תפריט עמוד

תוכן עניינים

אינדקס המצבים הרפואיים

ציסטות שחלתיות הן תופעה שכיחה בכל הגילאים. מדובר בחללים המתמלאים בנוזל וממוקמים בתוך השחלה. רובם נובעים מהפעילות ההורמונאלית של השחלה. חלק מהציסטות הן פיזיולוגיות (כלומר: תהליך טבעי) לדוגמה: זקיקים (ביציות), מצבים לאחר ביוץ וכו'. לעיתים הציסטות נובעות מתהליך של גדילת רקמה לא טבעית בשחלה.

מה הסימנים של ציסטה בשחלה?

פעמים רבות הציסטה תתגלה באופן אקראי בזמן בדיקה גינקולוגית שגרתית. בחלק מהמקרים הפנייה לגינקולוג תיעשה בעקבות סימפטומים של אי סדירות במחזור, כאבי בטן או תפיחות הבטן שנגרמו בגלל נוכחות הציסטה.

האם זה מסוכן?

ברוב המקרים אין כל סיכון. ציסטות פיזיולוגיות מופיעות ונעלמות לעיתים קרובות ללא כל סימפטומים או עם סימפטומים קלים בלבד. לעיתים, ציסטה בשחלה יכולה לגרום לתסביב של השחלה על הגבעול שלה ולהפסקה באספקת הדם לשחלה. מצב זה מלווה לרוב בכאבי בטן עזים המובילים את האישה לייעוץ רפואי. ללא טפול, עלול להיגרם נזק לשחלה. ציסטות שאינן פיזיולוגיות יכולות באופן נדיר ביותר להיות ממקור גידולי ממאיר. לשמחתנו, התופעה נדירה ומופיעה לרוב בגיל מבוגר (גילאי 60-70 בדרך כלל).

כיצד מאבחנים?

האבחנה נעשית ע"י שילוב של בדיקה גופנית ובדיקת אולטרה סאונד.

מה הטיפול?

כאשר מאובחנת ציסטה בשחלה, הרופא יציין האם מדובר בציסטה פיזיולוגית או אחרת. במידה ומדובר בציסטה פיזיולוגית (השכיחה), רוב הסיכויים שתישלחי למעקב בלבד שיכלול בדיקה חוזרת לאחר המחזור הקרוב או בעוד 2-3 מחזורים. לעיתים הרופא יבחר לתת לך טפול קצר מועד בגלולות. אם הציסטה לא פיזיולוגית, ייתכן שתופני לביצוע הסרה של הציסטה בניתוח. הניתוח יכול להיעשות בגישה לפרוסקופית (החדרת צינור דרך הטבור) או בגישה ניתוחית פתוחה, הכל בהתאם להחלטת הצוות המטפל.

האם הציסטה תחזור?

מאחר שרוב הציסטות הן פיזיולוגיות ונובעות מהפעילות ההורמונאלית של השחלות, הרי שפעילות זו ממשיכה כל תקופת הפריון ומכאן שציסטות יכולות להתפתח שוב. הסיכויים להופעה חוזרת של ציסטות פיזיולוגיות  הם סביב 50%.
לציסטות לא פיזיולוגיות, יש פחות סיכוי לחזרה, אך יש מספר סוגים שיש להם יותר נטייה להיות דו צדדיות או להופיע שוב. לרוב, הסיכוי לחזרה הוא נמוך מאד, אך בסוגים מסוימים הסיכוי לחזרה מגיע ל- 10%-15%.

תפריט ניווט תחתון