ממצאים ממספר מחקרים מצביעים על כך שיתכן שסידן במזון ובמוצרי חלב עשוי להשפיע על השימוש במקורות אנרגיה בגוף והמטבוליזם של תאי השומן, דבר שמוביל לירידה במשקל ובכמות השומן בגוף.
במחקר קודם הראו שהגברת צריכת הסידן במזון, במקביל לצמצום צריכת האנרגיה הכללית, מגבירה את הירידה במשקל ובכמות השומן בגוף באופן משמעותי.
הגברת צריכת הסידן מ-400 ל-1,200 מ"ג ליום, הגבירה את הירידה במשקל ובשומן ב-26 ו-28% במשך 24 שבועות. כאשר המקור לסידן היה מוצרי חלב ולא תוספי סידן, ההשפעה הייתה משמעותית יותר והירידה במשקל ובשומן הוגברה ב64 ו-70% בהתאמה.
המחקר נועד לבדוק האם מוצרי חלב או סידן יגבירו את הירידה במשקל ובצמצום כמות השומן בגוף, במסגרת דיאטה מופחתת קלוריות. המחקר התבצע ב-4 מרכזים רפואיים שונים, בקרב 106 משתתפים שסובלים מעודף משקל או מהשמנת יתר ומוגדרים בריאים.
המשתתפים נבדקו במשך שבועיים, כדי ללמוד את צריכת הקלוריות הרגילה שלהם וכדי לבדוק את מצבם הבריאותי הכללי ואת הרגלי האכילה שלהם. לאחר מכן הם חולקו באופן אקראי לטיפול בקבוצות הדיאטה הבאות, למשך 12 שבועות:
הקבוצה הראשונה - דיאטת ביקורת (שכללה הפחתת צריכה קלורית ב-500 קלוריות, 0-1 מנות מוצרי חלב ביום, 500 מ"ג סידן ביום, ותוסף מזון פלצבו).
הקבוצה השנייה - קיבלה דיאטה זהה לקבוצה הראשונה ובנוסף תוסף סידן של 900 מ"ג במקום הפלצבו (כך שצריכת הסידן היומית עלתה מ500 ל-1400 מ"ג ביום).
הקבוצה השלישית- קיבלה דיאטה עשירה במוצרי חלב עם תוסף פלצבו (שכללה גם היא הפחתת צריכה קלורית ב-500 קלוריות). הדיאטה של קבוצה זו כללה שלוש מנות של מוצרי חלב ביום (חלב, גבינה ו/או יוגורט), במקום מקורות חלבון אחרים, כך שצריכת הסידן היומית עלתה מ-500 ל-1400 מ"ג ביום, מבלי לשנות את מספר הקלוריות הכולל.
רמת הפעילות הגופנית של כל משתתף והרגלי העישון שלו נשמרו לאורך המחקר, כפי שהיו לפני כן.
התוצאות מראות, כי צריכת כמות גדולה יותר של מוצרי חלב בתפריט הכולל, מבלי לשנות את כמות הקלוריות הכללית, מגבירה באופן משמעותי את הירידה במשקל ואת צמצום כמות השומן בגוף, במסגרת דיאטה מופחתת קלוריות בקרב אנשים הסובלים מעודף משקל והשמנת יתר.
עד כה סברו החוקרים, כי הגברת צריכת הסידן מגבירה את הירידה במשקל, ללא קשר למקור הסידן- מזון או תוספי תזונה. מחקר זה הראה שקיים הבדל משמעותי בין מקורות הסידן השונים, מאחר ורק בקבוצה שצרכה דיאטה עשירה במוצרי חלב נמצאה הגברה משמעותית של הירידה במשקל ובצמצום כמות השומן בגוף. יתכן שיש שוני בתגובה המטבולית לסידן ממקורות השונים, אך השערה זו דורשת מחקרים נוספים.
Dairy-rich diets augment fat loss on an energy restricted diet: a multicenter trial; Nutrients 2009, 1: 83-100.