על פי מחקר חדש שנערך באוניברסיטת צפון אומבריה שבניוקאסל, בריטניה, שתיית מיץ דובדבנים משפרת באופן משמעותי את האיכות ואת אורך הזמן של שנת הלילה.
החוקרים גילו כי מיץ דובדבנים מגביר בצורה ניכרת את רמת המלטונין בגוף, הוא ההורמון האחראי לוויסות השינה. שתיית המיץ עשויה לפי כך לעזור לאנשים עם בעיות שינה.
על פי ממצאי המחקר, שתיית המיץ לא רק האריכה את שעות השינה, אלא גם שיפרה את איכותה.
במחקר השתתפו 20 אנשים בריאים. חלקם שתו 30 מ"ל מיץ דובדבנים טבעי פעמים ביום במשך שבוע ימים, וחלקם שתו פלצבו.
מכל המשתתפים נלקחו דגימות שתן לפני ובזמן הניסוי, כדי לבדוק את רמת המלטונין.
במהלך המחקר המשתתפים נשאו על גופם מכשיר שעוקב אחרי מחזור השינה ובנוסף הם ניהלו יומן לגבי דפוסי השינה-ערנות שלהם.
החוקרים מצאו כי אצל המשתתפים ששתו מיץ דובדבנים במשך שבוע ימים, עלתה רמת המלטונין ב-15% עד 16%. המכשיר שמודד את שעות השינה הראה תוספת של 25 דקות שינה ושיפור של 5-6% באיכות השינה.
המשתתפים שקיבלו מיץ דובדבנים טבעי דיווחו על פחות אפיזודות של נמנומים במשך היום מאשר בעבר, לעומת אלה ששתו מיץ פלצבו.
החוקרים מדגישים כי זהו המחקר הראשון המראה קשר ישיר בין צריכת מיץ דובדבנים טבעי לבין עלייה ברמת המלטונין ושיפור ניכר בשינה של אנשים בוגרים בריאים.
דר' אולגה רז, PhD, מנהלת התחום לתזונה ודיאטה בbeWell: מוסיפה: עד כה לא נחקר הקשר בין מיץ דובדבנים ומלטונין. חשוב לזכור, שמיץ דובדבנים טבעי אינו מוצר נפוץ, ואין להשיגו בכל מקום, אולם, אם אכן יתברר שיש בו חומרים המסוגלים לשפר את הפרשת המלטונין ולשפר את איכות השינה, אולי חברות תרופות יתעניינו בו בהמשך.
תרגום ערוך ומקוצר, מקור:
Effect of tart cherry juice (Prunus cerasus) on melatonin levels and enhanced sleep quality; European Journal of Nutrition 2011, published 30/10/2011.