תוכן עניינים

מאת: ד"ר עידן מיליצ'ר; סקסולוג ומטפל זוגי; המרפאה לטיפול מיני; ביה''ח "ליס" ליולדות

תשעת החודשים של טירוף החושים וטירוף ההורמונים חלפו. הלידה עברה בהצלחה, לאם ולרך הנולד שלום והאישה ובעלה - שהיו עד היום זוג, הופכים לשלישיה. מערכת היחסים משתנה ומקבלת צביון משפחתי. בעקבות ההריון והלידה עוברת האישה שינויים גופניים ופסיכולוגיים רבים, הגוף נחלש ומאבד מינרלים וויטמינים רבים, חלים שינויים הורמונאליים, שינויים במשקל ובמבנה הגוף. עייפות, שינויים במצב הרוח ולעיתים דכדוך עד כדי מצב של דיכאון לאחר לידה, מהווים חלק מהותי מהשינויים אותם חווה האישה. הגבר גם הוא עובר שינויים פסיכולוגיים וחברתיים, המעמידים בפניו אתגר אשר עמו הוא אמור להתמודד. תשומת הלב עוברת ממנו לתינוק, דבר שעלול לגרום לו להרגיש דחוי, ובנוסף - עכשיו, כשיש חבר נוסף במשפחה, מוטלת עליו אחריות לדאוג לרווחתם ולפרנסתם של הן של זוגתו ושל תינוקו.
בין כל הטרדות והשאלות הרבות בהם מתעסקים ההורים הטריים, עולות שאלות בנושא חזרה לקיום יחסי מין לאחר הלידה:


האם וכיצד לידת התינוק תשפיע על חיי המין?

ההריון ותהליך הלידה אינם קלים, וקיום יחסי מין לאחריהם גם הוא אינו מהווה "משחק ילדים". חשוב ששני בני הזוג יבינו שבמשך מספר חודשים עד שנה לאחר הלידה, יחסי המין (בדרך-כלל) לא יהיו כבימים עברו. חשוב להיות מודעים לכך, להיות מוכנים לשינויים, ובעיקר להיות סבלניים.

מתי אפשר לחזור לחיי מין מלאים לאחר הלידה?

באופן כללי, לאחר הפסקת דימום והפרשות הנמשכים מס´ שבועות לאחר הלידה, ניתן לחזור לקיים יחסי מין מלאים. רצוי שהדבר ייעשה רק לאחר בדיקת רופא, המומלצת לביצוע כ- 6 שבועות לאחר הלידה (תקופת "משכב לידה").
חשוב לציין, שנשים שיש להן תפרים בעקבות ניתוח קיסרי, עלולות להתקשות יותר בקיום יחסי מין מלאים.

האם אפשר לקיים יחסי מין ללא חדירה לאחר הלידה?

מותר ואפילו חשוב! ויפה שעה אחת קודם!
בדרך-כלל עקב עייפות, חוסר זמן, חוסר חשק ופחדים כאלו ואחרים, נמנעים בני הזוג מקיום יחסי מין מלאים בפרט, וממגע חושני בכלל. המגע החושני/מיני חשוב לשני בני הזוג, על מנת שלא ירגישו דחויים ובלתי מושכים. ליטוף, התעלסות ומגע באברי המין חשובים מאוד לקשר הזוגי והאינטימי החדש, שנוצר בין בני הזוג בעקבות הלידה.

האם יש משהו שיש להימנע ממנו לאחר הלידה?

כן! חשוב לדעת, ואין זו המצאה שוביניסטית, שיש להימנע מיחסי מין אוראליים של הגבר לאישה, משתי סיבות עיקריות: האחת, על מנת למנוע דלקת בנרתיק וברחם, והשנייה - קיים סיכון שהגבר ינשוף לנרתיק אוויר, העלול להגיע לכלי הדם ברחם ולגרום לתופעה קשה הנקראת air embolism. כל השאר - מותר ורצוי, וכל המרבה הרי זה משובח.

מה קורה לחשק ולתפקוד המיני של האישה לאחר הלידה?

רוב הנשים אינן חשות צורך ודחף מיני, במשך מספר לאחר הלידה. הסיבה העיקרית לכך היא תשישות. קיים גם מרכיב הורמונלי, ובמידה שהלידה הייתה קשה ומייגעת - תהיה הימנעות מיחסי מין מלאים עקב חשש מהריון נוסף. כמו כן, נשים רבות סובלות מיובש בנרתיק כתוצאה מירידה באסטרוגן ובהורמונים אחרים, תופעה העלולה להימשך עד שישה חודשים. הירידה במתח השרירים באזור הנרתיק, עלולה להקטין את התחושה בזמן יחסי מין, ולהביא לירידה בעוצמת האורגזמה. באופן כללי, רוב הנשים מתחילות לחוש תשוקה תוך מספר חודשים לאחר הלידה. במידה שהליבידו אינו חוזר לאחר חצי שנה ויותר, יש מקום לפנות לייעוץ מקצועי.

מה קורה לגבר לאחר הלידה?

הזמן, תשומת הלב וההשקעה של האם בתינוק, עלולים לתת לגבר תחושה שהוא דחוי. הרבה גברים עלולים להרגיש קנאה ברך הנולד, ותחושה שהם מוזנחים על ידי אותה אשה שעד לפני זמן לא רב ליבה היה נתון רק להם, ולא למישהו אחר. כמו כן, ישנם גברים שעלולים לחוש קושי להמשך לבת זוגם. גברים שהיו נוכחים בזמן הלידה וראו את מהלכה, עלולים להרגיש קושי בקרבה פיזית, ואף דחייה כלפי האשה. חלקם חוששים להכאיב לה ומקצתם מוותרים על המין בכלל… וחבל.

האם יש מה לעשות?

יש, ויש הרבה מה לעשות! התרחיש הלא רצוי, הוא כניסה למצב רגרסיבי בו מתחילות מריבות ילדותיות, קנאה, מאבקי כוחות ותקשורת עוינת שבה שני בני הזוג מתרחקים זה מזה, מתוך תפיסה שהתינוק מפריד ביניהם - דבר הפוגע בזוגיות בכלל, וביחסי המין בפרט. מאידך, המצב הרצוי הוא מערכת בוגרת הרואה בהריון ובלידה חוויה הבונה ומחברת בין בני הזוג, אשר להם יחסים של הבנה, קבלה וכבוד הדדי. על הזוג ליצור אווירה מתאימה בבית, ולפנות זמן ופנאי לאינטימיות רגשית בכלל, ולמין בפרט. סובלנות וחברות באמצעות תקשורת, והרבה אהבה, יביאו להצלחה ולמגעים נעימים.

ולסיום כמה טיפים:

  • עם החזרה לקיום יחסי מין לאחר הלידה, מומלץ שלא לבצע חדירות עמוקות, והתנוחה המומלצת היא תנוחת "כפיות".
  • יש מקום להשתמש במסכך על בסיס מים, על מנת להקל את החדירה.
  • אין חשש למגע בחזה של אישה מיניקה, וגם אין להיבהל מיציאת חלב תוך כדי מגע.
  • יש להתאים ולשנות את מועד קיום המגע, בהתאם לנוחות האישה.

יחידות ומרפאות

תפריט ניווט תחתון