תוכן עניינים

 לפני כ- 20 שנה ב-3.7.1997 העברנו את בית החולים ”הקריה” ופתחנו את  ביה”ח ”ליס” ליולדות במתחם המרכז הרפואי ת"א (איכילוב). בידיעות אחרונות שפורסם יום למחרת נכתב: "פרוייקט העברת בית החולים התנהל כמבצע צבאי: החל משעה שבע וחצי בבוקר החלה שיירת אמבולנסים ובה יולדות ותינוקות עושה את דרכה מבית החולים הישן לחדש. מבצע ההעברה ארך כשלוש שעות. הלידה האחרונה בבית החולים ה"קריה" התבצעה בשעה שמונה וחצי בבוקר. מיד אחריה ניתן האות למירוץ צמוד בין שתי יולדות, שהגיעו כבר לבית החולים החדש, על התואר המחייב "היולדת הראשונה של בית החולים ליס". 

הלידה הראשונה ב"ליס" התקיימה בשעה 14:57. שפרה טנר מספרת: "היינו שתי יולדות בחדר הלידה החדש של ליס. אני בלידה שניה ויולדת נוספת. סילבנה אזיקרי שילדה אותי גם בלידה של בתי הבכורה בקריה אמרה לי : 'אין מצב שאת לא תהיה היולדת הראשונה של ליס', וכך היה. שלוש דקות לפני שלוש נולד אור שלנו. למה אור? כי הוא נולד לאור הזרקורים. שעתיים אחרי הלידה הוא צולם לכל כלי התקשורת". מאז שנפתח בית החולים "ליס" נולדו למעלה מ-208,000 תינוקות.



בית החולים ליס ליולדות ונשים מציב סטנדרנט חדש בימים אלו נבנית קומה נוספת בליס, המרכז לאם ולילוד שיכלול 52 חדרי אשפוז אישיים כאשר בכל חדר מקלחת ושירותים צמודים, מיטת לינה נוספת למלווה ופינת טיפול בתינוק. תנאי אשפוז אלה מהווים סטנדרט חדש שלא מוכר בבתי החולים האחרים בארץ. בקומה השלישית של בית החולים יוקם מרכז ל"מחוברות הורית". במרכז זה יבנו חדרים אישיים ליולדות במחוברות הורית ("אפס הפרדה"), כאשר בית החולים יאמץ במרכז זה את עקרונות ה-Baby Friendly Hospital לעידוד המודעות להנקה עוד במהלך ההריון, בחדר לידה ובאשפוז בדגש על מחוברות הורית והנקה.  

העבודה בחדר לידה  עברה תהפוכות רבות במהלך השנים: לפני שהוקם ביה"ח ליס עם חדרי לידה אישיים בהם מקלחת ושירותים צמודים, הלידות היו מתבצעות באולמות גדולים כשווילונות מפרידים בין היולדות. חדרי הלידה האישיים אפשרו נוכחות מלווה בלידה שהפכה את הלידה לחוויה זוגית ואינטימית והתנהלה בהתאם לרצונה של כל יולדת. במהלך השנים אפשרנו גם כניסה של 3 מלווים וכיום אין הגבלה למספר המלווים בחדר הלידה ומספר המלווים נתון להחלטתה של היולדת. גם בחדר ניתוח קבענו כבר לפני עשור סטנדרט של נוכחות מלווה אחד בתאום עם הרופא. 

השהיה המשותפת עם התינוק לאחר הלידה גם היא עברה שינוי במהלך השנים, מהפרדה מלאה, עברנו לביות גמיש וכיום נשים רבות בוחרות במחוברות הורית ("אפס הפרדה"). "זה שינוי ענק בתפיסת העולם" מסביר פרופ' יריב יוגב, מנהל ביה"ח ליס ליולדות ונשים "הכוונה היא שאנו שומרים על חיבור של האם והתינוק או המלווה שלה מרגע הלידה ועד השחרור הביתה.  התינוק והאם עוברים יחד מחדר הלידה למחלקת היולדות, בדיקת רופא הילדים וכל הטיפול בתינוק כולל רחצה נתונים להחלטתה של היולדת או למלווה שלה.  גם בחדר ניתוח אנו מאפשרים מסלול דומה בניתוח קיסרי  כולל הנקה כבר בהתאוששות". 
לידה בדרך שלך בשנים האחרונות מתרחשות ב"ליס" כ- 12 אלף לידות בשנה. לדברי פרופ' אריאל מני, מנהל מחלקת חדרי לידה: "שעור הניתוחים הקיסרים עומד על כ- 20% חרף העובדה שבית החולים הוא המוביל בארץ בשיעור הלידות הראשונות ויולדות בו מספר לא מבוטל של נשים עם הריונות בסיכון. המדיניות בבית החולים ליס ליולדות ונשים היא להמעיט בפעולות פולשניות בלידה, לפיכך לא מבוצעות מדידות לחץ תוך רחמי פולשני במהלך הלידה ורק לעיתים נדירות מאוד- אלקטרודה לקרקפת העובר". 
 
ב"ליס" הצוות מעודד לידות טבעיות ללא התערבות והראייה לכך שהסוויטה הראשונה בארץ "ללידה באווירה ביתית", נפתחה בליס בשנת 2002 והיוותה גם היא סטנדרט חדש בארץ. במהלך השנים הפכה הסויטה  למרכז ללידה טבעית בו מתקיימות לידות ללא התערבות רפואית בהתאם לרצונה של היולדת. המרכז ללידה טבעית מעוצב באווירה ביתית מאובזר באמבטיה רחבה, כדור פיזיו לטלטולי אגן, כריות לשינויי תנוחה בזמן הצירים והלידה, טיפול בשמנים, כסא פרסה ללדת עליו, חבל המשתלשל מהתקרה ומיטה מתכווננת.  יהודית שי, אחראית המרכז ללידה טבעית מציינת כי: "יולדת המעוניינת ללדת לידה טבעית צריכה להבין שמדובר בלידה ללא התערבות רפואית וללא נטילת משככי כאבים, תוך היענות של האישה לאינסטינקטים הטבעיים של גופה. במהלך לידה טבעית היולדת שותפה פעילה לתנועתיות בלידה, המאפשרת לה שליטה בתהליך הלידה ולתינוק - כניסה והתברגות נכונה בתעלת הלידה". 

הניתוחים הקיסריים עברו גם הם שינוי בשנים האחרונות, כאשר השינוי המהותי הינו האפשרות לכניסת מלווה בחדר ניתוח ובשנה האחרונה התחלנו גם לאפשר  ניתוחים קיסריים ידידותיים  לחיזוק החיבור בין האם והתינוק. פרופ' מני מסביר " אנחנו מעודדים יולדות בניתוח קיסרי מתוכנן מראש (אלקטיבי)  לבצע "עור לעור" עם תינוקן במהלך הניתוח, על מנת לאפשר לאם להרגיש את התינוק לאחר הלידה גם בניתוח קיסרי ממש כמו בלידה רגילה". נשים שמבקשות יכולות לשהות עור לעור עם התינוק גם בהתאוששות אחרי הלידה ולהניק את  התינוק, כמו בחדר לידה. מיילדת ייעודית לכך תסייע להן עם ההנקה. גם במחלקות היולדות של בית החולים אנו מאפשרים יועצות הנקה המסייעות לאם לבסס את החיבור לתינוק ולהרגיש בטוחות בהנקה.
אז מה נאחל לנו ולכן בעשור הבא? שנמשיך להציב את הסטנדרט הגבוה ביותר בישראל לחווית לידה בלתי נשכחת, ולהיות איתכן ברגעים המכוננים ביותר בחייכם. 

מחכים לכם כאן  עם חיבוק של בריאות ואהבה.

תפריט ניווט תחתון