המרכז הרפואי מועדון Be Well חדשות תוספי מזון, לחץ דם ומה שביניהם

תוספי מזון, לחץ דם ומה שביניהם

תאריך:

28.08.2011

חוקרים מניו אורלינס שבארה"ב, מצאו קשר בין תוספי מזון של חלבונים שהופקו מחלב או מסויה לבין לחץ דם סיסטולי נמוך יותר לעומת תוספי מזון על בסיס פחמימות. תוצאות המחקר מצביעות על כך כי החלפת פחמימות מעובדות על ידי מוצרי מזון או משקאות עשירים בחלבון חלב או סויה, עשויה לעזור במניעת ובטיפול של יתר לחץ דם.


בניסוי רנדומאלי מבוקר השתתפו 352 בני אדם שנמצאו בסיכון מוגבר או סבלו במידה מתונה מיתר לחץ דם. למשתתפים שהיו כולם מעל גיל 22, היה לחץ דם סיסטולי בין 120 ל-159 וערך דיאסטולי מ-80 עד 95. הערך הסיסטולי הינו הערך העליון של לחץ הדם והוא מודד את לחץ התכווצות הלב.
באופן אקראי כל אחד מהם קיבל מדי יום במשך 8 שבועות או 40 גרם חלבון סויה או חלב, או תוספת פחמימות. כל תוסף ניתן למשתתפים בצורת אבקה מומסת במים. התוספים הוכנו כך שהחוקרים יכלו להשוות בין ההשפעות של חלבון סויה, חלבון חלב, ופחמימות מורכבות מעובדות על לחץ הדם, מבלי לשנות את הצריכה של מלח, אשלגן, וסידן. אחרי 8 שבועות האלה המשתתפים לא לקחו שום תוספים במשך 3 שבועות, כדי לנקות את הגוף מהשפעתם.


לחץ הדם נמדד שלוש פעמים לפני הניסוי ופעמיים בסיומו. אצל המשתתפים שנטלו תוסף של חלבון חלב נרשמה ירידה ממוצעת של הערך הסיסטולי של 2.3 מ"מ כספית. על פי התוצאות לא חלו שינוים בערך הדיאסטולי ולדברי החוקרים השינויים בערך הסיסטולי היו אומנם קטנים ברמה האישית, אך משמעותיים מבחינת כלל האוכלוסייה. על פי מחקרים קודמים כל ירידה של שתי נקודות בערך הסיסטולי עשוי לגרום לצמצום של 6% בסיכון התמותה משבץ מוחי, של 4% בתמותה ממחלות לב ושל 3% בשיעור התמותה באופן כללי.
צוות המחקר מסכם כי דרושים מחקרים נוספים ארוכי טווח כדי לקבוע המלצות של שינויים תזונתיים ספציפיים שישפיעו באופן חיובי ובריא על לחץ הדם.
 
לדברי ד"ר אורית קלוק-בן בסט, מנהלת תחום לחץ דם ב- beWell, עם השנים אנו מודעים יותר ויותר לחשיבות התזונה והשפעתה על מחלות. המחקר אמנםמראה את יתרונות חלבון החלב, אולם יש לזכור שמדובר במחקר קטן בלבד, ואין להסיק ממנו כי תוספי מזון אכן יכולים להביא לשיפור בתחלואה ותמותה. יש צורך במחקרים נוספים על מנת לאשר השערה זו.

כניסה ל-My Be Well
כניסה למערכת

שלום, אורח