ממחקר שהשווה בין צריכת שומנים מסוג אומגה 3 בקרב אסקימוסים משבט יופיק באלסקה, לבין צריכה זו בקרב יתר תושבי ארה"ב, עולה כי צריכה גבוהה של שומנים אלה עשויה למנוע מחלות כרוניות שנובעות מהשמנת יתר, כמו סוכרת או מחלות לב.
התזונה המסורתית של שבט היופיק כוללת כמויות הגבוהות פי 20 של שומני אומגה 3 לעומת התזונה המערבית הרגילה. דגים הינם הספק העיקרי של שומנים אלה. צוות המחקר מהמרכז לחקר הסרטן בסיאטל, מסביר כי אנשי היופיק צורכים כמויות גדולות של סלמון, סרדינים ודגים שמנים נוספים ונוטים לעודף משקל ולהשמנת יתר כמו יתר האוכלוסייה. ממצאים אלה היוו בסיס מצוין למחקר לגבי הקשר בין אומגה 3 לבין ההתפתחות של מחלות כרוניות הקשורות להשמנת יתר.
במחקר השתתפו 330 אסקימוסים, מתוכם 70% סבלו מעודף משקל או מהשמנת יתר. כידוע, באוכלוסיה הכללית השמנה גורמת לעלייה ברמות טריגליצרידים (שומנים בדם), והן לעלייה ב- CRP, המהווה מדד דלקתי. מצב הדלקת וטריגליצרידים גבוהים מהווים גורמי סיכון להתפתחות סוכרת ומחלות לב. המחקר מגלה כי אנשי היופיק, למרות שסבלו מהשמנת יתר, לא פיתחו רמות גבוהות של טריגליצרידים ו-CRP. כמו כן רמות האומגה 3 בדמם היו גבוהות.
על פי מסקנת החוקרים צריכה גבוהה של מאכלי ים עשירים באומגה 3 מהווה גורם מגן בפני הסיכונים של השמנת יתר בקרב האסקימוסים. צוות המחקר מזהיר, כי תוצאות המחקר יכולות לנבוע מגורמים גנטיים, ולפיכך כדאי לערוך מחקרים נוספים, לפני שממליצים על צריכה מוגברת של אומגה 3 בקרב אנשים עם עודף משקל.
לדברי ד"ר אולגה רז, מנהלת היחידה לתזונה ודיאטה, השפעת אומגה 3 כגורם המוריד את רמות הטריגליצרידים בדם ואת מצב הדלקת, ידועה כבר מזמן. החידוש במחקר זה בכך שהשפעה חיובית זאת מתבטאת באנשים בעלי עודף משקל והשמנה כקבוצה מובחנת. ההשערה כי קיים כאן גורם גנטי של אותה האוכלוסייה שבמחקר הנה השערה נכונה ודורשת המשך בירור, אך עדיין חשוב להתייחס לתכונה של אומגה 3 כגורם מגן בפני התוצאות המטבוליות והדלקתיות של השמנה. להבדיל מהאסקימוסים, לנו קיים קושי להשיג דגי ים בעלי תכולה משמעותית של אומגה 3, וזאת משום שאומגה 3 נמצאת רק בדגי מים קרים. באופן טבעי, אנו צורכים דגי ים עם מים חמים, וגם הדגים המיובאים הם בעיקר מסין, וייטנאם וכדומה, מה שאומר שאין בהם אומגה 3. לכן מי שרוצה לצרוך דג המכיל אומגה 3, צריך לקרוא באריזתו מהיכן הוא מיובא. אופציה נוספת – ליטול כמוסות של אומגה 3, וזאת רק בהתייעצות עם דיאטנית קלינית.
תרגום מקוצר וערוך, מקור:
Associations of obesity with triglycerides and C-reactive protein are attenuated in adults with high red blood cell eicosapentaenoic and docosahexaenoic acids; European Journal of Clinical Nutrition 2011, published online 23/03/2011.