכי לחץ הדם, עם התפתחות רעלת היריון. יתר לחץ דם כרוני מגביר סיכון לסיבוכי הריון, כולל רעלת היריון, פגיעה בגדילת העובר, לידות מוקדמות, היפרדות שליה ועוד.

מה יש לעשות טרם ההריון ובמהלכו?

טרם הכניסה להריון, יש לבצע מעקב אחר ערכי לחץ הדם וגורמי סיכון נוספים. מידע זה חשוב הן לשם הערכת הסיכון העתידי לסיבוכי היריון, והן למעקב אחר הופעת רעלת הריון. בזמן ההריון עצמו, באותן נשים בהן התגלה יתר לחץ דם, יש צורך במעקב רפואי תכוף לצורך ניטור ערכי לחץ הדם ומעקב אחר גדילת העובר.

הטיפול במהלך ההריון

ישנן תרופות לטיפול ביתר לחץ דם שאסורות לעובר, כגון תרופות ממשפחת מעכבי ה-ACE (שפירושו: Angiotensin Converting Enzyme, מעכב האנזים המהפך), הנחשבות טרטוגניות, ועל כן כל אשה עם יתר לחץ דם המתכננת הריון צריכה להתייעץ עם הרופא המטפל לגבי שינוי הטיפול התרופתי.
גם במהלך ההריון עצמו, יש צורך לעיתים בהפחתת מינוני התרופות להורדת לחץ דם, על מנת להמנע מירידה חדה מדי של לחץ הדם ומנזק לעובר. לא קיימת תמימות דעים לגבי ערכי לחץ הדם הרצויים בהריון, אולם ההמלצה היא לשמור על ערכים שבין 140-160 ממ"כ סיסטולי ו- 90-110 ממ"כ דיאסטולי. יש לזכור, כי ישנן תרופות רבות הנחשבות בטוחות בהריון, ועל כן אין להפסיק לחלוטין טיפול תרופתי ללא הנחיית הרופא המטפל.
נשים המטופלות בתרופות להורדת לחץ דם, יכולות במרבית המקרים להניק ללא צורך להפסיק את נטילת התרופה. אמנם מרבית התרופות מועברות דרך חלב האם אל התינוק, אולם מדובר בכמויות קטנות בלבד.

 

מבוסס על: E.W. Seely, J. Ecker. Chronic hypertension in pregnancy.N Engl J Med 2011; 365:439-446.

תפריט ניווט תחתון