תוכן עניינים

השינויים הפיזיים, המנטאליים והרגשיים בתקופת ההריון, מצריכים משני בני הזוג לתת את הדעת לשינוי בריקוד המיני ולחשיבות התקשורת הזוגית. חשוב שכל אחד יבדוק מה נוח, מה גורם הנאה ומה מכביד וגורם לאי נוחות. רגישות איברי המין אצל האישה משתנה, הגודש בשדיים ובאיבר המין והדגדגן, מצריכים את מתן הדעת ואת ההתייחסות המתאימה מצד בן הזוג.

בניגוד למה שחשבו פעם, ליחסי מין אין השפעות שליליות על הריון תקין. סקס טוב בזמן ההריון משפיע לטובה על אופי הקשר הזוגי הכל כך חשוב. המיתוסים והאמונות השונות שנקשרו לנושא קיום יחסי מין בהריון רבים, מגוונים ומעוררים סימני שאלה ואי ודאות בקרב זוגות רבים במהלך ההריון. עד לשנים האחרונות לא נבדקה בצורה מדעית מבוקרת מידת השפעת יחסי המין על העובר והאם לעתיד.
ההמלצות, אם לקיים יחסי מין בהריון אם לאו, ניתנו על סמך אינטואיציה בלבד, ובתחום רגיש זה אינטואיציה מבוססת יותר על השקפת עולם וחינוך מאשר על עובדות רפואיות. לדוגמה, תפישת עולם דתית (לאו דווקא יהודית) הרואה את תכלית המין כיצירת המשך לאנושות בלבד, תראה כמיותרים, ואולי אף כחטא, יחסי מין בזמן הריון, כשתכלית יחסי המין כבר בעצם תהליך התגשמותה. תרמה לזה לא מעט הגישה הנוצרית הרואה באימהות מושג של קדושה, אך במנותק לחלוטין ממין. על כל אלו מתוספת רמה מסוימת של אי ודאות האופפת כל הריון, ורצון עז ובלתי מתפשר לאפשר מהלך הריון ולידה תקינים ללא תקלות, ומכאן נוצרו מגוון דעות והמלצות בנושא טעון זה.

האם ניתן לקיים יחסי מין במהלך ההריון?

כל עוד מדובר בהריון שמהלכו תקין לחלוטין, אין כל מניעה לקיים יחסי מין, גם בתדירות גבוהה, במהלך כל ההריון.


באילו מצבים חל איסור לקיים יחסי מין בהריון?

  • צירים מוקדמים, קיצור צוואר הרחם או גורם סיכון אחר ללידה מוקדמת - יחסי המין לכשעצמם, כל שכן אורגזמה, מלווים בהתכווצויות הרחם, שהן למעשה סוג של צירים. התכווצויות אלו מגבירות את הלחץ על צוואר הרחם ועלולות לגרום ללידה מוקדמת אצל נשים שבסיכון. יתר על כן, בנוזל הזרע מצוי חומר (prostaglandins) שבבואו במגע עם הרחם משרה צירים והתכווצויות. יחד עם זאת יש לציין שבהריון תקין ואין האישה בסיכון ללידה מוקדמת הרי שבטרימסטר האחרון אישה יכולה לחוות את התכווצויות האורגזמה כצירים ואין אלו צירים הגורמים ללידה ולמרות שהם יכולים להיות כואבים.
  • דימום וגינלי - דימום וגינלי בהריון יכול לנבוע ממספר גורמים, חלקם מבשרים הפלה או היפרדות שליה, וחלקם חסרי משמעות קלינית ונובעים משינויים אנטומיים וגודש כלי דם באזור צוואר הרחם והנרתיק. כל דימום וגינלי דורש בדיקת רופא, ורק לאחר בדיקה ואבחנה ניתן בעצתו לקיים יחסי מין.
  • שליית פתח ושליה נמוכה - שליה הממוקמת קרוב לצוואר הרחם או מכסה אותו. שליות אלו עלולות לדמם ואף להיפרד כתוצאה מיחסי מין.
  • ירידת מים - כאשר הקרומים פוקעים ומי השפיר יורדים מהרחם דרך הצוואר לנרתיק עולה לאין שיעור הסיכון להתפתחות זיהום בחלל הרחם, ומצב זה מהווה איסור חמור לקיום יחסי מין.
  • הריונות מרובי עוברים - על אף העובדה שאין עבודה מדעית שהוכיחה שיחסי מין בהריונות מרובי עוברים גורמים ללידה מוקדמת, חלק מהרופאים ימליצו במידה מסוימת של צדק שמשום סיכון היתר ללידה מוקדמת בהריון.

מה קורה לחשק המיני בזמן ההריון?

חשק מיני מושפע מהרבה מאד גורמים ועל כן התגובה מאוד אישית ושונה מאישה לאישה. באופן עקרוני בעבודות רבות נמצא שהחשק המיני יורד אצל רב הנשים בהריון. אבל יש נשים שניתן לראות אצלן תנודות בחשק בהתאם לטרימסטר ההריון. ככלל ניתן לקבוע כי בשליש הראשון להריון, בשל שינויים הורמונלים, בחילות, הקאות ועייפות קיימת ירידה בחשק המיני. בשליש השני קיימת עלייה בחשק המיני ולקראת השליש השלישי, בשל עלייה במשקל, כאבי גב ולעיתים פגיעה בדימוי העצמי בשל שינויים במראה החיצוני חלה ירידה בשנית. 

האם יחסי מין גורמים להפלות מוקדמות? ללידות מוקדמות?

לא. ניתן לקיים יחסי מין בביטחון רב לאורך כל ההריון, כל עוד אין איסור רפואי.

האם העובר יכול להיפגע או להזדהם במהלך קיום יחסי מין?

לא. העובר מוגן על ידי שק מי השפיר ובצוואר הרחם מצוי ריר שלא מאפשר כניסת זרע לחלל הרחם. יחד עם זאת, יש להקפיד על שימוש בקונדום גם בזמן הריון במידה שבן הזוג בסיכון לנשאות מחלות מין ואיידס.

האם יש תנוחות אסורות?

לא. כל עוד יחסי המין אינם מלווים בכאב אין בעיה בכל תנוחה. שכיבה ממושכת על הגב בהריון מתקדם גורמת לרחם לחסום את כלי הדם הגדולים בבטן, מצב שיכול לגרום לחולשה, בחילות ואף עילפון. בסוף ההריון נשים רבות תעדפנה לקיים יחסי מין בתנוחות צדדיות או בתנוחות של ישיבה על הגבר תנוחות שבהן אין לחץ על הרחם.

האם ניתן לקיים מין אוראלי בהריון?

בהחלט כן. יש להימנע מנשיפת אוויר לנרתיק על ידי הגבר היות שפעילות מסוג זה תוארה כגורמת לתסחיפי אוויר קטלניים.

מתי ניתן לחזור לפעילות מינית לאחר הלידה?

לאחר לידה, רצוי לקיים יחסי מין רק לאחר בדיקת רופא, שנעשית בדרך כלל בין 3-6 שבועות לאחר הלידה. יצוין כי נשים שיש עם תפרים בעקבות ניתוח קיסרי, עלולות להתקשות יותר לקיים יחסי מין מלאים. בתקופה זו המכונה "משכב הלידה" מתכווץ הרחם למימדיו טרם ההריון, התפרים מחלימים וצוואר הרחם חוזר למצבו הסגור. מומלץ להמתין לבדיקת רופא/ה הראשונה לאחר הלידה לפני החזרה לפעילות מינית.

האם אפשר לקיים יחסי מין ללא חדירה לאחר הלידה?

מותר ואפילו חשוב! ויפה שעה אחת קודם!
בד"כ עקב עייפות, חוסר זמן, חוסר חשק ופחדים גורמים להימנעות מקיום יחסי מין מלאים בפרט וממגע חושני בכלל.
המגע החושני/מיני חשוב לשני בני הזוג על מנת שלא ירגישו דחויים ובלתי מושכים. ליטוף, התעלסות ומגע באברי המין חשובים מאוד לקשר הזוגי והאינטימי החדש שנוצר בין בני הזוג בעקבות הלידה.

האם יש משהו שיש להימנע ממנו לאחר הלידה?

כן! חשוב לדעת ואין זו המצאה שוביניסטית, שלאחר הלידה יש להימנע מיחסי מין אוראליים של הגבר לאישה משתי סיבות עיקריות: האחת, על מנת למנוע דלקת בנרתיק וברחם והשניה, קיים סיכון שהגבר ינשוף אוויר לנרתיק העלול להגיע לכלי הדם ברחם ולגרום לתופעה קשה הנקראת air embolism.
כל השאר מותר ורצוי וכל המרבה הרי זה משובח.

מה קורה לחשק ולתפקוד המיני של האישה לאחר הלידה?

רוב הנשים אינן חשות צורך ודחף מיני שבועות מספר לאחר הלידה. הסיבה העיקרית לכך היא תשישות. קיים גם מרכיב הורמונלי ובמידה שהלידה הייתה קשה ומייגעת תהיה הימנעות מיחסי מין מלאים עקב חשש מהריון נוסף.
כמו כן, נשים רבות סובלות מיובש בנרתיק כתוצאה מירידה באסטרוגן והורמונים אחרים, תופעה העלולה להימשך עד שישה חודשים. בנוסף, ירידה במתח השרירים באזור הנרתיק עלולה ליצור ירידה בתחושה בזמן יחסי מין וירידה בעוצמת האורגזמה.
באופן כללי, רוב הנשים מתחילות לחוש תשוקה תוך מספר חודשים לאחר הלידה. במידה שהליבידו אינו חוזר לאחר חצי שנה ויותר, יש מקום לפנות לייעוץ מקצועי.

מה קורה לגבר לאחר הלידה?

הזמן, תשומת הלב וההשקעה של האם בתינוק עלולים לתת לגבר תחושה שהוא דחוי. גברים רבים יכולים להרגיש קנאה ברך הנולד ומחשבה שהם מוזנחים ע"י האישה שעד לפני זמן לא רב הייתה איתם וכעת "ליבה נתון" למישהו אחר. כמו כן, ישנם גברים שעלולים לחוש קושי במשיכה שלהם לבת- זוגם. גברים שהיו בזמן הלידה וראו את תהליך הלידה עלולים להרגיש קושי בקרבה פיזית ודחייה לאישה. חלקם חוששים להכאיב לה ומקצתם מוותרים על המין בכלל… וחבל.


האם יש מה לעשות?

יש, ויש הרבה מה לעשות!!!!!!!
המצב הלא רצוי הוא כניסה למצב רגרסיבי בו מתחילות מריבות ילדותיות, קנאה, מאבקי כוחות ותקשורת עוינת שבה שני בני הזוג מתרחקים זה מזה מתוך תפיסה שהתינוק מפריד ביניהם, דבר הפוגע בזוגיות בכלל וביחסי המין בפרט.
מאידך המצב הרצוי הוא, מערכת בוגרת הרואה בהריון ובלידה חוויה הבונה ומחברת בין בני הזוג, זוג אשר יש לו יחסים של הבנה, קבלה וכבוד הדדי. בני הזוג צריכים ליצור אווירה מתאימה בבית ויפנה זמן ופנאי לאינטימיות רגשית בכלל ולמין בפרט. סובלנות וחברות באמצעות תקשורת והרבה אהבה יביאו להצלחה ולמגעים נעימים.

ולסיום כמה עצות:

  • בתחילת היחסים מומלץ שלא לבצע חדירות עמוקות והתנוחה המומלצת היא תנוחת "כפיות".
  • יש מקום להשתמש במסכך על בסיס מים על מנת להקל על החדירה.
  • אין חשש למגע בחזה של אישה מיניקה וגם אין להיבהל מיציאת חלב תוך כדי מגע.
  • יש להתאים ולשנות את זמן קיום המגע בהתאם לזמנים הנוחים לאישה.


אם אתם מעוניינים להתייעץ לגבי יחסי המין בהריון, המרפאה לטיפול מיני בבית החולים ליס ליולדות ונשים, הרחיבה את שעות הפעילות ופועלת פעמיים בשבוע גם אחר הצהריים.

יחידות ומרפאות

תפריט ניווט תחתון