המרכז הרפואי מועדון Be Well חדשות שוקולד ללב וללחץ הדם

שוקולד ללב וללחץ הדם

תאריך:

24.05.2010

מחקר חדש שמתבסס על נבדקים מגרמניה, צריכת שוקולד מתונה מונעת התפתחות מחלות לב וכלי דם ובמיוחד שבץ מוחי
מחקר חדש מצא שקיים קשר בין צריכת כמויות קטנות יחסית של שוקולד לבין צמצום הסיכון לפתח מחלת לב וכלי דם. החוקרים מתבססים על ההשערה  כי צריכה מתונה של שוקולד עשויה להועיל למערכת הלב וכלי הדם. על פי ניסויים מדעיים צריכת מספר גרמים בודדים של שוקולד ביום משפרת את תפקוד הטסיות בדם ודופן כלי הדם, צריכת שוקולד מורידה את לחץ הדם ואת הסממנים לדלקות. המומחים בתחום משוכנעים כי חומר הפלבונול הנמצא בפולי הקקאו אחראי להשפעות אלה.

לנוכח העובדה שתוצאות אלו התקבלו רק במסגרת ניסויים, ביקשו החוקרים לבחון קשר משוער זה בקרב אוכלוסייה רחבה יותר. המחקר נערך בין השנים 1994 ו-1998, בקרב כ 20,000 נבדקים בריאים ללא היסטוריה של מחלת לב או יתר לחץ דם,  ובמהלכו נבדק הקשר בין תזונה, מצב תזונתי, גורמים שקשורים לאורח חיים, והשפעות סביבתיות, לבין מספר מחלות כרוניות, ביניהן מחלות לב. משך המעקב הממוצע אחר החולים היה 8 שנים.

 

במחקר הנוכחי השתמשו החוקרים בנתונים שנאספו בגרמניה, בקרב מבוגרים בגיל העמידה,  שבתחילת המחקר לא סבלו מאוטם לבבי, או שבץ מוחי ושלא נטלו תרופות נגד יתר לחץ דם. במהלך ארבע שנות המעקב נאספו ממצאים לגבי הצריכה התזונתית, בין היתר גם לגבי שוקולד. כמובן שנמדדו ערכי לחץ הדם ונרשמו אירועי לב ושבץ מוחי.
על פי התוצאות, מסתבר שצריכת שוקולד מתונה הייתה ביחס הפוך לסיכון להתפתחות מחלת לב וכלי דם ובמיוחד שבץ מוחי. שוקולד גורם לירידה מסוימת בלחץ הדם, אך נראה שיש לו גם מעבר לכך השפעה חיובית על מערכת הלב.

לדברי ד"ר אריק שטיינויל, מנהל תחום בריאות הלב ב- beWell, מחקר זה עקב אחר כ- 20,000 נבדקים ללא עבר של מחלת לב, אירוע מוחי או יתר לחץ דם במשך כ - 8 שנים. במהלך המעקב 166 נבדקים חוו התקף לב ו 136 אירועים מוחים. בקבוצה שצרכה יותר שוקולד (בממוצע 7.5 גרם ליום) היו פחות אירועי לב ואירועים מוחיים לעומת הקבוצות שצרכו פחות מכך. יש לציין כי החוקרים אומנם השתמשו בנתונים של נבדקים ללא עבר של מחלת לב או יתר לחץ דם, אך בשל כך הוצאה  מהמחקר אוכלוסיה עם יותר גורמי סיכון (היינו בקבוצת הנבדקים שהוצאה היו יותר גברים, חולי סכרת, בעלי משקל עודף ומבוגרים יותר). כמו כן יש לציין כי הירידה הממוצעת בלחץ הדם אשר הושגה באמצעות אכילת שוקולד, הייתה בערכים של בין 1 עד 2 מ"מ כספית בלבד של הטווח התקין של יתר לחץ הדם. כך שלא בטוח שניתן לפרש ירידה זו בטווח התקין של לחץ הדם כמגינה על בריאות הלב וכלי הדם. חשוב לזכור כי כמות השוקולד אשר נמצאה כמגינה הייתה קטנה מאוד, וכי כמויות גדולות יותר של שוקולד ומוצרי קקאו בעיקר ממותקים (שוקולד חלב)  מגבירים את הסיכון להשמנת יתר ולסכרת. ממצאי המחקר אומנם מחזקים את ההשערה כי אכילת שוקולד הינה בעלת אפקט מגן על הלב, אך למחקר מסוג זה קיימות מגבלות רבות, כך שלא ניתן להשתמש בתוצאותיו כעת כאמצעי לקידום בריאות הלב.

 

תרגום מקוצר, מקור:

Chocolate consumption in relation to blood pressure and risk of cardiovascular disease in German adults; European Heart Journal, published online 30/3/10.

כניסה ל-My Be Well
כניסה למערכת

שלום, אורח