תוכן עניינים

אם את בשלב מתקדם בהיריון (כלומר, עברת את השליש הראשון) ואת קמה בבוקר עייפה למרות שנת לילה טובה וכל היום את סוחבת עייפות שאין לך איך להסביר אותה, כדאי שתשאלי את בן הזוג אם הוא שמע אותך נוחרת או מפסיקה לנשום במהלך הלילה. הפרעות נשימה בשינה בהיריון הן תופעה שכיחה עם השלכות בריאותיות לך ולעובר. החדשות הטובות הן שיש לרפואה המודרנית מה להציע לך.  ד"ר רוזנצוויג אייל, אחראי המרפאה לטיפול בהפסקות נשימה בשינה ונחירות מסביר.

על נחרנות והפסקת נשימה בשינה במהלך ההריון

תופעה ידועה המלווה את השליש הראשון של ההיריון היא עייפות נוראית. עייפות כזו שלא משנה כמה תשני לא תצליחי להתגבר עליה. לרוב, עם סיום השליש הראשון העייפות הזו חולפת. אם עברת את השליש הראשון ואת עדיין חשה שאת קמה בבוקר עייפה וחסרת חיוניות, בלי קשר לכמות השעות שישנת בלילה, יש מקום לבדוק האם את סובלת מהפרעת נשימה בשינה.
נחרנות והפסקת נשימה בשינה מתקשרות אצלנו בתודעה דווקא לגברים, אבל במחקרים שנעשו בנושא נמצא שבתקופת ההיריון, עקב השינויים הגופניים, עלולה להתפתח הפרעת נשימה בשינה (או שהפרעה קיימת עלולה להחמיר) ויכולות להיות לכך השלכות על האם ועל העובר. הנתונים מלמדים שאם בתחילת ההיריון רק כ-4% מן הנשים מדווחות על נחרנות, בשבוע האחרון של ההיריון מדווחות על כך כבר כרבע מהנשים. 

מעבר לזה, אחת מכל 10 נשים המדווחות על נחירות משמעותיות תפתח יתר לחץ דם ותיכנס לקטגוריה של הריון בסיכון גבוה. בנוסף, השפעת הפרעת הנשימה אינה מוגבלת לאם בלבד. גם העובר עלול לסבול מהפרעות ומסיבוכים שונים. אצל מי שסובלת מהפרעת נשימה בשינה בשלבים האחרונים של ההיריון  עולה באופן משמעותי הסיכון להפרעה בגדילת העובר וללידה של תינוק במשקל קטן ביחס לגיל ההיריון  או לידה מוקדמת. גם הציון של מבחני  APGAR  (בדיקה הנעשית בתינוק מיד בתום הלידה, במטרה להעריך את מצבו הגופני)  נמצא נמוך בממוצע בלידות של נשים הסובלות מהפרעת נשימה בשינה. ברור אם כן שהפרעת נשימה בשינה מהווה גורם סיכון משמעותי הן לאם והן לעובר.

אם לא תשאלי - לא תדעי

כאמור, אם את כבר בשלבים מתקדמים של ההיריון ועדיין חשה שאת קמה בבוקר, גם אחרי שנת לילה טובה, מותשת ואולי אפילו עם כאבי ראש, כדאי לבדוק. השלב הראשון הוא לשאול את בן הזוג האם הוא שמע מצדך נחרות או שם לב שהפסקת לנשום לכמה שניות במהלך הלילה.
אם התשובה חיובית ובעיקר אם מדובר בנחירות משמעותיות או בהפסקות נשימה תכופות, יש לפנות לייעוץ רפואי. בחלק מהמקרים ההמלצה תהיה לישון לילה במעבדת שינה כדי לאפשר ניטור של המדדים שלך במהלך השינה. במידה ואכן נמצאה הפרעת נשימה בשינה יותאם לך טיפול. כמובן שהטיפול בנשים בהיריון הוא שמרני ומוגבל לתקופת ההיריון בלבד. אחרי הלידה נצטרך לעשות הערכה מחודשת ואם הפרעת הנשימה לא חלפה יחד עם ההיריון יותאם לך טיפול בהתאם להיקף הבעיה והוא יכול להיות שמרני (התקן פה חיצוני למשל) או התערבות קצת יותר רצינית כלומר, הליך כירורגי.

תפריט ניווט תחתון