תוכן עניינים

מתי יש לקנות לילד את נעליו הראשונות? האם יש משמעות למושגים כמו "רפידה אורתופדית" כשמדובר בנעלי ילדים ואיך בוחרים נעליים טובות ויפות? 10 תשובות לשאלות מטרידות


עמידה של התינוק על שתי רגליו באופן עצמאי מריצה אותנו בדרך כלל לחנות הנעליים. ואז מתחילה הבעיה: ההיצע גדול, המחירים בשמיים והמוכר מבלבל אותנו עם מושגים כמו "בולמי זעזועים", "רפידה אנטומית" ועוד מילים שנשמעות מאוד רפואיות ומלומדות - ומי אנחנו שנתווכח עם ה"אוטוריטה" לנעליים שעומדת מולנו?
השאלות והתשובות שלהלן ינסו לעשות סדר בבלאגן:

  • מתי יש לקנות נעליים ראשונות לילד? אם היה אפשר ליצור לילד סביבה מוגנת מזכוכיות, מרצפה חמה, ממסמרים ומשאר סכנות שאורבות בדריכה על חול או על רצפה, הכי טוב היה להניח לרגל של הילד לייצב את עצמה בכוחות עצמה בלי להכניס אותה לנעליים. כיוון שאין אפשרות לעשות זאת, יש לקנות נעליים לילד שכבר הולך גם מחוץ לבית, ולא מייד עם הצעד הראשון. רק במקרים של איחור התפתחותי, עקב גמישות יתר של כף הרגל, ניתן להמליץ על נעל לילד כדי לעזור לו לייצב קצת את כף הרגל.
  • איך יודעים כיצד לבחור נעל טובה לילד? אין לבחור בנעל נוקשה משום שהיא מקבעת את כף הרגל ולא מאפשרת לה להתפתח. ככלל, אין דבר כזה שנעל 'תחזיק' את הרגל, למעט במקרים של ילד שסובל מבעיה כלשהי. יש להעמיד את הנעל כנגד כף הרגל של הילד. אם הרגל 'נשפכת' מצידי הסוליה של הנעל, זה סימן שהיא צרה מדי וכפי הנראה גם לא תהיה נוחה לו. באשר לאורך הנעל, צריך להשאיר מרחק של כאצבע מקצה הרגל לקדמת הנעל. לילדים יש קצב גדילה מהיר מאוד של הרגל, והיא גדלה בערך בחצי מספר מדי שלושה חודשים, פרט שכדאי לזכור כשמגיעים לנושא המחיר. 
  • האם לבחור בנעל גבוהה או בנעל רגילה? יש ילדים שנוהגים לקפל את הרגל בתוך הנעל ולהוציא אותה החוצה מהנעל. נעל גבוהה לא מאפשרת להם לעשות זאת. 
  • האם כדאי לקנות נעל עם שרוכים או עם פס נצמד? שרוכים נחשבים חיוניים משום שהם מאפשרים להתאים את הנעל לרגל, בעיקר ברוחב כך שהיא לא תלחץ. מצד שני, בשנה-שנתיים הראשונות לחייהם הילדים אינם יכולים להסתדר בכוחות עצמם עם השרוכים, והם תלויים במבוגר שישרוך ויתיר להם את השרוכים, מה שלרוב מקומם אותם. וולקרו, אותו פס נצמד המקובל בשימוש גם בנעליים הוא פתרון טוב לילדים, עד שהם לומדים לשרוך ולהתיר שרוכים.
  • באיזה חומר יש לבחור לנעל - עור או בד? ממש לא משנה, מה שנראה לכם שהוא נוח לילד, העיקר שיהיה קל משקל. נעל כבדה עלולה להכביד על הילד. 
  • האם מושגים כמו נעל אורתופדית או רפידה אנטומית מעידים על איכות הנעל? רפידה אורתופדית, כריות אוויר, בולמי זעזועים ושאר המצאות הם פרטים שחשובים רק למבוגרים. אצל ילדים כל השיקולים האלה לא רלוונטיים. הדבר היחיד שיש לתת עליו את הדעת הוא שהנעל לא תציק לילד ושצורתה לא תהיה שונה מצורת כף רגלו. לרוב הילדים כף רגל ישרה וקצת שטוחה ורוב הנעליים מתאימות להם. נעל אורתופדית מיועדת רק לילד עם עיוות בכף הרגל. נעל כזאת מותאמת לרגל הילד באופן מיוחד ואישי, ואינה נקנית כך סתם בחנות נעליים. כך גם לגבי רפידה אנטומית, שבה הכוונה היא לשינוי במבנה כף הרגל, כמו הגבהה של חלק ממנה. גם כאן מדובר על נעל שקונים במקום שמתמחה בחנויות כאלה ולא בחנויות הנעליים, ורק לאחר שרופא איבחן את הצורך הזה.
  • ובכל זאת, איך הורה יידע איזו נעל לקנות, שתהיה גם יפה וגם טובה? נעל טובה היא נעל יפה, כזאת שמוצאת חן בעיני מי שקונה אותה ונראית נוחה. צריך להרגיש את העור, שיהיה רך. להכניס את היד אל תוך הנעל ולבדוק שעל המדרס הפנימי אין בליטות ושההדבקה טובה.
  • איך יודעים מתי יש להחליף את הנעל? אם הילד מתלונן על עייפות, או אם פתאום נראים סימנים אדומים על אצבעות הרגליים, זה סימן שיש עליהן לחץ וכדאי להחליף נעל. בדרך כלל מדובר על תקופה של כחצי שנה, אם כי אין חוקיות בתחום זה. 
  • היום מאוד אופנתי לעצב לילדים פריטי לבוש של מבוגרים בהקטנה. האם כדאי ללכת בעקבות צו האופנה ולקנות לילד נעליים עם עקב קטן או קבקבים? עקבים הם דבר שלא כדאי להתרגל אליו, כי בסופו של דבר הם גורמים נזקים לכף הרגל. לגבי קבקבים, אין מניעה לקנות אותם לקטנים, אבל כאן יש להתחשב באופיו של הילד. ילדים בעלי נטייה מוגברת להשתוללות או ילדים שובבים במיוחד, יטו ליפול עם קבקבים.
  • האם יש חשיבות לשמו של היצרן כמעיד על איכות? שמו של היצרן לא בהכרח מבטיח משהו טוב, משום שלא קיים תקן בארץ או בעולם לנעלי ילדים. למעשה גם איכות מקסימלית לא יכולה להבטיח שהנעל לא תלחץ לילד על הרגל. יצרן מכובד מבטיח אולי את העובדה שהנעל לא תתפרק מהר, אבל כאשר ממילא קונים נעל פעם בכמה חודשים גם העובדה הזאת כבר לא כל כך מהותית. לכן אין כל מניעה לבחור בנעליים זולות וטובות.
  • עצה כללית - בקרו עם הילד בחנות, מדדו לו את הנעל ותנו לו קצת להרגיש אותה. אם הוא מתנגד ורוצה להעיף אותה מהרגל, אל תתעקשו אתו. סמכו גם על שיקול דעתו של ילדכם.

תפריט ניווט תחתון