המרכז הרפואי מועדון Be Well חדשות האומגה והלב

האומגה והלב

תאריך:

06.10.2010

מחקר חדש מגלה כי חומצות שומן מכל סוגי אומגה 3 (ממקור ימי או צמחי) במינון נמוך,
אינן מצמצמות אירועי לב וכלי דם, לאחר התקפי לב
מחקרים מהעבר הוכיחו כי לחומצות שומן אומגה 3 יש השפעה מגינה מפני מחלות לב וכלי דם.

מחקר חדש שנערך בהולנד, בדק את השפעותיהן של חומצות שומן אומגה שלוש (מסוגים שונים – ממקור ימי או צמחי) על מטופלים שעברו התקף לב. המחקר נערך במספר בתי חולים בהולנד והשתתפו בו למעלה מ- 4,800 מטופלים בגילאי 60 עד 80, 78 (אחוז מהם היו גברים). כולם עברו התקף לב ונטלו תרופות מקובלות נגד יתר לחץ דם, נגד היווצרות של קרישי דם, ולטיפול ברמות שומנים חריגות בדם. במסגרת המחקר קיבל כל משתתף במשך 40 חודשים סוג אחד מתוך ארבעה סוגי מרגרינה שונים: מרגרינה אחת הייתה מועשרת בחומצות שומן ממקור ימי, הסוג השני היה מועשר בחומצת שומן ממקור צמחי, הסוג השלישי היה מועשר בשני סוגי חומצות השומן האלה והסוג הרביעי היה פלצבו.

החוקרים ביקשו לבדוק את שיעור אירועי הלב וכלי הדם המשמעותיים, שאירעו עם צריכת חומצות השומן. במהלך תקופת המעקב התרחשו אירועי לב משמעותיים בקרב 671 משתתפים (כמעט 14%), מדובר בשיעור הממוצע הכללי לאירועי לב וכלי דם לאחר התקפי לב.
התוצאות הראו כי תוסף של חומצות שומן מכל סוגי אומגה 3 במינון נמוך, אינו מצמצם את השיעור של אירועי לב וכלי דם.


לדברי ד"ר אריק שטיינויל, מנהל תחום בריאות הלב ב – beWell, למרות מחקרים שונים בעבר שהראו כי לאומגה 3 השפעה מגינה על הלב, מחקר זה הראה למעשה כי בחולים לאחר התקף לב לאומגה 3 לא נמצאה השפעה מגינה זו מפני אירועים חוזרים של אירועי לב וכלי דם. חשוב להבין כי רק במחקרים מסוג זה שהינם מחקרים פרוספקטיבים (היינו עתידיים ועם תקופת מעקב רציף אחר החולים), מבוקרים, וסמויים מול תרופת דמה (פלצבו), ניתן להוכיח בצורה חד משמעתית האם לתרופה או למוצר מחקר יש השפעה חיובית או שלילית על הנבדק. מחקר חשוב זה, אשר הינו מחקר פרוספקטיבי ערוך היטב לא הראה כי לאומגה 3 יתרון מול תרופת דמה (פלצבו) במניעת אירועי לב וכלי דם. כך שכעת ידרשו מחקרים נוספים בסגנון מחקר זה על מנת להוכיח את הטענה כי לאומגה 3 יתרון מניעתי בשמירה על בריאות הלב. 

לדברי אולגה רז, מנהלת תחום התזונה והדיאטה ב – beWell, בשר אדום מכיל אחוזי שומן גבוהים לעומת עוף, הודו ודגים, עובדה המשפיעה מאוד על שכיחות של מחלת לב. מעניין לציין שבארץ, העופות מכילים הרבה שומן יחסית, לכן חשוב לנקותם מהשומן והעור לפני הבישול. לעומת זאת, בשר הודו רזה יותר. לגבי הדגים, הם מהווים חלק חשוב מתזונת האדם, במיוחד דגי מים קרים (סלמון, טונה קפואה, פורל וכדומה), המכילים שמן אומגה 3 הידוע כמסייע במניעת מחלות לב וכלי דם. בשרים מעובדים ומעושנים, מכילים הרבה שומן והרבה מלח, עובדה אשר  ללא ספק עלולה לגרום לעלייה בלחץ הדם. ממצאי המחקר מעידים שוב על חשיבות התזונה במניעת מחלות.

תרגום מקוצר, מקור:


n-3 fatty acids and cardiovascular events after myocardial infarction; The New England Journal of Medicine, August 2010.

 

 

כניסה ל-My Be Well
כניסה למערכת

שלום, אורח