קפה נשי
נשים ששותות קפה על בסיס קבוע, נמצאות בסיכון נמוך יותר לפתח סוג מסוים של סרטן שד, כך על פי מחקר שנערך במכון קרולינסקה שבשבדיה.
ניתן לחלק את מחלת סרטן השד לשני סוגים עיקריים:
- האחד מגיב להורמונים (estrogen receptor (ER) positive)
- והשני שאינו מגיב להורמונים (estrogen receptor (ER) negative).
החוקרים ערכו השוואה בין אורח חיים של נשים באותן קבוצות גיל עם סרטן שד לבין נשים שאינן חולות בסרטן שד. כמו כן נאספו נתונים לגבי הרגלי שתיית הקפה שלהן. החוקרים מציינים כי גורמים נוספים משפיעים על הסיכון לפתח סרטן שד, כמו הגיל בו האישה הגיעה לשלב חדלון וסת, פעילות גופנית,משקל גוף, השכלה, והיסטוריה משפחתית של סרטן שד.
לאחר שנלקחו בחשבון את כל הגורמים המשפיעים הנוספים, מצא צוות המחקר כי קפה הינו הגורם היחידי המשפיע על הסיכון לפתח סרטן שד מסוג ER-שלילי, כלומר: הסוג שאינו מגיב להורמונים. לדברי חוקרים, הקשר בין צריכת קפה לצמצום הסיכון לפתח סרטן שד מסוג זה הינו ברור, אך עד כה לא ידוע כיצד זה קורה, או מהם החומרים הנמצאים בקפה ושהינם בעלי ההשפעה.
ד"ר אמירה חרל"פ-גת, מנהלת תחום מניעת סרטן ב- beWell, מוסיפה כי כמובן יש צורך במחקרים נוספים לאישוש השערה זו.
תרגום ערוך ומקוצר, מקור:
Coffee consumption modifies risk of estrogen-receptor negative breast cancer; Breast Cancer Research 2011, published online May 2011.