תזונה צמחונית משפיעה לטובה על ריכוז השומנים בדם
דיסליפידמיה (בעיה במטבוליזם של השומנים בדם) הינה גורם סיכון משמעותי ביותר ללקות במחלות לב וכלי דם, כלי דם היקפיים ושבץ.
כיום, ממליצים על דיאטה כצעד ראשון כטיפול באנשים עם ריכוז מוגבר של כולסטרול בדם.
ניסויים רחבים מצביעים על סיכון נמוך יותר למוות כתוצאה ממחלות לב איסכמיות (הקשורות לזרימת הדם בגוף), באוכלוסיות שניזונות מתזונה שמבוססת על צמחים, בעיקר בקרב אנשים צמחוניים וטבעוניים.
לפיכך, סקרו החוקרים את המחקרים המדעיים שפורסמו, על-מנת לבדוק את השפעתה של תזונה צמחונית על שינויים בריכוזי השומנים בדם. במסגרת זו נערכו 27 מחקרים שונים, שבדקו 4 סוגים שונים של תזונה צמחונית.
מחקרים שבדקו שילובים של דיאטה צמחונית או טבעונית עם אגוזים, סויה, ו/או סיבים תזונתיים, הראו את התוצאות הטובות ביותר – עד 35% פחות ריכוז של כולסטרול בדם; במקום השני נמצאת דיאטה טבעונית; ובשלישי דיאטה צמחונית בשילוב של חלב וביצים.
כאשר התווספה לדיאטה כמות קטנה של בשר רזה, הירידה בריכוז הכולסטרול בדם כבר לא היתה משמעותית לעומת דיאטה שמבוססת על צמחים בלבד.
לפיכך, המסקנה היא כי התערבות על-ידי דיאטה צמחונית מורידה באופן אפקטיבי את ריכוזי הכולסטרול בדם.
מקור:
Effects of Plant-Based Diets on Plasma Lipids; American Journal of cardiology 2009, 104: 947-956