המרכז הרפואי מועדון Be Well חדשות תזונה, סרטן ומה שביניהם

תזונה, סרטן ומה שביניהם

תאריך:

28.06.2011

הדו"ח המקיף והחשוב ביותר על סרטן המעי הגס שנערך עד כה, הגיע למסקנה כי בשר אדום או מעובד מגביר את הסיכון לפתח את המחלה. בנוסף, התחזקו ההוכחות כי מוצרי מזון שמכילים סיבים תזונתיים מעניקים הגנה בפני סרטן המעי הגס.

 

לדברי החוקרים שחיברו את הדו"ח, ממצאיהם מראים כי ניתן למנוע סוג זה של סרטן. הם מצאו כי אפשר היה למנוע כ-45% ממקרי הסרטן של המעי הגס, אילו התזונה שלנו הייתה עשירה יותר בסיבים תזונתיים והיינו מוותרים לעיתים קרובות יותר על אכילת בשר אדום ובשר מעובד. שלושה גורמים חשובים נוספים הינם: שתיית אלכוהול פחותה, פעילות גופנית קבועה, ושמירה על משקל תקין.

בארה"ב בלבד צעדים אלה היו יכולים למנוע 64,000 מקרים נוספים בשנה.

 

הדו"ח שהינו תוצאה של פרויקט עדכון מתמשך, בדק את הקשר בין הסיכון לסרטן המעי הגס לבין תזונה, פעילות גופנית ומשקל גוף. החוקרים בדקו 263 מחקרים חדשים שנערכו מאז הדו"ח האחרון שפורסם בשנת 2007 והסתמכו על 749 מחקרים בנושא סרטן המעי הגס. הסקירה של כל הממצאים יחד הובילה את מחברי הדו"ח למסקנות חדשות.

התחזק הקשר בין הסיכון לפתח סרטן מעי גס לבין בשר אדום

נתונים מתוך 10 מחקרים חדשים מחזקים את דעת המומחים, כי בשר אדום ובשר מעובד הינם גורם סיכון לסוג סרטן זה. לפיכך, מומלץ להגביל את הצריכה של סוגי בשר אלה ל-500 גרם (משקל הבשר אחרי הבישול) בשבוע ולהימנע כלל מאכילת בשר מעובד. על פי ממצאי הדוח כל 30 גרם בשר מעובד נוספים מגביר את הסיכון פי שניים לעומת אכילת בשר אדום.

הוכחות נוספות כי סיבים תזונתיים מגנים בפני סוג סרטן זה

מחברי הדו"ח מסבירים כי מחקרים חדשים מחזקים את העמדה שפורסמה בשנת 2007, כי צריכה מוגברת של סיבים תזונתיים מצמצמת את הסיכון לסרטן המעי הגס. לפיכך ממליצים המומחים לאכול יותר אוכל צמחוני, שכולל בין היתר גם מוצרי מזון עתירי סיבים תזונתיים, כמו דגנים, פירות, ירקות, וקטניות.

ההמלצות לגבי פעילות גופנית, משקל גוף, ושתיית אלכוהול נשארות תקפות

מחברי הדו"ח הגיעו למסקנה כי הממצאים שהתווספו מאז שנת 2007 מחזקים את העמדות שגובשו אז, כי שמירה על משקל גוף תקין, ופעילות גופנית סדירה קשורים באופן חיובי לצמצום הסיכון לסרטן המעי הגס. הצטברות של עודפי שומן, בעיקר באזור הבטן והמותניים, מגבירה את הסיכון לפתח את המחלה.
כמו כן קיימות הוכחות ברורות כי צריכת אלכוהול מגבירה את הסיכון לסרטן המעי הגס בקרב גברים וייתכן שגם אצל נשים.

 

לדברי ד"ר אמירה חרל"פ, מנהלת תחום מניעת סרטן ב- beWell, מחקר אחר מחקר מוצא קשר סביבתי להתפתחות סרטן. לא הכל הינו גזירת גורל ולכל אדם הזדמנות לשנות אורח חייו להפחית את הסיכון לחלות בסרטן. קשר חזק הינו לסרטן המעי הגס בו חשיבות משמעותית לתזונה ופעילות גופנית.מומלץ לאמץ מסקנות אלו וליישמן בחיי היום יום.

כניסה ל-My Be Well
כניסה למערכת

שלום, אורח