תוכן עניינים

אסתר גרוניס ואפרת וורייט; יועצות הנקה IBCLC; עונות על שאלות נפוצות:


מתי להניק?

בדרך כלל תינוק בריא יונק לפחות 8-12 פעמים ביממה בשבועות הראשונים לחייו.
מאוד קשה לקבוע זמנים להנקה. חלב אם מאוד קל לעיכול וגופך מייצר אותו לפי ה"ביקוש" של תינוקך, ככל שתינוקך יינק יותר, כך גופך ייצר יותר חלב. לעומת זאת, ככל שהחלב נשאר יותר זמן בשדייך, כך עובר ה"מסר" למוחך להפסיק את הייצור. את צריכה "לרוקן" את שדייך לעתים קרובות ככל שניתן על ידי הנקה או שאיבה (חשוב לדעת שהשד לא מתרוקן לגמרי אף פעם).

 

איך אדע עם התינוק שלי רעב?

אם תלמדי להסתכל על תינוקך ולא על השעון, הוא יספק לך סימנים ברורים מתי הוא רעב. הסימן הראשון שהוא יראה יהיה חוסר נוחות – בזמן זה הוא יעשה קולות של מציצה, לאחר מכן יחפש אחר שדייך בעזרת פיו. אם עדיין לא קלטת את המסר, הוא יחל למצוץ אצבעות ואגרופים. לבסוף הוא יפרוץ בבכי. זכרי, בכי הוא סימן מאוחר לרעב. נסי להיות קרובה וקשובה לתינוקך על מנת שתוכלי לאתר את סימני הרעב מוקדם ככל האפשר.

 

כמה זמן צריך להיניק מכל צד?

אי אפשר להחליט עבור תינוקך כמה זמן הוא יכול לינוק. הדרך הטובה ביותר להבטיח שיקבל מספיק חלב היא לבדוק שהתינוק אוחז נכון והיטב את השד, כלומר: מכניס לפיו את מירב העטרת שמתחת לפטמה, כך שתוכלי להרגיש את הלשון שלו בזמן שהוא יונק. אם את מרגישה כאב סימן שהוא אינו אוחז נכון.
תני לתינוק לינוק מהצד הראשון כל זמן שהוא רוצה בכך. ההנקה תתחיל ביניקות מהירות ושטחיות ולאחר מכן ישתנה הקצב ליניקות עמוקות יותר המורכבות מיניקה – הפסקה – יניקה – הפסקה.
כשהתינוק עוזב את השד זה הזמן להחליף לו חיתול ולהציע לו את השד השני. לפעמים הוא יינק משניהם, ולפעמים רק משד אחד. תני לו להחליט. כדאי להתחיל בכל מקרה, כל הנקה בשד אחר, כיוון שתמיד הוא יינק יותר מהשד הראשון.

איך אדע שהתינוק שלי יונק מספיק?

אם את מניקה את תינוקך בתדירות ולאורך זמן בהתאם לקצב שהוא מכתיב, ובמידה ואת מקפידה על אחיזה נכונה שלו, תקבלי ממנו סימנים ברורים לכך:

    • הסימן החשוב ביותר הוא כמות החיתולים הרטובים. אם תינוק אוכל מספיק, אזי החל מיומו החמישי יהיו לו 5-6 חיתולים רטובים וכבדים ו- 3-5 יציאות צהובות במשך יממה. אם ישנם יותר חיתולים אין בעיה, אך אם ישנם פחות חיתולים כדאי ומומלץ לפנות לעזרה. במצב שכזה, היעזרי בשאיבה על מנת להאכיל את תינוקך עד שתפני לעזרה.
    • רוגע ושלווה של התינוק לאחר ההנקה.
    • תינוק שיונק מספיק חוזר למשקל לידתו עד לגיל 7-10 ימים, מכפיל את משקל הלידה עד לגיל 3-6 חודשים, ומלשלש את משקל הלידה עד גיל שנה.

איך מגבירים את כמות החלב?

אם תינוקך אוחז נכון בשד, לא צריכה להיות לך בעיה בכמות החלב. אם לא, דבר ראשון שיש לעשות זה לתקן את האחיזה. אחר כך, אם תניקי לעתים תכופות יותר, כמות החלב שגופך ייצר תגדל.

איזה סימנים צריכים להדליק לי נורה אדומה?

אם תינוקך בוכה רוב היום, ישן רוב היום או שאין לו מספיק חיתולים רטובים, את צריכה לחשוד שמשהו לא בסדר. במקרה כזה עליך לפנות לייעוץ אצל יועצת הנקה מוסמכת.

כמה עלי לשתות?

צריך לשתות לפי תחושת צמא. שתייה מרובה מידי עלולה להפחית את כמות החלב שלך. בכל מקרה, תחושי צמא בכל פעם שתניקי ובהחלט מומלץ לשתות כוס מים במקביל. אם אינך שותה מספיק צבע השתן שלך יהיה צהוב כהה.

 

האם עלי להקפיד על אכילה מסוימת בתקופת ההנקה?

את יכולה לאכול מה שאת רוצה. חשבי על כל התרבויות השונות הקיימות בעולם ובכל אחת מהן יש נשים מניקות. חלקן אוכלות רק אוכל חריף ומתובל, חלקן אוכלות רק ירקות ופירות וחלקן אוכלות מאכלים שמעולם לא שמענו עליהם. התינוק מתרגל למה שאת אוכלת עוד ברחם. החלב משתנה בהתאם למה שאנחנו אוכלות, כך שתינוקנו זוכה למגוון טעמים. אם משהו שאנחנו אוכלות לא ימצא חן בעיניהם, אנחנו כבר נדע.

 

האם ההנקה מרזה/שורפת קלוריות?

ההנקה מיד לאחר הלידה מעודדת ועוזרת בכיווץ הרחם והחזרה לגודלו המקורי במהרה. מחקרים הוכיחו כי ההנקה שורפת 500 קלוריות ליממה (בהנקה מלאה). כמובן שחשוב להקפיד על תזונה נכונה, בריאה ומאוזנת לכל אורך ההנקה כמו גם בהריון עצמו.

האם ההנקה כואבת?

הנקה אינה אמורה לכאוב. עם זאת בימים הראשונים שלאחר הלידה קיימת רגישות בפטמות (גם אצל נשים שבוחרות שלא להניק). הרגישות הזו מתבטאת בחוסר נעימות ברגעים הראשונים של היצמדות התינוק לשד. יש להדגיש שעוצמת הרגישות יורדת במשך ההנקה ושוכחת לחלוטין ימים אחדים לאחר הלידה.
חשוב להדגיש כי אם מופיעים פצעים על הפטמות או כל סימן יוצא דופן על השד יש לעבוד על הצמדות מדויקת ולהיעזר ביועצת הנקה בעת הצורך.


פתאום התינוק שלי רוצה לינוק כל שעה, האם זה אומר שאין לי מספיק חלב?

תינוקות גדלים בקצב מהיר מאוד בשבועות הראשונים לחייהם. הם עושים זאת על ידי יניקה בתדירות גבוהה למשך יום יומיים. תהליך זה קורה בדרך כלל בגיל שבועיים שלושה, שישה שבועות ו- 3 חודשים. אם תביני שמדובר בקפיצת גדילה, את בעצם צריכה לשמוח ולא לדאוג.


התינוק שלי רוצה לינוק לעתים תכופות בשעות אחה"צ. מה זה אומר?

יש האומרים שלתינוקות יש יותר גזים אחה"צ וכשהם יונקים, הם מרגישים טוב יותר. זה גם זמן טוב לשים אותם בנדנדה - שכיבה במיטה מגבירה את תחושת האי נוחות בבטן. דרך אגב, גם מבוגרים נוטים לאכול יותר בשעות אחה"צ והערב.

מה עלי לעשות במקרה של גודש?

ביום השלישי או הרביעי לאחר הלידה, השדיים שלך מתחילים לייצר כמות גדולה יותר של חלב. זה יכול לקרות גם מוקדם יותר אם תינוקך יונק לעתים תכופות. אם הוא יונק נכון זה לא יטריד אותך. הטיפול הטוב ביותר הוא לשים קומפרסים של קרח על השד לאחר כל הנקה – אפשר להשתמש בטיטול (שהרטבת מבעוד מועד) ששמת בפריזר, בשקית ירקות קפואה או בשקית עם קרח. קרח עוזר להפחתת הנפיחות. אל תשימי קומפרסים חמים או מים חמים, הם רק יגרמו להמשך הנפיחות ולזרימת החלב לאזורים הכואבים והנפוחים. אל תשאבי במטרה לרוקן את השד אחרי ההנקה, שכן השד לעולם לא ריק ושאיבה רק גורמת לגוף לייצר עוד חלב.

 

ומה לגבי עלי כרוב למניעת גודש?

אני ממליצה להשתמש בכרוב רק כאשר הגודש הוא רב מאוד והשד קשה כאבן ומאוד כואב, או במקרה שאת רוצה להפסיק להניק ולייבש את החלב. על פי רוב הנקה לעתים קרובות וקומפרסים קרים יעשו את העבודה.

כמה זמן אפשר לשמור חלב שאוב במקרר או בפריזר?

8 ימים בעומק המקרר ולא על הדלת.
עד 3 חודשים בעומק הפריזר ולא על הדלת. הקפידי לרשום את התאריך על שקית החלב.


כמה זמן החלב יכול להיות מחוץ למקרר?

אפשר לשמור חלב אם עד 10 שעות בטמפרטורות חדר של 19-22 מעלות צלזיוס, ועד 4 שעות בטמפרטורת חדר של 22-25 מעלות צלזיוס.


איך מחממים חלב שאוב?

אף פעם אל תחממי חלב במיקרוגל, הוא הורס את התאים הבריאים ומחמם לטמפרטורות מאוד גבוהות רק חלקים ממנו, כך שיכולות להיגרם כוויות בפה התינוק מבלי שתהיה לך שליטה על כך. מה שעליך לעשות בעצם זה לא לחמם אלא להוריד את הקור, כלומר, להגיע למצב בו החלב יהיה בטמפרטורת הגוף.


מהו הזמן הטוב ביותר לשאוב?

הכי טוב לשאוב בבוקר, לאחר ההנקה הראשונה. אם התינוק שלך יונק רק מצד אחד את יכולה לשאוב מהשד השני. בערב, החלב הוא יותר סמיך ומרוכז ולכן תצליחי לשאוב רק כמויות קטנות יותר.


התינוק שלי יונק בלילה. למה הוא לא ישן?

תינוקך ימשיך לינוק בלילה עד שמערכת העצבים המרכזית שלו תתפתח לדרגה שתאפשר לו לישון בביטחון לאורך זמן. אחת התיאוריות לכך שבקרב תינוקות שיונקים יש פחות מקרים של מוות בעריסה היא שהם לא ישנים לאורך כל הלילה בשלב כל כך מוקדם כמו תינוקות שניזונים מחלב מלאכותי. ההתעוררות עוזרת לתינוק לפתח הרגלי נשימה בריאים כשהוא קטן. כמו כן קיבולת הקיבה שלו קטנה מאוד ולכן הוא צריך כמויות קטנות של אוכל לעתים תכופות. בנוסף, התינוק אמור להכפיל את משקל גופו תוך 5-6 חודשים – אם את היית צריכה לעשות זאת גם את היית אוכלת יום ולילה.
אם תהפכי את ארוחות הלילה לקטע האכלתי בלבד, כלומר: לא תדליקי את האור, לא תשחקי איתו ואפילו לא תחליפי לו חיתול, הוא יבין שהוא רק צריך לאכול ולחזור לישון – מה שיקל עליך.


אני מעשנת, האם כדאי בכל זאת להניק?

למרות שהניקוטין עובר דרך החלב, עדיין מומלץ להניק. עדיף לדחות את הסיגריה לאחר ההנקה.
 

הנקה וחזרה לעבודה

התינוק שלי בן חצי שנה אני חייבת לחזור לעבודה בשעות 8-16 האם אני חייבת לשאוב?
בשביל לשמור על אספקת החלב גם כשאת בנפרד מהתינוק יש לעשות שימוש במשאבת חלב. התחילי לשאוב פעמיים במשמרת ובהדרגה תוכלי לרדת לשאיבה אחת בהתאם לארוחת במוצקים של התינוק.

חזרתי לעבודה לפני שבוע ומאז התינוק מתעורר כל הזמן בלילה. מה הסיבה לשינוי בהרגלים? אולי נגמר לי החלב? והוא רעב? אולי החלב שלי לא מספיק לו?
כשאם חוזרת לעבוד ייתכן והתינוק שלה ירצה להשלים שעות איתה ויבקש לינוק גם בלילה.
ההנקה היא לא רק אוכל. התינוק רוצה להרגיש אותך קרובה אליו. נסי למצוא מקורות תמיכה לשמירה על כוחותיך ועזרה במטלות הבית.

מהן הזכויות המגיעות לאם מניקה בחזרה לעבודה

כל אשה, עם כל ותק במקום העבודה, העובדת במשרה מלאה, זכאית להיעדר מעבודתה למשך שעה אחת, במשך 4 חודשים ביום חזרתה לעבודה. זאת ללא ניכוי מהשכרה. הטבה זו ניתנה כדי לאפשר לנשים מניקות לשאוב חלב, ולכן זכתה לכינוי "שעת הנקה" (אם כי גם נשים שבוחרות לא להניק זכאיות להטבה זו). אגב, ישנם מקומות עבודה (כמו שירות המדינה) בהם הורחבה זכות זו למשך שנה מיום הלידה.
כאמור, הזכות ל"שעת הנקה" חלה במשך 4 חודשים מתום חופשת הלידה ( עובדת עם ותק של שנה זכאית לשעת הנקה החל מתום 26 השבועות של חופשת לידה, ועובדת בעלת ותק קצר יותר זכאית לשעת הנקה החל מתום 14 השבועות של חופשת הלידה).
שימי לב, ארבעת החודשים, שבהם זכאית היולדת לשעת הנקה, נספרים החל מתום חופשת הלידה ולא מתום תקופת החופשה בפועל (במקרה בו בחרה היולדת להאריך את חופשת הלידה). כלומר, אם תקופת החופשה ארוכה יותר מארבעה חודשים, הרי שלאחר חזרתה לעבודה היא כבר לא תהיה זכאית כלל ל"שעת הנקה". עם זאת, עובדת שבחרה לקצר את חופשת הלידה. זכאית לשעת הנקה במשך ארבעה חודשים מרגע חזרתה לעבודה.

 

כמה עובדות על יונקים וחלב אם

  • תינוק לעולם לא יהיה אלרגי לחלב אמו (אם כי הוא יכול להיות אלרגי לשהו מסוים שהאם אוכלת, כמו למשל- חלב פרה).
  • חלב אם מכיל אנדורפינים, ולכן הוא מרגיע ומשכך כאבים טבעי.
  • תינוקות יונקים סובלים פחות מהשמנת יתר בגילאים מאוחרים יותר.
  • היניקה מעודדת התפתחות נכונה של הלסת, השיניים והפה, ומשפיעה על התפתחות תקינה של דיבור, ועל צמיחה ומבנה נכונים של הלסת והשיניים.
  • תינוק יונק מתרגל לטעמים שונים בפיו הודות לטעם המשתנה של חלב אמו, המושפע מהמזונות שהיא אוכלת.
  • בקרב אוכלוסיית אמהות בסיכון (שתינוקן עלול לסבול מהזנה ומהתעללות) נמצא שהנקה משפרת את הסיכויים להתקשרות בטוחה בין האם לתינוקה, ומפחיתה את הסיכון לפגיעה בילד.

ייעוץ הנקה אישי (מרפאת הנקה)

ההנקה היא הדרך הטבעית, הפיזיולוגית, להזנת תינוקות, וחלב אם הוא החלב המותאם באופן מיטבי לתינוקות. ההנקה מגינה על בריאות התינוק ומסייעת להתפתחות הגופנית, הרגשית והקוגניטיבית בצורה הטובה יותר. ביה"ח "ליס" ליולדות גאה בעובדת היותו מבתי החולים המובילים בכל הקשור לעידוד הנקה. אנו מכבדים את רצונותיהן ומשאלותיהן של אמהות הבוחרות להיניק את תינוקותיהן ומעניקים תמיכה וסיוע מקצועי בהתאם לצורך.

טבעית ככל שתהיה ההנקה, נשים רבות נתקלות בבעיות בבואן להיניק את ילדן - בעיות אשר רובן הגדול נובע מהעדר הכוונה וידע מספק בנושא. לצורך הדבר הוקמה מרפאת ההנקה בביה"ח "ליס", המיועדת לספק מידע, הדרכה וסיוע תמיכה אישית במגוון הנושאים הקשורים להנקה, החל מבעיות פיזיולוגיות כגון: גודש, פטמות שקועות, פטמות פצועות; דרך הנקת תאומים; וכלה בבעיות המתעוררות בשלבים מאוחרים יותר של ההנקה, כגון  שילוב של הנקה עם אוכל מוצק וגמילת התינוק לקראת חזרה לעבודה. המרפאה מיועדת לאמהות לפעוטות עד גיל שנה, אשר ילדו ב"ליס" או בכל בית חולים אחר.


קבוצת תמיכה בהנקה

תקופת ההנקה, במיוחד בתחילתה, מאופיינת פעמים רבות בעליות ומורדות. גם הנקה שמתחילה בקלות, עשויה לעורר בעתיד שאלות והתלבטויות. פעמים רבות עשויות להתעורר שאלות ועלול להיווצר בלבול שלא היה קיים בעבר, במיוחד בשל ריבוי אינפורמציה מהסביבה. מרבית הנשים המניקות מוצאות עצמן במצב זה בנקודת זמן כזו או אחרת, ומכאן חשיבותה של קבוצת תמיכה להנקה.
מטרת הקבוצה לתת מקום לשיתוף, מענה לשאלות ולתמוך בנשים המתמודדות עם מגוון בעיות שגרתיות הנוגעות להנקה. חשוב לציין, כי אין מדובר בייעוץ אישי העשוי להחליף פגישת ייעוץ אישית לבעיות מורכבות.

תפריט ניווט תחתון