תוכן עניינים

אינדקס המצבים הרפואיים

ד''ר גליה גריסרו-סואן; מנהלת השירות למחלות זיהומיות בילדים

עונת החורף מלווה גם בנגיפים ומחלות אשר מצליחים לשבש את השגרה ואת השמחה. נרחיב את הדיבור על שלושה נגיפים הנפוצים בחורף, שניים מהם ניתן למנוע על ידי חיסון, לשלישי יש חיסון מיוחד שניתן רק לאוכלוסיות בסיכון. אז מהם הנגיפים הנפוצים?

נגיף הרוטה (Rotavirus)

נגיף הרוטה הוא הגורם השכיח לדלקת מעי חדה בקרב תינוקות וילדים עד גיל 5 שנים, הן במדינות המתפתחות והן במדינות המפותחות. הנגיף אחראי מדי שנה לכ – 111 מיליון מקרים של דלקת מעי קלה, לכ – 25 מיליון פניות לרופאים בקהילה, לכ-2 מיליון אשפוזים ולכ- 600,000 מקרי מוות. עד גיל 5 שנים רב הילדים ברחבי העולם נחשפים לנגיף.

מתי? אחד מכל 5 ילדים יגיע לטיפול במרפאה ראשונית, למחלה הנגרמת על ידי נגיף הרוטה דפוס התפרצות עונתי ועיקר התחלואה בישראל היא בין החודשים אוקטובר – דצמבר. במחקר רב מרכזי שבוצע בארץ, נמצא כי שיא האשפוזים עקב רוטה וירוס הוא בחודשים נובמבר ודצמבר בהם 34% מכלל האשפוזים עקב דלקת מעיים חריפה נבעו מהנגיף. מירב האשפוזים היו בילדים עד גיל שנתיים ומשך האשפוז הממוצע היה 3.9 ימים.

בשנים האחרונות נרשמו בעולם שני חיסונים למניעת הזיהום, לאחר שיעילותם הוכחה בפרט נגד זיהומי רוטה חמורים ואשפוזים הנובעים מזיהום זה. החיסון שנכנס לשיגרת החיסונים בארץ הוא ה ®RotaTeq חיסון חי המכיל 5 זנים "מהונדסים גנטית" אשר מבטאים חלבונים התואמים ל-5 מהזנים השכיחים בבני האדם.

כיצד ניתן? החיסון ניתן בטפטוף דרך הפה ב-3 מנות בהפרש של 4-10 שבועות בין מנה למנה בגילאים 2, 4 ו-6 חודשים יש להתחיל לחסן עד גיל 15 שבועות ולסיים עד גיל 8 חודשים. החיסון אושר לשימוש ע"י ה-FDA בארה"ב בפברואר 2006 ונכלל בתוכנית החיסונים הלאומית בארה"ב החל מ- 1.1.2007. החיסון אושר לשימוש בישראל ונכנס לתוכנית החיסונים בארץ ב-11.2010.

נגיף השפעת

נגיף השפעת (אינפלואנזה) גורם למחלה חריפה שמתבטאת בחום לעיתים צמרמורת, כאבי ראש, כאבי שרירים, כאבי גרון ושיעול, בהמשך תיתכן גם נזלת. בדר"כ מחלימים מהמחלה תוך 3-7 ימים אך יתכנו סיבוכים שלה גם באנשים וילדים ללא מחלות רקע. המחלה נפוצה בעונת החורף וההדבקה מתבצעת מאדם לאדם באמצעות הפרשות של מערכת הנשימה. החיסון נגד שפעת ניתן ע"י תרכיבים מומתים שונים הניתנים בזריקה וכן על-ידי תרכיב חי-מוחלש אחד הניתן כתרסיס לאף. הרכב החיסון מתעדכן מדי שנה על-פי המלצות ארגון הבריאות העולמי, וכל היצרנים מיצרים חיסונים הכוללים את זני השפעת שנבחרו. 

למי ניתן? השנה (2012) המליצה ועדת ההגוי למחלות זיהומיות וחיסונים של משרד הבריאות להציע חיסוני שפעת לכלל האוכלוסייה, מגיל 6 חודשים ומעלה (תרכיב חי-מוחלש נגד שפעת עונתית – FluMist ניתן לתת לילדים ומבוגרים ללא מחלת רקע בגילאי 2-4 שנים). יחד עם זאת, היות שקופות החולים נערכו לכמות חיסונים בהתאם לדרישות של שנים קודמות, מומלץ להמשיך ולהציע חיסונים בראש ובראשונה לקבוצות המטרה המסורתיות שהוגדרו בעבר, אך לאפשר, בהתאם למצב המלאים, חיסון לכל המעוניין. לקראת השנה הבאה יתקיים דיון על היערכות להגדלת היקף האוכלוסייה המתחסנת במטרה להגיע ל"חיסון שפעת לכל". התרכיב המומת מומלץ לכל האוכלוסייה כולה מגיל 6 חודשים ומעל ובעיקר לחולים הנמצאים בסיכון גבוה לפתח סיבוכים של המחלה.  

מתי? על קופות החולים להתחיל במבצע החיסון מאוקטובר 2012 ואילך. מאחר ותרכיב השפעת מכיל נגיפים מומתים, הוא אינו יכול לגרום לשפעת. הופעת זיהום נשימתי סמוך לקבלת החיסון פירושו שהתרכיב ניתן בתקופת הדגירה של השפעת, או שהמחלה נגרמה עי נגיף אחר.

Respiratory syncytial virus - RSV

הנגיף גורם למחלה נשימתית חריפה בכל קבוצות הגילאים והוא אחד הנגיפים הנפוצים ביותר שגורמים למחלה בילדות המוקדמת. רוב התינוקות נדבקים בו בפעם הראשונה במהלך השנה הראשונה לחייהם. התסמינים: זיהום במערכת הנשימה העליונה או תסמינים של זיהום במערכת הנשימה התחתונה (דלקת ריאות, ברונכיאוליטיס) בעיקר בזיהום הראשון עם הנגיף. 1-3% מהתינוקות עם תסמינים של זיהום במערכת הנשימה התחתונה עקב הנגיף יגיעו לאשפוז כאשר הסיכון למחלה קשה ולאשפוז עולה אם מדובר בילדים עם מומי לב כחלוניים, מחלות ריאה כרוניות (בעיקר עקב פגות) וילדים עם פגמים במערכת החיסון. ההדבקה היא מאדם לאדם באמצעות הפרשות מזוהמות של מערכת הנשימה הוירוס יכול להשאר על משטחים וידיים מספר שעות ולכן נחשב מדבק מאוד.

כיצד ניתן? קיימים שני תכשירים המיועדים לחיסון סביל נגד זיהום שנגרם ע"י RSV

למי? בישראל, התכשיר מומלץ לשימוש בעונת פעילות היתר של ה-RSV, כלומר מ-1 בנובמבר עד ה-31 במרץ אחת לחודש, לאוכלוסיות בסיכון גבוה: פגים, תינוקות עם מחלת ראה כרונית או מומי לב מולדים מסוימים. הצורך במתן התכשיר ייקבע ע"י רופא מומחה: רופא ריאות, רופא קרדיולוג או מומחה אחר שמטפל בילד אך בהתאם להתוויות. התכשיר מיועד למניעת המחלה ואינו מיועד לטיפול בה. לכל הילדים הזכאים לטיפול מונע, יש להמשיך ולתת את התכשיר עד תום עונת פעילות היתר של ה-RSV.

יחידות ומרפאות

תפריט ניווט תחתון