תפריט עמוד

תוכן עניינים

אינדקס המצבים הרפואיים

סרטן העריה, גידול נדיר בנשים, הוא מחלה בה תאים ממאירים (סרטניים) מתפתחים בעריה. העריה הינה קפלי העור סביב חלקו החיצוני של הנרתיק. הנרתיק הינו המעבר בין הרחם (האבר החלול בו מתפתח העובר) לבין החוץ. הוא נקרא גם תעלת הלידה.

רוב הנשים המפתחות סרטן העריה הן מעל גיל 50. עם זאת, הופכת המחלה לשכיחה יותר גם בנשים מתחת לגיל 40. נשים המתלוננות על גרד מתמיד ושינויים בצבע ומראה העריה הן בסיכון מוגבר להופעת סרטן. יש לפנות לרופא המטפל אם מופיע דימום או הפרשה שאינם קשורים לווסת, גרד או צריבה באזור העריה, או אם עור העריה משנה צבעו ללבן ומקבל מרקם מחוספס.

אם קיימים תסמינים כאלו, יבצע הרופא המטפל בדיקות מסויימות. בדרך כלל תתחיל הבדיקה בהסתכלות על אזור העריה, ומישוש לראות אם קיימים גושים חשודים. בהמשך הוא עשוי לקחת פיסת רקמה מהעריה (ביופסיה) על מנת לבדוק אותה תחת מיקרוסקופ. בדיקה זו מבוצעת פעמים רבות תחת אלחוש מקומי, במרפאה.

סיכויי ההחלמה (הפרוגנוזה) ובחירת הטיפול, תלויים בשלב בו מתגלה הגידול (האם הוא מוגבל לעריה או האם התפשט לאזורים אחרים), ובמצבה הכללי של החולה.

אפשרויות הטיפול

קיימים שלושה סוגי טיפולים:

  1. ניתוחי: כריתת הגידול בניתוח 
  2. קרינתי: שימוש בקרינת רנטגן במינון גבוה על מנת להרוג תאים ממאירים 
  3. כימי: שימוש בתרופות על מנת להרוג תאי גידול.

הגישה הניתוחית היא השכיחה ביותר לטיפול בסרטן העריה. הגידול יסולק באחת השיטות הבאות:

  • ניתוח לייזר – שימוש בקרן אור צרה לסילוק תאי גידול 
  • כריתה מקומית נרחבת – סילוק הגידול והרקמה הבריאה סביבו 
  • כריתה רדיקאלית – סילוק הגידול וחלקים נרחבים מהרקמה הבריאה סביבו. לעיתים מסולקות גם בלוטות לימפה. 
  • כריתת עור העריה – כריתת עור העריה המעורב בגידול בלבד 
  • כריתת עריה חלקית – כריתת חלק מהעריה 
  • כריתת עריה פשוטה – כריתת את העריה כולה ללא בלוטות לימפה 
  • כריתת עריה רדיקאלית – כריתת העריה כולה ובלוטות הלימפה סביבה 
  • אם הגידול התפשט מעבר לגבולות העריה והאברים הגניקולוגיים האחרים, צריך לעיתים לכרות את חלקו התחתון של המעי הגס או של שלפוחית השתן יחד עם העריה, הנרתיק, צוואר הרחם והרחם (ניתוח הנקרא אקסאנטרציה אגנית). 
  • לעיתים יש צורך בהשתלת עור מאזור אחר בגוף ובכירורגיה פלסטית, על מנת לצור עריה או נרתיק חדשים לאחר הניתוחים הללו.

טיפול קרינתי משתמש בקרני רנטגן בעוצמה גבוהה על מנת להרוג תאים סרטניים ולצמק גידולים. הקרינה יכולה להיות חיצונית, ממכשיר חיצוני, או פנימית, כאשר חומרים המכילים קרינה מוחדרים באמצעות צינורות פלסטיק לאזור בו מצויים תאי הגידול. טיפול קרינתי עשוי לשמש לבדו או בנוסף לטיפול הניתוחי.

 

טיפול כימי (כימותיראפיה) מתבסס על תרופות המשמשות להרס תאי גידול. התרופות ניתנות דרך הפה או דרך הווריד או השריר (בעירוי או בזריקה). כימותיראפיה קרויה טיפול סיסטמי (מערכתי) משום שהתרופה נכנסת לזרם הדם, עוברת דרך הגוף כולו וכך יכולה להרוג תאי גידול בכל המערכות.

יחידות ומרפאות

תפריט ניווט תחתון